Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Var kan man köpa lego i Tyskland

Startat av dalle, 21 juni 2019 kl. 11:55

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Ska ut och luffa rund i Europa i sommar.
Tänkte fråga er Tysklandsvänner om ni har bra tips på bra ställen att köpa lego i storstäderna Hamburg, München och Berlin.

robinnilsson403

Citat från: dalle skrivet 21 juni 2019 kl. 11:55
Ska ut och luffa rund i Europa i sommar.
Tänkte fråga er Tysklandsvänner om ni har bra tips på bra ställen att köpa lego i storstäderna Hamburg, München och Berlin.
I just de städerna finns det ju officiella butiker, men det antar jag att du redan har koll på. ;)
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

andreas E

Har varit i shopparna i Berlin och Munchen- Riem-
Berlin är väl den bästa med två våningar. Finns ju även ett discovery center som kan vara värt ett besök.

Försök följa promobricks site, de kommer varje vecka med veckans köptips. Oftast vilken kjedja som har billigt den veckan.
Annars ser det ut precis som i sverige.

sjerdna

I södra delarna av Berlin finns (?, hemsidan finns kvar...) affären Spielzeugladens an der Kaisereiche. Hade både officiella set och lösa bitar när jag var där för... 5 år sen. Har för mig de hade en BrickLink affär också, men lyckas inte lista ut vilken av de som är listade under Berlin det är.

Trevlig resa!
#Andreas

Magnus den store

Citat från: sjerdna skrivet 21 juni 2019 kl. 23:03
Har för mig de hade en BrickLink affär också, men lyckas inte lista ut vilken av de som är listade under Berlin det är.

Den stängdes ner för gott i våras.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

#5
En film som dök upp där man kan se i början av filmen hur butiken på Legoland Günzburg ser ut och fungerar

https://youtu.be/0E-z404HHXY


MrUzagi

Citat från: Anders67 skrivet 11 januari 2024 kl. 23:43En film som dök upp där man kan se i början av filmen hur butiken på Legoland Günzburg ser ut och fungerar

Han handlar nog ofta där på Legofabriken. Men jag hade inte fattat att det hörde till Legoland.
Om man inte redan kände till den så kan jag f.ö. rekommendera hans engelska kanal Brickcrafts.

dalle

Citat från: Anders67 skrivet 11 januari 2024 kl. 23:43En film som dök upp där man kan se i början av filmen hur butiken på Legoland Günzburg ser ut och fungerar

https://youtu.be/0E-z404HHXY



De som gjort filmen har ett legomuseum i Rosenheim, söder om München. Så den kan man också besöka om du råkar vara i Bayern.

jedi tomas

Lego butiken inne på Legoland Günzburg är klart bästa Lego stället att handla på. En del kostar 9:90 euro för 100 g. Vissa saker är fast pris med begränsningar tex hästar max 4 per kund o färg för 4 euro st, eller varför inte riddare skynke till hästen för 4 euro st men max 4 per kund. Tänk då på är ni flera i sällskapet så kan alla köpa vars 4 st hästar tex.

Sedan är där ju även mini figur butiken där man kan bygga sina egna figurer.
Men max 30 st per kund men är ni flera i sällskapet så är det bara att köpa.
Extra tillbehör kostar 50 cent per st till figurerna.

Sedan har ni outlet butiken där.
Med nedsatta utgående lego saker.
När jag var dör så fanns det 4 st stora sj pallar med blandade lego bitar i olika färger man kunde plocka hur mycket bitar man ville för 9:90 euro per 100 g

Jesper_Lundgren

9.90 euro för 100g känns spontant lite dyrt men det kanske det inte är 🤔

jedi tomas

Om du köper 16x16 plattor så är det dyrt. Köper du blommor, grannar. mindre bitar. Lampor, Tails med klistermärke på, Djur, Tex så är priset väldigt förmånligt för att nämna några saker.

Är där saker du vill ha väg då en bit där hemma så ser du hur mycket du får av den för 100 g. Kolla sedan priset på PoB och Bl så ser du snabbt hur priset är billigt eller dyrt.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.