Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

#810
Tack AndersI. Då förtydligar jag.
Den post jag försvarar är:
Citat från: marpe skrivet 08 oktober 2012 kl. 09:55
Instämmer. Den riktiga 1656 ser ut så här. http://www.bricklink.com/myImg/123517.jpg

"Ett riktigt samlarobjekt"?  ;)
I annonsen står det "ett riktigt samlarobjekt". Bilden visar att många unika delar är utbytta.  :) Är det ett samlarobjekt så bör delarna vara rätt. (Därav mitt ursprungliga inlägg)

Jag föreslår att diskussionen sker ontopic i en ny tråd istället för offtopic här.

marpe

Citat från: Carl T skrivet 22 oktober 2012 kl. 10:37
Citat från: marpe skrivet 22 oktober 2012 kl. 10:26
Det ser t.ex ut som unika specialbitar ersatts med gula bitar?
2 st 3009p21, 4 st 3008p21,  3 st 3684pb006/3684.
...
http://img.tradera.com/mega/845/150949845_1.jpg

Men de där bitarna syns ju på bilden, och några gula bitar syns inte till. Har bilden uppdaterats men inte marpes cache, eller vad är det som står på?
Gult/Vitt. Ser du inte de gula?

Långt fram på båten finns 3 st 3684 med klistermärken på. Jämför dessa med de plates som är precis framför och ovanpå.
På mina skärmar ser det ut så här: 3684 är gula. Plates är vita. Ser vi samma sak?  :)
http://img.tradera.com/mega/845/150949845_1.jpg

Carl T

Citat från: marpe skrivet 22 oktober 2012 kl. 13:37
Långt fram på båten finns 3 st 3684 med klistermärken på. Jämför dessa med de plates som är precis framför och ovanpå.
På mina skärmar ser det ut så här: 3684 är gula. Plates är vita. Ser vi samma sak?  :)
http://img.tradera.com/mega/845/150949845_1.jpg

Hela bilden är extremt gultonad vilket gör färgerna svårare att bedöma, men jag upplever det bara som att några av bitarna är mer gulnade än resten. Bitar som faktiskt är gula hade jag förväntat mig skulle vara avsevärt mörkare och mättade i färgen. Jämför man färgen på ytor som har samma orientering (t.ex. med color picker i Gimp) så är det ingen skillnad på slopes med klistermärken och resten av skeppets sida. Plattorna där uppe skiljer i RGB med ungefär 10 steg i grönt, 3 i rött och 1 i blått. Hade de varit gula hade jag förväntat mig att de hade mycket lägre i blått.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

shiftaltcmd

Tror mer på fula dekaler.
Testade att ta bort en del av det gula ljuset.

martin_p

Citat från: AndersI skrivet 22 oktober 2012 kl. 11:26
Vad jag kan se saknar martin_p:s färja bara 12 st gula 1x1 (gummibåtarna) och några stickers. Det är också enligt hans beskrivning  "...i skick enligt bild" - dvs. inga falska förespeglingar eller ens någonting åt det hållet. Jag förstår inte drevet, och jag förstår definitivt inte marpes senaste post??

superkalle kom med den första 'anklagelsen' men har hittills valt att inte förtydliga sig (offentligt i alla fall). Det känns inte speciellt sjysst att väcka offentliga misstankar utan mera motivation.

Jag ber om ursäkt om alla inblandade redan har rett ut det via PM, eller om jag har ofullständig information (givetvis har jag det!), men jag tycker inte om att det ska räcka med en enda forumpost, och inga bevis, för att misstänkliggöra en person.

Tack AndersI och Carl T! Jag har också svårt att förstå vad Superkalle och Marpe är ute efter. Om delarna ser gula ut så beror det på ljussättningen, ingenting är utbytt mot några gula delar. Trist att se forummedlemmar som anklagar och hoppar på folk utan några belägg.

martin_p

Citat från: shiftaltcmd skrivet 22 oktober 2012 kl. 17:12
Tror mer på fula dekaler.
Testade att ta bort en del av det gula ljuset.

Och tack till shiftaltcmd för den nya bilden. Den är mer rättvisande för hur färjan ser ut. Som sagt, skicket är inte fantastiskt men det framgår också i annonsen.

martin_p

#816
Citat från: marpe skrivet 22 oktober 2012 kl. 13:24
Tack AndersI. Då förtydligar jag.
Den post jag försvarar är:
Citat från: marpe skrivet 08 oktober 2012 kl. 09:55
Instämmer. Den riktiga 1656 ser ut så här. http://www.bricklink.com/myImg/123517.jpg

"Ett riktigt samlarobjekt"?  ;)
I annonsen står det "ett riktigt samlarobjekt". Bilden visar att många unika delar är utbytta.  :) Är det ett samlarobjekt så bör delarna vara rätt. (Därav mitt ursprungliga inlägg)

Jag föreslår att diskussionen sker ontopic i en ny tråd istället för offtopic här.

Hur visar bilden att delar är utbytta? Jag har väldigt svårt att förstå hur du får det till att några delar faktiskt är gula. Tvivlar du fortfarande så ta en titt på bilden som shiftaltcmd fixade. Man ska inte dra slutsatser och anklaga folk innan man har all fakta.

Dieter_A

Also. Fattar jag rätt?
Du har sålt ett SET. Bilden är så dålig att forumets medlemmar tror att det är fel parts. Sen skäller du på dem?

Dina argument lika dåliga som din bild.  :D

martin_p

Citat från: Dieter_A skrivet 22 oktober 2012 kl. 20:22
Also. Fattar jag rätt?
Du har sålt ett SET. Bilden är så dålig att forumets medlemmar tror att det är fel parts. Sen skäller du på dem?

Dina argument lika dåliga som din bild.  :D

Vänta nu, det är inte jag som skäller på någon. Jag blir beskylld för att försöka lura folk när det uppenbarligen inte är så. Om du läser ordentligt och tittar på bilderna så ser du att så är fallet.

Dieter_A

#819
Citat från: martin_p skrivet 22 oktober 2012 kl. 20:45
Citat från: Dieter_A skrivet 22 oktober 2012 kl. 20:22
Also. Fattar jag rätt?
Du har sålt ett SET. Bilden är så dålig att forumets medlemmar tror att det är fel parts. Sen skäller du på dem?

Dina argument lika dåliga som din bild.  :D

Vänta nu, det är inte jag som skäller på någon. Jag blir beskylld för att försöka lura folk när det uppenbarligen inte är så. Om du läser ordentligt och tittar på bilderna så ser du att så är fallet.
Hoppas att du ser att problemet handlar om din bild? Hade du haft en ok bild så hade du inte blivit misstolkad från början, eller hur?

Forumets medlemmar har fått gemensamt dechiffrera din bild. En person har använt colorpicker i Gimp. En annan har restaurerat din bild. De har granskat och diskuterat din bild.
Efteråt skäller du på dem som inte kunde tolka din bild rätt.  :D

mechamike

#820
Nu tycker jag det är dax att vi sätter punkt i diskussionen.
Martin_p s bild var inte klockren, men å andra sidan hade inte marpe och Superkalle behövt gått så hårt fram.
Texter (som en annons) kan vara svårtolkade och det är inte alltid man når fram.

Tycker ni kan skaka hand och sluta fred i ett PM. Det är ju Lego vi pratar om.. Lek Gott! 

Mvh Swebrick Moderator Team



?

Odidoma

Citat från: mechamike skrivet 22 oktober 2012 kl. 21:22
Nu tycker jag det är dax att vi sätter punkt i diskussionen.
Martin_p s bild var inte klockren, men å andra sidan hade inte marpe och Superkalle behövt gått så hårt fram.
Texter (som en annons) kan vara svårtolkade och det är inte alltid man når fram.

Tycker ni kan skaka hand och sluta fred i ett PM. Det är ju Lego vi pratar om.. Lek Gott!

bra skrivet!



Dieter_A

Citat från: Roger Brickjet skrivet 23 oktober 2012 kl. 01:01
Citat från: Kwagge skrivet 22 oktober 2012 kl. 23:50
Lite kvälls jobb på lördag.....

http://www.blocket.se/goteborg/Lego_32_kg_mycket_starwars_och_city_43434324.htm?ca=23_11&w=3
Monsterbasplattor! "[...] 10 stora grå plattor 64ggr64 [...]"  :D   (trött)
Den enda basplatta jag har sett som är större än 48x48 var 50x50 och finns på BL. Ibland vore det bra med större dock. Fast de är nog svåra att tillverka.

(Naturligtvis ifrågasätter jag varken säljarens beskrivning eller hans person. Allt stämmer säkert 100 %)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.