Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger Brickjet

Det här är en varning eller kanske mer en påminnelse för mig själv, tror t.o.m. att det är andra gången jag gör missen...
"Brick Takeover Series 11" har en massa "dolda avgifter", det är MYCKET VIKTIGT att läsa Store Terms, en bit ner:

"Lot Maximum:
Your order should have an average lot value of at least €2.00. You derive the number by dividing your order total by the number of positions you have. (100 black 1 x 1 bricks are merely one lot).
Otherwise you still place the order for free!
If not, a small fee of €0.59 per surplus lot is added. Example 1: an order with an order total of €20 and 10 lots does not include ANY FEE. Example 2: an order with an order total of 20€ and 20 lots effects an additional fee of €5.90. Thank you very much for your appreciation.
"

Fick ett påslag på nästan 14 EUR :(

Magnus den store

Jag har full förståelse att vissa butiker nyttjar lot limits, men €2/lot är i högsta laget. Bättre då att gå över till bulkförsäljning. Sen borde det finnas en inbyggd varning om man är fel ute.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BeardedNerd

Oj, Byggeklodsen verkar vara bra. Väldigt bra priser även när man köper en massa olika grejer. Kanske ska dra en beställning där efter lönen...

Pekblom

Rekommenderar inte folklego (Pavel Folkman Praha Czech Republic)
http://www.bricklink.com/store.asp?p=folklego
Levererar men inte exakt de som det skall utan liknande och ersättningsbara men biligare bitar.

Lundgren

Beställde en del PF grejer ifrån 44bricks (för ca 600:-)
http://www.bricklink.com/store.asp?p=44bricks
För ca 1.5-2 månader sedan (mina andra BL order någonsin)
Har fortfarande inte fått någonting...
Han har över 6000 praises 9 neutrala och 4 complaints...

Skrev till säljaren och frågade om min order och han svarade att han skickat den med Deutsche Post (inget tracking)
Det måste man tydligen begära själv?? Han säger att han inget kan göra. Visst det kan jag väl förstå kanske... men jag blir ju inte gladare för det!

Jag lär ju knappast få några saker om dem inte dykt upp efter nästan 2 månader :(

Så vad tycker ni jag skall göra? Är det bara bita i det sura äpplet och försöka glömma!?

andreas E

Citat från: Pekblom skrivet 27 november 2013 kl. 00:34
Rekommenderar inte folklego (Pavel Folkman Praha Czech Republic)
http://www.bricklink.com/store.asp?p=folklego
Levererar men inte exakt de som det skall utan liknande och ersättningsbara men biligare bitar.

Kan förstå det då butiken är stängd från i torsdags.
Man får nog va nogrann och kolla lite extra på tjekiska butiker.

Sockerbit

Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!

mordatre

Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!

Har handlat där 2 gånger i höst och kan också rekommendera den butiken.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

shiftaltcmd

Handlade nyligen av Gizmocom i England. Rekommenderas.
Snabbt och bra bitar.
Det blev fel med en lot som hen fixade utan problem.

Eigenbrötler

Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!


Det står att han accepterar bank transfer från säljare utanför finland, hur funkar en sådan betalning? precis som alla andra banköverföringar inom sverige?
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Record

Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 13:40
Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!


Det står att han accepterar bank transfer från säljare utanför finland, hur funkar en sådan betalning? precis som alla andra banköverföringar inom sverige?

Vet inte exakt med bank tranfer, men du kan ju välja IBAN betalning, det funkar klockrent och i hela europa, har själv gjort en massa betalningar med det och det har aldrig krånglat, vad har du för internetbank?
Friskt satsat, hälften vunnet..

Eigenbrötler

Citat från: Record skrivet 05 januari 2014 kl. 14:09
Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 13:40
Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!


Det står att han accepterar bank transfer från säljare utanför finland, hur funkar en sådan betalning? precis som alla andra banköverföringar inom sverige?

Vet inte exakt med bank tranfer, men du kan ju välja IBAN betalning, det funkar klockrent och i hela europa, har själv gjort en massa betalningar med det och det har aldrig krånglat, vad har du för internetbank?


SwedBank
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Record

Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 14:12
Citat från: Record skrivet 05 januari 2014 kl. 14:09
Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 13:40
Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!


Det står att han accepterar bank transfer från säljare utanför finland, hur funkar en sådan betalning? precis som alla andra banköverföringar inom sverige?

Vet inte exakt med bank tranfer, men du kan ju välja IBAN betalning, det funkar klockrent och i hela europa, har själv gjort en massa betalningar med det och det har aldrig krånglat, vad har du för internetbank?


SwedBank

Okej borde inte vara några problem, blir det första gången du köper utomlands?
Friskt satsat, hälften vunnet..

Eigenbrötler

Citat från: Record skrivet 05 januari 2014 kl. 14:24
Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 14:12
Citat från: Record skrivet 05 januari 2014 kl. 14:09
Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 13:40
Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!


Det står att han accepterar bank transfer från säljare utanför finland, hur funkar en sådan betalning? precis som alla andra banköverföringar inom sverige?

Vet inte exakt med bank tranfer, men du kan ju välja IBAN betalning, det funkar klockrent och i hela europa, har själv gjort en massa betalningar med det och det har aldrig krånglat, vad har du för internetbank?


SwedBank

Okej borde inte vara några problem, blir det första gången du köper utomlands?


Jo om jag beställer så blir det ju det, han hade ju VÄLDIGT mycket bitar så det var en hel del intressant, men jag ska grubbla lite på saken :D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Magnus den store

IBAN i vardagligt tal är samma sak som en banktransaktion fast internationell. Egentligen är IBAN ett internationellt bankkontonummer men ordet används lite felaktigt. Vad du behöver för en transaktion är säljarens IBAN samt BIC-/Swift-koden (en kod som beskriver banken, landet och orten). Dessa får man normalt vid fakturering. Sen funkar det som en vanlig transaktion mellan två konton. Det tar dock lite längre tid att föra över pengar den vägen, 1-4 bankdagar. Hos vissa banker måste man först registrera mottagaren och sedan vänta ett par timmar (SEB). Om jag lägger en order på min bank måste jag dessutom göra den före klockan 15:00 för att min bank ska starta processen samma vardag.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.