Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Kalmar slott (i minifigskala)

Startat av Hannamalia, 10 maj 2023 kl. 12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Joyride

Häftigt projekt! Friskt vågat hälften brunnet som vi brukar säga i slottssammanhang... ;)
Instagram: joyride_bricks

Hannamalia

Nu har själva byggandet stått lite stilla ett tag. I maj fick jag nämligen det fantastiska beskedet att jag var ett av tre projekt som blivit beviljat föreningens och Legos projektstöd. Vilken tur att jag hunnit bygga en huskropp och lite på ett av tornen. Med dessa som grund och en ritning kunde jag ta fram kluriga formler för att beräkna hur mycket bitar som skulle tänkas kunna gå åt till yttre väggar, inre väggar (alltså in mot borggården), tornens väggar och de "enkla" svarta taken. Det vill säga allt som det skulle gå åt väldigt mycket av. Kändes då lite dumt att köpa andra bitar för att kunna fortsätta bygga, utan har istället inväntat projektbitarnas ankomst för att bygga vidare. För några veckor sedan kom de, projektbitarna (det kan ni se i en annan tråd), och i helgen drog slottsbygget igång igen. Så fantastiskt roligt! Bilder kommer...

Hannamalia

Av de 300 tusen projektetbitarna fick 14000 följa med oss hem till Kalmar. En låda och en stor kasse. Mycket Medium Nougat.

Hannamalia


Hannamalia

Ja, ja, men nog flexat nu med alla bitar. Nu till det viktiga. Byggandet! Så... ...klart! Nej, det var inte ett så litet slott jag skulle bygga. Rent byggbord för att dra igång och få plats med det stora slottet. Det lilla får stå där till inspiration.

Hannamalia

Bygger vidare på den huskropp som var nästan klar och det torn som var påbörjat. 

Yes, det funkar att sätta fönstret i väggen och ändå få den att böja! Jag som klurat på en massa sätt att få till detta.

Testar lösningen med svarta tiles till tak. Funkar bra. Detta blir nog en bra lösning, för när jag studerar taken närmare inser jag att det inte finns någon symmetri i dem. Olika längd och olika lutning överallt. Hade nog blivit svårt om jag använt slopes.

CopMike


Joyride

Citat från: Hannamalia skrivet 01 december 2023 kl. 16:03Uppackat!


När jag ser 14000 bitar på samma bild och det ändå inte ser mer ut än det där så fattar jag varför mina BL-beställningar alltid blir till besvikelser i brevlådan 😄
Instagram: joyride_bricks

Silence101

Det här projektet följer jag med spänning. (f.d Kalmarbo)
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

danielbrrssn

Så häftigt! Hur stabil är väggen när den blir så hög? Hur bred är den? 

Hannamalia

#25
Citat från: danielbrrssn skrivet 02 december 2023 kl. 12:48Så häftigt! Hur stabil är väggen när den blir så hög? Hur bred är den?
Om du menar den "raka" väggen, så är den 48 studs bred och typ 40 32 bricks hög. Den är inte alls stabil, så på insidan (eftersom den inte ska synas) har jag byggt upp stöd. Tanken är att dessa stöd också ska användas för taket att vila på. Jag tittade lite på hur andra som byggt stora byggnader gjort för att staga upp på insidan. Läst någon rekommendation också att byggnader i flera våningar bör ha något slags golv för stabiliteten. Har inte byggt ett helt golv, som jag kanske tänkte från början, men mer som en balk som håller ihop väggarna (och på rätt avstånd från varandra. Även tornet är uppstagat på motsvarande sätt på insidan. Kan ta och lägga upp lite bilder hur det ser ut inuti.

danielbrrssn

Gärna bilder från insidan!
Hur djup har byggt väggen? 1 eller fler studs?
Låter lite oroväckande för mitt bygge. Får tänka till då. 

Hannamalia

Åh, nej! Har utgått från en lite väl grov ritning och inte räknat så noga när jag byggt. (Tillräckligt noga när jag uppskattat bitåtgång tror jag). När jag börjar på väggar på huskropp 2 (går motsols) och torn 2 upptäcker jag fel på längd på vägg i huskropp 1 och att torn 1 nog är lite för stort. Verkar som jag jobbat lite för mycket som de ursprungliga arkitekterna till slottet. ;)

Har plockat fram och förstorat ritningen för att mer noggrant räkna på hur många studs långt och brett det ska vara. Tror jag ska försöka bygga alla basplattor och märka ut grunden på dem, så jag ser att det går ihop på totalen först nu, innan jag bygger vidare. Så i helgen blir det väl lite justeringar och ombyggnation. Men så är det väl alltid när man bygger. Jag brukar bli nöjd nånstans vid 3e - 5e versionen (samma när jag stickar). Men då varar ju det roliga bara desto längre.

Hannamalia

Klurar också på hur jag ska bygga dessa härliga portaler, vilket är jättekul. Det finns fem såna här, en på utsidan och fyra på inre borggården. Alla är lite olika.

o0ger

Citat från: Hannamalia skrivet 08 december 2023 kl. 16:09Klurar också på hur jag ska bygga dessa härliga portaler, vilket är jättekul. Det finns fem såna här, en på utsidan och fyra på inre borggården. Alla är lite olika.
Hur många studs bred och djup ska den vara? Jag kanske har lite idéer.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.