Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® Masters Sverige - Infotråd och diskussion!

Startat av CopMike, 17 december 2019 kl. 15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Citat från: Record skrivet 26 oktober 2020 kl. 08:37
Hur mycket skissande var det innan ni började bygga 1 timme?

Noll. När Mauri säger typ "Era 14 timmar börjar om... 3... 2..." så var det verkligen så. Allt annat gjordes flera omtagningar på, så vi tänkte väl att efter det här klippet blir det väl kaffe och lite vänta (det var mycket vänta) och sen får vi lite mer tävlingsförutsättningar innan tiden börjar, men det var bara att köra.

Nu hade vi nästan alla sett LM Australien och visste vad det gick ut på, och då hade vi kunnat bolla idéer inom lagen ett tag. Så det var rätt klart i våra huvuden vad det skulle bli, men det dröjde någon timme för oss innan Mattias skissade upp vad hans hjärna tänkte så vi kunde synka...

Record

Citat från: Skafte skrivet 26 oktober 2020 kl. 09:12
Citat från: Record skrivet 26 oktober 2020 kl. 08:37
Hur mycket skissande var det innan ni började bygga 1 timme?

Noll. När Mauri säger typ "Era 14 timmar börjar om... 3... 2..." så var det verkligen så. Allt annat gjordes flera omtagningar på, så vi tänkte väl att efter det här klippet blir det väl kaffe och lite vänta (det var mycket vänta) och sen får vi lite mer tävlingsförutsättningar innan tiden börjar, men det var bara att köra.

Nu hade vi nästan alla sett LM Australien och visste vad det gick ut på, och då hade vi kunnat bolla idéer inom lagen ett tag. Så det var rätt klart i våra huvuden vad det skulle bli, men det dröjde någon timme för oss innan Mattias skissade upp vad hans hjärna tänkte så vi kunde synka...


OKej, det var jag med på, menade innan ni började bygga inom de 14 timmar, man måste väl synka ihop sig vad det skall bli, ha en plan, inte bara rusa efter bitar blint tänkte jag, men det har du svarat på nu, det växte fram typ  :), man måste ju ha en bra bild över hur man menar resultatet skal bli  :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Stork

Så himla kul att se programmet igår, särskilt detta år då man saknar Swebrickare lite extra mycket.
Väldigt imponerande byggen från allihop, speciellt under tidspress.

Jag hade personligen också velat se mer av byggena.
Men jag såg programmet ihop med familjen och som tävlingsprogram var det alldeles lagom långt.

Jag har för mig att första avsnittet i LM Australien var dubbelt så långt och då hade alla icke-AFOLs hunnit tröttna innan det var färdigt.
Brick After Brick: Back on Bricklink!

AndersI

Ja, det var en underhållande timme (utom reklampauserna)! Och vilka byggen ni fick ihop på kort tid! Kul att se er alla (jag tror jag stött ihop IRL med nästan alla (minst 13)).

Stressbyggande, tillsammans med någon som kanske inte alltid förstår hur jag tänker, känns definitivt inte som något för mig, men man kanske vänjer sig?

Ska bli kul att se fortsättningen, sånär som på att lag måste slås ut...

Emma

Skissandet ingick i tiden. Så ju mer tid på planering, desto mindre byggtid...

CopMike

Nu har jag sett det första avsnittet - riktigt kul och spännande! Härliga byggen av er alla på den tid som fanns att tillgå :D! Sjukt laddad inför nästa avsnitt!

Anders67

Nu har jag sett nyhetsmorgon också, bra jobbat Stefan! Du gör dig bra på TV, proffsigt!

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 26 oktober 2020 kl. 21:15
Nu har jag sett nyhetsmorgon också, bra jobbat Stefan! Du gör dig bra på TV, proffsigt!
Ja! Jättebra inslag!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Sirre

Citat från: Skafte skrivet 25 oktober 2020 kl. 23:39
Intervjuerna gjordes löpande, ibland under en längre paus i bygget (typ i samband med lunch) eller så plockade de ut ett lag i taget med an de andra byggde - men det var noga att alla fick samma tidsavbrott. Hemma-hosreportagen gjordes någon månad innan själva programmet.

Jag har alltid funderat på detta för såna program som har dessa inslag. Jag har tidigare trott att dessa "in the moment"-intervjuer gjordes efter att tiden gått ut, men de görs alltså mitt i tidspressen? Men tanke på stressen ute på golvet så kändes ni väldigt lugna i intervjuerna, imponerande!

Jag antog förvisso att ni inte byggde 14 timmar i sträck, men gjordes det ändå allt på en dag? Eller var det fördelat över kanske två dagar? Hur mycket pauser hade ni under dessa 14 timmar?

Några fler frågor (om ni har tillåtelse att svara på dessa):
- Det nämndes mycket väntan och omtagningar. Hur lång tid tog det att spela in det första avsnittet?
- Förstår jag det rätt som att alla avsnitt redan är inspelade? Hur lång tid tog allt att spela in? Gjordes allting i sträck?
- Och jag måste fråga, vilka är det som får den härligt lilla uppgiften att riva och sortera tillbaka alla bitarna? ;)

Kvarnbacka

Jättekul att se er i TV, riktigt imponerande byggen av samtliga lag!

Reymer

Otroligt kul att se första avsnittet. Vilket maratonlopp att ha den pressen i 14 timmar! Fantastiskt bra jobbat av er allihop.

Skafte

Sirre:

Det var som sagt olika med intervjuerna, det mesta var efter ett bygge var klart ("tänk tillbaka när det var tre timmar kvar och ni inte hade fått på övervåningen, vad kände ni då? Börja med "Nu när det är tre timmar kvar..."") Men ibland mitt i tidspressen, alla plockades ut i typ 20 minuter, men den totala byggtiden var ändå 14 timmar. Ibland var det "Nu bryter vi för lunch, lag 1 och 5 börjar med intervjuer (men det heter "synkar" på TV-språk)! Lag 2 och 6 åt lunch fort - så fick de gå till intervju sen etc.

Första avsnittet tog tre dagar, men då var det mycket före och efter själva bygget som skulle göras och rutiner som skulle sättas. Gissar att byggtiden var ca 4-7-3 timmar på de tre dagarna. När det var "heldag" så har jag för mig att det inte var annat än lunchpaus, 3-4 timmar bygge i sträck. Men det fanns en kamerafri hörna i studion att dricka vatten och kaffe och käka godis och ibland en macka i (men då var det under byggtiden).

Hela säsongen spelades in under fem veckor i sträck i mars och april.

Ett gäng på 4-5 hårt jobbande sorterare rev och ordnade upp allt mellan avsnitten. Vi ombads också grovsortera "överblivet" på våra byggbord för att spara några arbetstimmar åt dem.

Andra deltagare får stoppa mig om jag berättar för mycket, men det här är inga hemligheter direkt. :)


Anders67

Kul att få vet Skafte, och Även om det var utspritt på tre dagar så är det ändå en fantastisk bedrift det ni alla fick ihop! Det förstår vi som sitter och knåpar i månader för att få fram några mocs!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Skafte skrivet 27 oktober 2020 kl. 23:03
---
Första avsnittet tog tre dagar, men då var det mycket före och efter själva bygget som skulle göras och rutiner som skulle sättas. Gissar att byggtiden var ca 4-7-3 timmar på de tre dagarna.
---

Hur hann ni tvätta kläderna?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.