Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ashmans Architecture-MOCs

Startat av Ashman, 24 september 2015 kl. 20:42

Föregående ämne - Nästa ämne

1210bricks

Roligt att dela tips och trix!

Här är min Architecture Studio" hörna.

Jag fotar allt med en iphone 5s eller i undantagsfall iphone 6. Ett stativ är väldigt användbart, kostar inte många kronor på tex ebay. Även ett litet vidvinkelobjektiv till mobilen är användbart i vissa fall.

Lampan med 5 armar heter Tived och är från ett stort svenskt möbelvaruhus. Den är ovärderlig när man behöver flera ljuskällor!

I koppen finns kallt kaffe, glömmer alltid bort att dricka det varm.

Bakgrunden består oftast av färgade papper som finns på Lidl ibland.

:)
1210bricks på Instagram

Ashman

Kul att se andras setup! Jag har rätt ok kamera egentligen men det blir iphone av prakiska skäl; fota, redigera, ladda upp, snabbt och enkelt. Bygger jag nåt större bygge kan det vara värt att plocka fram bättre kamera, men för vardagsbruk pallr jag oftast inte.

Jag ska kolla upp det där med vidvinkel för iphone för det behövs ofta.

Som sagt jag funderade på en ljusbox. Den kan man bygga lätt av en kartong, lakan och lampor, men jag vet inte gur man för med svart bakgrund.


Emma

Jag använder i möjligaste mån dagsljus när jag fotar. Enklast att få bra, tycker jag. Om jag byggt klart något på kvällen så väntar jag tills det är ljust ute dagen efter.

Svart bakgrund är snyggt mot dina vita byggen. Fortsätt med det!

Magnus den store

Fina bilder & byggen. Justice Building kommer jag ta inspiration av.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Ashman

Citat från: Emma skrivet 26 september 2015 kl. 21:55
Jag använder i möjligaste mån dagsljus när jag fotar. Enklast att få bra, tycker jag. Om jag byggt klart något på kvällen så väntar jag tills det är ljust ute dagen efter.

Svart bakgrund är snyggt mot dina vita byggen. Fortsätt med det!

Jag har oftast så svårt att hinna med att fota på morgonen. Och sen ska det rivas för nästa bygge.

Citat från: Magnus den store skrivet 27 september 2015 kl. 18:54
Fina bilder & byggen. Justice Building kommer jag ta inspiration av.

Tack så mycket  :)

Ashman

#20
Jag var sugen på att testa lite mindre skala och började med Torres Blancas i Madrid. Kände verkligen av begränsningarna med att endast använda bitarna från 21050 men det är som sagt rätt kul begränsning.  Ett annat problem var fotograferingen. Om jag skulle fota i rätt vinkel så lyckades jag inte få bra skärpedjup, så jag fick backa och fota och tappade känslan. Kanske blir till att plocka fram finkameran ändå...




Nästa är nån brittisk byggnad, Manchester närmare bestämt.

Ashman

Senaste byggena.

Efter en skulptur av Gormley som står utanför the Beaumont hotell i London. Man kan sova i skulpturen, finns en svit där. I den riktiga alltså :)  Den var alldeles föt svår för mig och jag fick inte ihop proportionerna.


Och så kvällens bygge. Den var kul!

o0ger

Har helt missat denna tråd. Jättefina byggen! Jag byggde ett litet hus i Skaerbaek med bara vitt. Det var utmanande. Jag hade väldigt begränsat med bitar och ingen förlaga. Men du har lyckats väldigt bra med dina byggen. Bilden med ena persiennen uppdragen är riktigt bra.

Fortsätt med mikroskala säger jag!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Riktigt kul att se den här typen av byggande! Att i liten skala välja ut rätt detaljer/förenklingar är en konst.
Eftersom jag alltid själv har svårt att begränsa storleken på mina planer uppskattar jag verkligen målsättningen med "enkvällsbyggen" :)

Ashman

Citat från: o0ger skrivet 02 oktober 2015 kl. 06:41
Har helt missat denna tråd. Jättefina byggen! Jag byggde ett litet hus i Skaerbaek med bara vitt. Det var utmanande. Jag hade väldigt begränsat med bitar och ingen förlaga. Men du har lyckats väldigt bra med dina byggen. Bilden med ena persiennen uppdragen är riktigt bra.

Fortsätt med mikroskala säger jag!

Citat från: Gideon skrivet 02 oktober 2015 kl. 08:58
Riktigt kul att se den här typen av byggande! Att i liten skala välja ut rätt detaljer/förenklingar är en konst.
Eftersom jag alltid själv har svårt att begränsa storleken på mina planer uppskattar jag verkligen målsättningen med "enkvällsbyggen" :)

Tack  :) Ja, det det är väldigt begränsande med bara vitt plus att i stort sett noll "specialbitar". Men det gör också att man sänker kraven, man slipper hålla på att bricklinka hem bitar var och varannan kväll, slipper ha massa byggen som drar ut på tiden, osv. För egen del känns det jättekul att bygga just nu med små snabba byggen som avslutas samma kväll. Jag har dock en plan på nåt större Architecture-bygge, fast jag tror jag borde lära mig LDD först.

Den stora utmaningen tycker jag är när förlagan har distinka färgskillnader som en viktig del av designen. Som i gårdagens bygge färsökte jag få samma känsla genom att byta fönstertyp i tredje raden, vet inte om det lyckades, men det blev nåt som bröt av lite iallafall.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Ashman skrivet 26 september 2015 kl. 17:01
Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 26 september 2015 kl. 08:26
Snygga byggen!

Jag hoppas att du sedan tar steget upp till modulhus-storlek. Dina avskalade byggnader skulle bryta av fint mot all snickarglädje i Lego-städerna.

Tack!
Just nu är jag faktiskt sugen på att gå i motsatt riktning och börja bygga i ungefär den mikroskala som de officiella Architecture-seten. Är så imponerad över hur duktiga byggare lyckas fånga så mycket känsla med så lite detaljer.

Inget fel i det. Micropolis är en standard som kanske passar bättre?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Ashman

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 02 oktober 2015 kl. 15:10


Inget fel i det. Micropolis är en standard som kanske passar bättre?

Vad är det för skala på Micropolis?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Ashman skrivet 03 oktober 2015 kl. 16:52
Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 02 oktober 2015 kl. 15:10


Inget fel i det. Micropolis är en standard som kanske passar bättre?

Vad är det för skala på Micropolis?

"1 brick is 9 feet, 1 plate is 3 feet and one stud is 7.5 feet.":
http://twinlug.com/micropolis-micro-city-standard/

Jag brukar tänka att en personbil är 1x2 studs.

Lite mer info:

http://lego.gizmodo.com/the-micropolis-standard-and-why-you-should-build-in-it-1652105776
http://www.iowalug.com/index.php?id=29
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

1210bricks

Ok! Både synd och tur att jag inte såg detta inlägg innan jag var i Örebro idag och handlade! Jag blev helt såld! Nu måste jag tillbaka och handla mer bitar!!
1210bricks på Instagram

Ashman

#29
Helgens byggen.

Japaner har klass. Detta är en japansk skolgympasal av Arata Endo, lärljunge till Frank Lloyd Wright, fick jag lära mig av fotografen till bilden. Första gången jag bygger sneda tak, finns säkert bättre knep. Råkade bygga mittbyggnaden lite för hög, men annars tycker jag den blev rätt bra.



Konstgalleri i Sao Paolo. Inte alls nöjd med proportionerna. Som vanligt bygger jag för högt.




Ett litet snabb-bygge på morgonkvisten. Lika bra att utnyttja tiden när ungarna ändå vaknar tidigt :) Försökte trolla bort knopparna i fönstrena med tiles under men då förstörde jag ju strukturen infasaden. Nån som har knep?


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.