Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tågväxel servokontroller

Startat av narwo, 02 april 2023 kl. 22:24

Föregående ämne - Nästa ämne

narwo

Vi pratat lite om hur man kan kontrol ett tågväxel med ett servo och raspberrypi (t.ex). Har designerat ett "cam" som jag tänkte kan funkar.

@Ozp vad tänkt du om det? Är placering av servo bra? Jag kan gör ett låda till servo så det sitter perfekt bredvid växel.


Ozp

Kanske på andra sidan så den inte sitter i böjen. Men det borde väl fungera likadant

narwo

Här är en bättre vinkel, det kanske funkar?
Screenshot 2023-04-03 at 14.20.14.png

Om vi har den på andra sidan kanske den ligger utanför plattan.

Vilken föredrar du? A, B eller C?
1000x800.jpg.png

Ozp

Jo kanske. Behövder den byggas ner i plattan eller kan den ligga ovanpå?

narwo

Det är helt ovanpå, bara kablan ska bli under plattan.

Har beställt ett set från Amazon, kommer imorgon. Har den servo hemma, och kontrolkortet.

Manne

så länge den får plats på samma platta vore det bra.. sladden skulle man vilja få in under själva legoväxlen så den syns så lite som möjligt, efter det vore det bra att få ner sladden under själva växeln till bordet för vidare till pajen.. , gärna med någon klick kontakt direkt vid den mouduverseplattan.

Med Vänlig Hälsning Manne 
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Ozp

Man behöver antagligen också ta bort "klicket" i växeln.

narwo

Jag behöver lägga till hål så det klickar med plattan under, men jag tycker att storleken på denna är ok. Det finns nano-servon, men de kostar 150kr styck, jämfört med 30kr.

Screenshot 2023-04-03 at 18.43.01.png
Screenshot 2023-04-03 at 18.43.17.png
Screenshot 2023-04-03 at 18.43.37.png   

narwo

Nu har jag gjort en del framsteg med kapslingen. I videon kommer korallbiten att 3d-printas, Längd och bredd är vanliga legostorlekar, och den borde passa bra om du gör en liten ram (som visas i videon).

Kabeln går genom hålet och klämmer fast i ett kretskort eller förlängning under plattan.


Manne

Som jag ser det krävs det då två korall bitar .. en för höger växel o en för vänster .. går det o generellasera till en modell som passar båda växlarna ?, ser bra ut annars.. 

Jag har ju bangården så är lätt sugen på ett par stycken åt båda hållen egentligen.

Med Vänlig Hälsning Manne 
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

narwo

#10
Ja, en höger- och vänsterversion krävs, men det är inte en stor problem, bättre att ha den perfekt.

Det kostar 5kr filiment och tar 1t 49m att skriva ut kapslingen.

Ozp

Hade det gått att sänka ner servon i moduverseplattan?

narwo

Om jag räknar ut det rätt så vänder vi servo, och då behöver den '2 studs eller 5 plattor'. 3 av dem är ovanför den gröna plattan. Så vi behöver bara en under den gröna plattan. Så i teorin kan det fungera...

narwo

#13
Dags att skrivar ut nu...?

Obs: Nu funkar det båda med höger- och vänsterväxlen!

Screenshot 2023-04-04 at 13.57.01.png

Screenshot 2023-04-04 at 13.58.39.png

Screenshot 2023-04-04 at 13.58.47.png

Ozp

Menar du att hela den bruna ska 3d-printas?
Jag föredrar nog om man hade byggt in motorn med lego

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.