Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Klon-fabrikat vs. custom bricks - trender?

Startat av Superkalle, 20 februari 2010 kl. 15:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

Det här med hur vi Lego-fans förhåller oss till Lego-kopior är intressant ämne. Å ena sidan är majoriteten av oss märkeslojala puritaner som inte har mycket till övers för kopior. Samtidigt har det på senare år dykt upp custom-bitar som fått ganska stor acceptans (t ex Brickforge.com eller chromebricks.com). Så länge bitarna är tillverkade av andra Lego-fans, eller i små serier, verkar det vara OK (för fansen alltså, TLG verkar inte bry sig).

På samma sätt är Lego-fans generellt negativa till all form av moddning (kapa, såga, måla osv). Samtidigt verkar det vara helt OK med t ex custom-minifigs (finns t om ett subforum på Eurobricks för detta) - också detta ett fenomen som på allvar dykt upp de senaste åren.

Så var är vi på väg? Är trenden klon-fabrikat av samma kvalitet och acceptans som BrickForge, fast med mer vanliga bitar (och till lägre priser)?

Stigge72

En fråga man kan ställa sig är om det verkligen är så att de flesta är puritaner, eller om det är de som talar om hur de känner.
Själv har jag blivit mer puritan med tiden, när jag började fanns inget att välja på, och när det till slut dök upp, så köpte jag väl någon ask för att se om det verkligen var så kompatibelt som det påstods. Sedan efter de mörka åren, så köpte jag några satser för att det antingen var billigt, eller nåon häftigt gubbe eller så. Numer är det bara Lego, och de kopior jag har ligger där de ligger.

Dreadcore

Jag är i regel negativt inställd till Kloner p.g av kvalitet och passform. Av egen erfarenhet så håller sällan klonerna samma kvalitet. Har själv en minde samling av klon-bitar i färgnyanser som inte överensstämmer med de från TLG. Utöver det så har de sämre passform. Visst, de passar, men de sitter inte lika bra som originalbitar. Men de duger som utfyllnad i skrov osv ;)

Ang. Brickforge osv så har jag ingen riktig erfarenhet. Men vad jag har förstått så ska de hålla hög kvalitet. Och det är ju trots allt det som räknas.

När det gäller modding av originalbitar så har jag inget emot det. Jag har bla använt redan trasiga lansar och antenner för att koppla samman saker, allt som krävs är en avbitare och lite skills med skalpellen :)

Sen såg jag någonstans en guide för vilka byggtekniker som var "tillåtna" och inte. Men det tycker jag personligen var skitlöjligt. För mig så är LEGO nånting som inte har regler. Man bygger som man själv vill och det är bara fantasin som sätter gränser. Visst, bitarna kanske slits lite, men vadå då?

Nextuz

Bitar som redan finns ska inte tillverkas av andra tycker jag.
bitar som kompliterar är helt okej, om de håller hög kvalitet och är gjorda i hyfsat stor mängd och är ej moddade orginalbitar.
Big Ben Bricks och hans tåghjul är ju ett mycket trevligt exempel på nått som lyckats =)

insurrection

De enda Klonbitar jag egentligen någonsin varit lite sugen på är Brickforge-grejer, men inte tillräckligt för att bryta puritanismen. Har aldrig heller varit intresserad av att modda bitar eller ha stickerscustoms (eller ok, jag har 1) dock tycker jag att det är schysst att det finns ett så stort utbud och tror att det bidragit till att Lego satsat på att utveckla minifigs mer och är orsaken till satsningen på de här "samlarfigurerna" som kommer i sommar.

Men ifall det skulle komma billiga och högkvalitativa standardbitar hade jag nog kunnat tänka mig köpa för att ha främst till landskapsbyggande och liknande (tror jag skulle vilja hålla det åtskiljt från Lego grejerna med, eftersom mitt Legointresse i någon mån ändå är ett märkes-samlar-intresse).
Citat från: Dreadcore skrivet 20 februari 2010 kl. 16:47
Sen såg jag någonstans en guide för vilka byggtekniker som var "tillåtna" och inte. Men det tycker jag personligen var skitlöjligt. För mig så är LEGO nånting som inte har regler. Man bygger som man själv vill och det är bara fantasin som sätter gränser. Visst, bitarna kanske slits lite, men vadå då?
Menar du PDFn som heter "Stressing The Elements" (brickstress.pdf) ?
Den listar förvisso tekniker som den kallar "legal" respektive "illeagal", men poängen är ju inte att lägga sig i hur du väljer att bygga, bara att visa vilka tekniker som sliter på bitarna, och det kan ju vara väldigt bra att veta så man inte råkar förstöra bitar man vill ha kvar.
När man sen har den informationen kan man ju själv avgöra ifall man tycker teknikerna är värda slitaget.

tellblom

Personligen anser jag att inget annat än äkta vara gäller samt att ingen moddning av bitarna.

Dock finns undantag ifrån det senare då det tex gäller sensorer till Mindstorms RCX / NXT anser jag (Har tex en moddning till RCXen som gör att jag kan styra 9 motorer istället för 3, samt 12 sensorer iställer för 3. Bitarna är fortfarande äkta lego men man stoppar i lite extra elektronik.

Detta är min personliga inställning
/M

Dreadcore

Citat från: insurrection skrivet 20 februari 2010 kl. 18:17
Citat från: Dreadcore skrivet 20 februari 2010 kl. 16:47
Sen såg jag någonstans en guide för vilka byggtekniker som var "tillåtna" och inte. Men det tycker jag personligen var skitlöjligt. För mig så är LEGO nånting som inte har regler. Man bygger som man själv vill och det är bara fantasin som sätter gränser. Visst, bitarna kanske slits lite, men vadå då?
Menar du PDFn som heter "Stressing The Elements" (brickstress.pdf) ?
Den listar förvisso tekniker som den kallar "legal" respektive "illeagal", men poängen är ju inte att lägga sig i hur du väljer att bygga, bara att visa vilka tekniker som sliter på bitarna, och det kan ju vara väldigt bra att veta så man inte råkar förstöra bitar man vill ha kvar.
När man sen har den informationen kan man ju själv avgöra ifall man tycker teknikerna är värda slitaget.

Ah, ok. Då hänger jag med. Har som sagt inte läst igenom den. Bara sett första sidan någonstans. Dumt ordval med legal/illegal, nått i stil med recommended/not recommended hade varit svårare att missförstå ;)

Etzel

Intressant diskussion!
Själv är jag väldigt puristisk eller vad man ska kalla det. Jag har aldrig köpt något klon-märke eller custom made parts som Brickforge. Dock vann jag några Brickarms vapen vid en tävling förra året och jag använde dem i två av mina MOCs därefter. Men jag känner nu att jag nog inte kommer använda dem något mer i MOCs som jag visar upp för andra.

Min inställning är att jag tycker det är kul med utmaningen att bygga med det (egenligen inte så) begränsade sortiment som man har av bitar från LEGO. Det finns redan så många bra bitar så jag tycker custom-made blir rätt onödigt, roligare att komma på nya tekniker och användningar av de som finns. Egna klistermärken var jag lite inne på att börja med när jag kom ut ur min dark-age men där har jag kommit fram till samma ståndpunkt (även om Selander hjälpte mig skaffa några för ett tag sedan). Det känns lite roligare när alla som bygger har samma förutsättningar, samma sortiment att välja från  :P Det blir mer fokus på uppfinningsrika idéer när man kör utan stickers och custom-made enligt mig. Men jag uppskattar fortfarande MOCs där sådant förekommer, de blir ofta väldigt realistiska (som Selanders tåg och lastbilar etc.  ;))

de Gothia

själv kör jag på legos grejer med stänk från brickarms och brickforge! :)

gillar dock inte klonerna (ska man kalla brickarms o brickforge för det?:))

sen så gör jag egna flaggor o capes för det finns det verkligen för lite av i castlevärlden! :)

shiftaltcmd

Antar att den här tråden är svaret på den som ville sälja legokloner.

Vad hände med den tråden? Hittar inte tillbaka till den.

Raderad? I så fall tycker jag det är bättre att en Admin gör en kommentar och låser tråden, men den bör finnas kvar.

Sirre

Jag är nog rätt så mycket puritan, men har inte alltid varit det. Det kommer väl med åren kanske. :D

Men av någon outgrundlig anledning så räknar jag nästan BrickArms och BrickForge som "riktigt" Lego, så de har jag inga problem med alls (har handlat ganska mycket av dem båda).

Men kloner har jag inte mycket till övers för, även om de verkar ha en hel del både intressanta och snygga modeller. Såg på Tradera bl.a. ett ganska fint sjukhus. Var nästan sugen att köpa, eftersom Lego för närvarande saknar sitt egna sjukhus... :(

Pekblom

Det mesta av bitar jag kommer över och som inte är riktiga legobitar går ganska snabbt till förskolan där sonen går. Dom blir jätte glada.
Men ibland får man bitar som man aldrig set förut, färger som LEGO inte har och funktioner som inte LEGO har. Då får de ligga kvar i någon sorts smyglager. När jag använder dessa är jag noga med att de kommer tillbaka till smyglagret igen. Så länge LEGO inte har samma bit så varför inte använda det jag har. Dock skulle jag aldrig våga ha någon piratbit i något jag fotograferar eller visar upp för då antar jag att man kommer att bli mobbad?
Passform: jag har många piratbitar som snäpper bättre än gamla LEGObitar alltså väl använda bitar. Dessa avvänder jag ju så klart inte heller så gärna men de är ju okej att visa upp trots att de inte längre är riktig LEGOkvalité längre.
Customisering av bitar sköter grabben helt ovetande om vad som är rätt eller fel, men mycket kreativt ibland. Dessa hamnar också i hans eller mitt smyglager Customiserade bita = inte LEGO.

Tobbe Arnesson

Citat från: insurrection skrivet 20 februari 2010 kl. 18:17Menar du PDFn som heter "Stressing The Elements" (brickstress.pdf) ?
Den listar förvisso tekniker som den kallar "legal" respektive "illeagal", men poängen är ju inte att lägga sig i hur du väljer att bygga

Var inte det ett internt dokument avsett för de som designar set på TLG? Så de inte använder tekniker som förstör bitarna för kunderna? Så fattade jag det i varje fall. Hur man som AFOL väljer att bygga är väl upp till var och en, även med avseende på kloner.

Själv har jag ofta använt radioutrustning som inte var LEGO, detta innan PF fanns. Nu ser jag ingen anledning till det längre. Ett exempel här.

Jag ser ingen anledning att skaffa kloner eller customdelar. Skulle jag skaffa customdelar skulle det vara för att få funktionalitet som inte gör att lösa med originalbitar, som multiplexa utgångar på RCXen.

Klistermärken tycker jag är helt ok! Speciellt när man är ute efter realism.
Blogg: Robotkampen

Pekblom

#13
På tal om icke lego och vissa bitar som jag inte hittat som riktigt LEGO .
Dessa låga bitar med knoppar på båda sidor öppnar en del möjligheter har LEGO något sådant och var kallas de i så fall?

SuperMario

Vad jag vet så finns det ingen sådan bit i LEGO, iallafall inte som platta.

Det är synd, för en sådan vore mycket praktisk att ha. :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.