Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

NPB betyder non-paying buyer. NBP betyder nog att han flyttat runt bokstäverna lite...

Risgrynsgrot

Jo, tror jag med. Han vill helt enkelt inte ha någon som vill lämna ordrar öppna och dröja med betalning, han vill ha snabba affärer helt enkelt..

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Myko skrivet 28 oktober 2015 kl. 14:00
NPB betyder non-paying buyer. NBP betyder nog att han flyttat runt bokstäverna lite...

NBP blir non-buying payer, alltså någon som betalar utan att köpa.  :P
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

mordatre


Nu har jag handlat färdigt av östeuropeiska butiker. Borde ha lärt mig från "All new Bricks from Sawan" och hans repiga "nya" bitar men nu gick jag i fällan igen när jag beställde två figs  och ett par ben från Lenka52  http://www.bricklink.com/store.asp?p=Lenka52   Figurerna har alldeles för många märken på sig för att vara nya och det är dessutom smuts och godiskladd på figurerna. Såg även nu att han fått ett negativt omdöme tidigare av en som fått begagnade figurer som skulle vara nya.

Undvik om ni vill ha fina bitar.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

erik1107

Det är dumt att generalisera om östeuropeiska butiker. Själv har jag väldigt goda erfarenheter även av östeuropeiska butiker, framför allt några tjeckiska butiker som haft väldigt bra priser, billigt porto och nyskick på bitarna.

Magnus den store

Fick en hem en BL-order under fredagen. Det blev flera fel med den och till råga på allt glömde Postnord dela ut mitt brev.

Köpte bl.a 2412b, Medium Blue Tile, Modified 1x2 Grille with Bottom Groove/Lip (x31) eftersom han hade ett bra pris på dem. Tyvärr fanns de inte bland hans inventarier. Beställde även två 91405, Plate 16x16 och fyra 58827 Support 2x2x10 Girder Triangular Vertical - Type 3 - 3 Posts, 2 Sections. Samtliga i dbg. Fick istället två 3867, Baseplate 16x16 och två av stöden var 57893,  Support 2x2x10 Girder Triangular Vertical - Type 2 - Open Side Top, 1 Post & 1 Panel.

Gav honom ändå ett positivt omdöme för att han var snabb att fakturera och posta, men jag tvivlar på att jag handlar av honom igen. Har dock inte gett honom möjligheten att ställa tillrätta felen. Orkar inte med det just nu, så jag låter udda vara jämnt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 16 april 2016 kl. 01:59
Fick en hem en BL-order under fredagen. Det blev flera fel med den och till råga på allt glömde Postnord dela ut mitt brev.

Köpte bl.a 2412b, Medium Blue Tile, Modified 1x2 Grille with Bottom Groove/Lip (x31) eftersom han hade ett bra pris på dem. Tyvärr fanns de inte bland hans inventarier. Beställde även två 91405, Plate 16x16 och fyra 58827 Support 2x2x10 Girder Triangular Vertical - Type 3 - 3 Posts, 2 Sections. Samtliga i dbg. Fick istället två 3867, Baseplate 16x16 och två av stöden var 57893,  Support 2x2x10 Girder Triangular Vertical - Type 2 - Open Side Top, 1 Post & 1 Panel.

Gav honom ändå ett positivt omdöme för att han var snabb att fakturera och posta, men jag tvivlar på att jag handlar av honom igen. Har dock inte gett honom möjligheten att ställa tillrätta felen. Orkar inte med det just nu, så jag låter udda vara jämnt.

Vilken butik var det? Jag skulle ha påpekat felen.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 16 april 2016 kl. 07:24
Vilken butik var det? Jag skulle ha påpekat felen.
Oj, missade skriva det. Castle Bricks i Danmark. Hade jag gjort en förlust hade jag kanske brytt mig mer. Till saken hör att jag beställde bara plattorna för att han hade ett bra pris på dem, men jag har inte planerat något bygge med dem. Baseplates som jag fick istället har jag mer nytta av och de är dessutom mycket dyrare. Av de fyra stödpelarna som jag köpte behöver jag bara en, men jag köpte alla han hade för att priset var så bra. Inte ens 3 sek/st. Näst Billigast på BL kostar mer än 15 sek/st. Många gånger försöker jag också "nolla" lots, när en butik bara har några få bitar i den.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 16 april 2016 kl. 09:33
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 16 april 2016 kl. 07:24
Vilken butik var det? Jag skulle ha påpekat felen.
Oj, missade skriva det. Castle Bricks i Danmark. Hade jag gjort en förlust hade jag kanske brytt mig mer. Till saken hör att jag beställde bara plattorna för att han hade ett bra pris på dem, men jag har inte planerat något bygge med dem. Baseplates som jag fick istället har jag mer nytta av och de är dessutom mycket dyrare. Av de fyra stödpelarna som jag köpte behöver jag bara en, men jag köpte alla han hade för att priset var så bra. Inte ens 3 sek/st. Näst Billigast på BL kostar mer än 15 sek/st. Många gånger försöker jag också "nolla" lots, när en butik bara har några få bitar i den.
OK, så felet var i din favör. Då skulle även jag låtit det bero.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

När ska BL göra något åt alla butiker som satt i system att använda lockpriser? De förstör hela prisguiden. Butiker som säljer superlots av cmf-set där 15 stycken kostar några ynka ören, men där det 16:e setet kostar flera hundralappar. Jag har hittat några genom åren:

443819595 (574)
adn2377 (1511)
antalevla (35)
belzen (2825)
Best_Bricks (66)
BrickFinder73
bricks24 (332)
danyboy2127 (558)
figman (239)
Hacislav (550)
jmfelvar (321)
LSI26 (319)
novosibirsk (113)
onering (109)
Roil (12)
SanktChris (1133)
Serpente (11)
stydly (87)
vitreolum (973)
WeJe.eu (5414)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BeO

Förra veckan fick jag hem ett från en fransk säljare, http://www.bricklink.com/store/home.page?p=lolo2
Skeppet var i stort sett enligt beskrivningen, men några bitar var trasiga eller missfärgade utöver vad som sagts. Även lite rost på truckgaffelns fjäder. Inget kul. Dock svarade han snabbt när jag kontaktade honom, och en vecka senare har jag fått ett kuvert med alla ersättningsbitar, inklusive en lös fjäder. Det är kundservice :)

Även plus i kanten för att han tar egna bilder på sina set och beskriver ganska väl skick osv. Sådant gillar jag.

malmen

Är det någon som handlat av kinesiska BL-butiker? Ibland har de extremt låga priser på det jag letar efter, främst minifigurer och delar.
Visst, frakt och tull/moms adderas ju, men ibland blir det billigare ändå. Men vågar man handla av dem? Man ju lite bränd av alla kloner och kopior som fluorerar från Asien.

Magnus den store

Citat från: malmen skrivet 15 september 2016 kl. 15:29
Är det någon som handlat av kinesiska BL-butiker? Ibland har de extremt låga priser på det jag letar efter, främst minifigurer och delar.
Visst, frakt och tull/moms adderas ju, men ibland blir det billigare ändå. Men vågar man handla av dem? Man ju lite bränd av alla kloner och kopior som fluorerar från Asien.
Jo, det har hänt. Dock bara ganska små belopp där jag kunnat ta förlusten. Det jag köpt har varit unikt/ovanligt och billigt, så att jag misstänkte att det kanske var en klon eller tagit en annan väg från fabrik. Jag bedömer att det jag köpt är äkta.

På små försändelser slipper du ofta tull och moms.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Clarmo

Få säljaren att deklarera försändelsen som gåva, då är det ännu större chans att du slipper tull och moms (beror givetvis på vilka belopp du köper för)

Magnus den store

Citat från: Clarmo skrivet 15 september 2016 kl. 15:42
Få säljaren att deklarera försändelsen som gåva, då är det ännu större chans att du slipper tull och moms (beror givetvis på vilka belopp du köper för)

Det finns bl-handlare som avbryter en order och lämnar ett negativt omdöme p.g.a sådant agerande.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.