Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hur kombinera mitt och sonens intresse för Lego?

Startat av Keadtv, 13 september 2013 kl. 19:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Keadtv

Tack för att ni delar med er, det är verkligen intressant att läsa!

Larry Lars

#16
Citat från: Keadtv skrivet 14 september 2013 kl. 07:09
Eftersom jag är i uppstartsfasen, eller kanske egentligen i fasen innan det, har jag ingen plan. Jag funderar på om det är genomförbart, hittills har allt lego tillhört barnen. Jag är rätt mesig när det gäller att kräva mitt utrymme.

Just därför tror jag det bästa vore att "komma ut" ur AFOL-garderoben och låta omvärlden veta att detta är en hobby du väljer att lägga pengar och möda på. Risken är annars att du automatiskt blir utan hobby när barnen växer upp och vill sälja hela klabbet på "Blocket". ;)

Det enklaste sättet för den som vill ta steget ur barnens legolåda är väl egentligen att önska sig bitar till morsdag/farsdag. Ett bra tillfälle eftersom det ju skall vara från barnen, och det ofta är svårt att hitta något som mamma eller pappa verkligen behöver eller vill ha för egen del.

Nästa steg är att sprida ryktet att man samlar på set ur serien "Creator". Det gör att folk runt dej får lätt att improvisera och kan tycka att de varit klyftiga när de hittat bitar på rea. När du får dubletter säger du att det i huvudsak är bitarna du är ute efter. Det ger om inte annat ett lite "vuxet" intryck. :)

Med lite tur kan din nya hobby bli en rolig "snackis" där kompisarna slåss om att vara mest stöttande med roligt LEGO istället för vinflaska när de kommer på besök.

/Larry Lars.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Sisilisko

Citat från: Keadtv skrivet 14 september 2013 kl. 07:09
Eftersom jag är i uppstartsfasen, eller kanske egentligen i fasen innan det, har jag ingen plan. Jag funderar på om det är genomförbart, hittills har allt lego tillhört barnen. Jag är rätt mesig när det gäller att kräva mitt utrymme.
Jag tänker att jag gör som Record föreslår och köper en blandlåda som vi jobbar med tillsammans. Jag sorterar och tar fram byggbara modeller, sedan bygger vi tillsammans. Jag får under tiden känna på hur jag vill ha det.
Har de flesta här "alltid" hållit på med Lego och har med sig en samling från barnsben? Är nyfiken på om någon börjat i vuxen ålder och hur det växt fram i sådana fall.

Du kan ha fått något smart svar av andra här. Jag fastnade för att du har svårt att hävda dig själv. Jag har delvis samma problem... Det är ett utmärkt tillfälle att lära sig.

Mina tips är: fundera på vad som är viktigt och var beredd att omvärdera. För 4 månader sedan var jag nitisk i mitt sorterande. Jag har köpt legobulk på blocket men mitt lego är creator och friends. Min i ställning var: Inga set fick blandas (de plockades ned i zip-lock påsar om de knte byggdes och ve den som drabbade sig och råkade peta bort nått. Barnens mormor öser lego (City) över dem och det legot är deras. Det byggs ihop och leks och byggs nytt av det.
De har en bytta lego på sitt rum och tillsammans har vi inrett ett byggrum i källaren. Där har jag mitt lego och sådant lego som står i kö på att byggas ihop igen.

Nu är jag inte nitisk längre. Jag funderade över vad jag VILL med min hobby. Jag vill faktiskt vara befriad från min nitiskhet. Jag vill göra nya saker och jag vill blanda bitarna. Det är  bättre att tillsammans med barnen bygga upp en social samvaro kring bitarna. Man får bygga och låta stå framme. Man ska fråga innan man börjar leka med någon annans bygge. Jag är tydlig med att "grovsortera" per tema och att man städar efter att man är klar. När man börjar bygga ska det vara på ett rent bord eller på ett bord med påbörjat bygge.
Jag är varsam om beskrivningar och håller dem fina.

Det var lätt för mig att tro att lego-hobbyn måste se ut på ett visst sätt. Jag var jätterädd att tappa bort någon bit. Det är jag inte längre. Det är faktiskt min hobby, oberoende av andra. Jag räknar inte med att sälja mina fina Friendsset. Jag räknar med att bygga, riva och bygga igen.
Jag vill ha kul och lära barnen att vara rädda om våra gemensamma saker.

Observera att jag vill uttrycka respekt för den som har barnförbjudet lego. Det är faktiskt en annan viktig sak att lära barn:  låta andras saker vara i fred!

Lycka till.

mechamike

Lite lästips

Mitt Lego och ditt Lego (som tar upp samma sak)

Förälder barn Lego tråd(mer kring  barn och föräldrar och Lego)
?

Keadtv

Kul att läsa så många olika föhållningssätt. Många bra tips har jag också snappat upp!

Jag tar ett litet sidospår här:
För någon kväll sedan beklagade sig min son över att han inte hade något att göra och att han ville ha nytt Lego! Att vi köpt en blandlåda på loppis helgen innan hade ingen betydelse. Det hade han ju redan byggt med... Han ville sälja en massa grejer för att kunna köpa nytt.
Det är ju roligt att han är intresserad, men jag tappade sugen när det inte längre dög med det vi nyss köpt. Jag hade plockat i ordning ett set som jag tänkt att han skulle få, men det kändes fel att ta fram det efter det utspelet. Tänker att jag behåller Legot jag har på lager till mig själv, men det känns missunnsamt. Hur motiverar jag att jag kan lägga pengar på Lego (läs leksaker) till mig när han inte får?

Majkel

Jag kan känna igen mig i din sons frustration över att inte ha något nytt set att bygga. Ibland så finns inte inspirationen där och det är svårt att fribygga något som känns meningsfullt. Då är det trevligt att kunna sätta sig med en ritning och bara göra som någon annan föreslår. Sedan behöver det inte vara nytt från kartong, bara nytt för mig själv.

Visst kan det kännas konstigt att jag har väldigt mycket mer lego än mina barn, framförallt när de ser mina oöppnade set. Jag brukar förklara det med att jag inte har så många hobbys medan mina barn har otaliga, dessutom är min dotter nöjd med att då och då få leka med mina legoskapelser och ibland tillochmed få titta i sorteringsfacken ;) 

Sedan är det såklart skillnad på vuxna och barns hobby, både vad gäller nivå och kostnad. Hade jag råd skulle jag gärna ha lite offroadfordon (både bil och mc), vara månskensbonde och resa jorden runt några varv, det skulle kosta bra mycket mer än min legohobby men ingen skulle ifrågasätta sådana kostnader.

Sisilisko

Citat från: Keadtv skrivet 17 september 2013 kl. 20:23
... snip... Att vi köpt en blandlåda på loppis helgen innan hade ingen betydelse. Det hade han ju redan byggt med... Han ville sälja en massa grejer för att kunna köpa nytt.
Det är ju roligt att han är intresserad, men jag tappade sugen när det inte längre dög med det vi nyss köpt. ... snip... Tänker att jag behåller Legot jag har på lager till mig själv, men det känns missunnsamt. Hur motiverar jag att jag kan lägga pengar på Lego (läs leksaker) till mig när han inte får?

Känner igen! Känner igen!
Jag har sämre och sämre rum med kläder för jag har en låda i min garderob med "bra att ha lego" som väntar på rätt dag.

Jag motiverar att köpa lego till mig eftersom jag är den som drar in stålarna. Det är min present till mig. Istället för annat som vuxna köper till sig själva. Jag bygger ofta i smyg (när barnen sover/är ute på äventyr). Ibland ställer jag fram det och låtsats som om jag byggt av våra gamla delar eller också plockar jag ned i lådan igen. Så jag har ju faktiskt lego som är mitt mitt men som ingen vet om...

Det jag brukar göra när ungarnas ork och fantasi tryter är att ta fram legokatalogen. Jag hade tur i ett blocketköp och fick med kataloger från 2006 och framåt. Lego magasinet går också bra. Sen kollar vi i katalogen på allt vi önskar oss och sen säger jag om något: ska vi försöka bygga det där?
Ibland går det inte, barnen är för trötta för att fantisera.
Ibland blir det bra.
Ibland blir det något helt annat: som när vi byggde en Starwars återvinningsstation. Miljötänkande i yttre rymden. Ett helskönt minne.
Detta ger dock inget särskilt utrymme för eget byggande. Det jag tycker är viktigt är att mina barn lär sig att pengar och lego är ändligt. Och att finessen med lego är att man kan göra nytt, hitta former i sin egen fantasi och skapa utifrån det.

Detta var ett jättekul ämne att tänka på! Tack för ditt inlägg och din fråga. Och tack för alla bra tips och tydliga förhållningssätt.

shiftaltcmd

Har märkt att för mycket Lego kan vara av ondo. För Lilleman blir det så mycket att han inte vet var han ska börja.
Vi har inga gamla kataloger men kan surfa här ibland. Då kan man få alla set från ett speciellt år eller tema.
http://www.brickfactory.info/
Brick by brick är en bra app som använder Brickset och sen kan hämta pdf-beskrivningar från Legos sajt.
Principen är densamma, vi surfar runt för inspiration. Letar reda på beskrivningen och bygger.

Ett annat sätt om inspirationen tryter är att jag påbörjar nåt. Tex stommen till en bil och sen fixar Lilleman utseende och funktioner.

:::::::

Jag ser det långsiktigt och skyndar långsamt. Nu köper jag mest Lego som min son vill ha (6år i morgon), med viss styrning från min sida gällande vad som är på rea eller på annat sett en bra deal,
så han lär sig att man inte bara behöver ta första bästa set i Legohyllan.
Vi har även köpt rätt stora mängder löst så att det finns utrymme för egen kreativitet.
Sen är allt Lego vårat tillsammans. Men om jag vill bygga nått eget så får han respektera det. Men om bygget har stått ett litet tag så får han absolut ta isär
för att använda bitar till nått han bygger.
Om jag på det sättet håller Legointresset vid liv så gissar jag med tid och ålder så kommer vårat Legobyggande att bli mer lika.
Det är väldigt kul att bygga om en polisstation för att få den mer "verklig" men med sköna fantasilösningar ala 6åring :)
Bygger ofta ut och till befintliga set för att få träna på byggtekniker som han sen leker med och Hulken KROOOOOOOSSAR :)
Så för min del vill jag att det för oss samman och att han lär sig ömsesidig respekt och att vårat Legobyggande faktiskt är lite olika.

Samma gäller gjuta tennsoldater och bygga byggmodeller som vi pysslar en del med.

Vet inte om denna fantastiska Helms Deep hade blivit till om jag satt restriktioner på vilket Lego som var mitt och hans.
Nu har vi börjat köpa Lotr Lego så nu är den nerplockad. Men den fantasi som gick åt för att komma på hur alla gubbar (alla runda byggen) skulle se ut
och reglerna han gjorde för sitt lilla spelsystem tror jag kanske inte hade blivit om jag delar upp Legot i mitt och hans.
Han vet själv vilken tid och energi han lägger på sina byggen och har inget problem med att låta mig bygga mitt och har flera gånger
plockat undan byggen jag hållit på med för att dom inte ska gå sönder eller han blanda ihop det med sitt och det blir förstört.
Och så är det väl så att det är konflikterna man lär sig mest av som barn.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.