Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

de Gothia

Citat från: Andreas skrivet 05 februari 2010 kl. 00:02
En sak jag lurat på länge är de personer (typ valkleif, ussemo, kanabina med flera) på Tradera som håller på och säljer alla små legoartiklar lösa. Det är ju sjukt mycket annonser för småpengar och framförallt en himla massa administration. Först ta kort, lägga ut annons, kolla att pengarna kommer in, fixa brev och adresser med mera. Det måste ju gå åt hur mycket timmar som helst. Timpengen kan väl inte bli så hög. Eller är jag fel ute...? Vad tror ni?

Och inte nog med det, sen skall de köpa in allt Lego själva också. Vart kommer legot ifrån? Kommer legot från auktionssajter i övriga världen?





köper in billigt från usa och andra delar av världen där legot är liite billigare och säljer det här i legogalna sverige där traderas budare trissar upp priserna otroligt!

och om man kollar på hur mycket dem du nämner säljer så kan det nog bli en schysst peng...

de Gothia

Citat från: rolle_41199 skrivet 04 februari 2010 kl. 17:40
Hej alla!
Även jag har köpt LEGO på Tradera av lek_country och känner mej blåst på 560 kr. Jag har fått i stort sett samma brev som alla andra här på forumet skrivit, och jag undrar nu om det är någon av er som vidtagit åtgärder såsom en polisanmälan? Jag har varit nere hos polisen i dag, och ska tillbaka i morgon och formellt upprätta en anmälan om inte Legot kommer med posten i morgon.
Hör av er, ni andra, om ni får något från lek_country, eller om ni hör något från dem för mig svarar de inte längre!
mvh
Rolle_41199

för några år sedan så blev en mängd köpare lurade av en på tradera. tror han kallades joaker. han gjorde på samma sätt fast han "bjöd" på frakten. många köpte och gick i fällan, däribland jag!


på hans omdöme så skrev många att man skulle polisanmäla hon och många inkl jag gjorde så. fanns tom, en grupp på tradera som handlade om just detta svindleri! tillslut en dag så ringde en polis från sthlm tror jag det var och hade förhör med mig. det hela slutade med att han blev fälld!

nån på swebrick måste väl vart med om joaker?!

Tobbe Arnesson

lek_country har nu tre negativa omdömmen: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2380755

Bara på skoj har jag mailat och undrar hur det går med min första auktion och påpekat att jag har ytterligare en auktion att betala.

Gör polisanmälan nästa vecka, även om det "bara" är 165,- i mitt fall är det nog bra att göra det så brett som möjligt.

Måste vara skitsvårt att smita med pengarna när vi har kontonumret till vederbörande.

Borde ringa upp hemnumret till personen också, skulle inte bli förvånad om det är en helt annan person.
Blogg: Robotkampen


Tobbe Arnesson

Citat från: martin_p skrivet 04 februari 2010 kl. 17:56Oj, har du blivit rik eller har du bara ingen fru/sambo? ;)

Tvärt om, jag och sambon har precis köpt hus. Gäller att handla innan alla pengar går till annat. ;P

Räknar man bort auktionen med rymdlegot har jag "bara" handlat för 2.091,- inklusive frakter och lek_country. Innan november hade jag inte köpt LEGO sedan 2005 heller. :D
Blogg: Robotkampen

Aqualize

Jag håller med om att tradera kan vara för dyrt. Är ju lustigt när man ser saker med frakterna inräknade går för mer pengar än från S@H...
Jag har köpt in en del saker från ebay.co.uk, lösa delar i blandade påsar från "butikerna". Det är tyvärr sällan som säljarna vill skicka hela set utanför Storbritannien :(

Men det här med lek_country. Varför... bjöd ni? Verkar det bättre än det är så är det troligen så, skulle det varit en ny ärlig säljare så skulle han/hon troligen ha kommit tillbaka med fler försäljningar, då har man kunnat ta chansen.
Man får hoppas det går att få fast personen.

rolle_41199

Ja, varför bjöd vi? Kanske för att få det lite billigare än på leksaksaffären... SÅ mycket billigare tycker nte jag det blev dock. Inte så att man skulle bli misstänksam i alla fall. Hursomhelst har jag varit vid polisen och gjort en anmälan om bedrägeri nu så får vi se vad det leder till. Köpte f.ö brandstationen åt min son på Lekia i dag. Ha det gott allihopa!



ZilionZ

Halloj!

Har följt vad som händer på Swebrick en tid och tycker det verkar vara ett väldigt trevligt forum.
Jag tänkte presentera mig vid tillfälle  i lämlig tråd, men var tvungen att börja med det här för att se vad ni tror...

Hittade följande annonser på Tradera, är det någon annan än mig som börjar fundera på om
de ska sälja flera Creator 4956.....för jag tycker det ser ut som bitarna till det setet finns med i
annonsen för lösa delar.

http://www.tradera.com/Akta-LEGO-Creator-6-12-ar-for-bara-1-kr--auktion_106858980

http://www.tradera.com/LEGO-manga-manga-bitar-i-losvikt-for-bara-1-kr--auktion_106860439

::)

robban

Citat från: ZilionZ skrivet 07 februari 2010 kl. 00:01
Halloj!

Har följt vad som händer på Swebrick en tid och tycker det verkar vara ett väldigt trevligt forum.
Jag tänkte presentera mig vid tillfälle  i lämlig tråd, men var tvungen att börja med det här för att se vad ni tror...

Hittade följande annonser på Tradera, är det någon annan än mig som börjar fundera på om
de ska sälja flera Creator 4956.....för jag tycker det ser ut som bitarna till det setet finns med i
annonsen för lösa delar.

http://www.tradera.com/Akta-LEGO-Creator-6-12-ar-for-bara-1-kr--auktion_106858980

http://www.tradera.com/LEGO-manga-manga-bitar-i-losvikt-for-bara-1-kr--auktion_106860439

::)

sänd över ett mail och fråga säljaren  :)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Igelpiga

Citat från: ZilionZ skrivet 07 februari 2010 kl. 00:01
Halloj!

Har följt vad som händer på Swebrick en tid och tycker det verkar vara ett väldigt trevligt forum.
Jag tänkte presentera mig vid tillfälle  i lämlig tråd, men var tvungen att börja med det här för att se vad ni tror...

Hittade följande annonser på Tradera, är det någon annan än mig som börjar fundera på om
de ska sälja flera Creator 4956.....för jag tycker det ser ut som bitarna till det setet finns med i
annonsen för lösa delar.

http://www.tradera.com/Akta-LEGO-Creator-6-12-ar-for-bara-1-kr--auktion_106858980

http://www.tradera.com/LEGO-manga-manga-bitar-i-losvikt-for-bara-1-kr--auktion_106860439

::)
¨

Som du skriver är det ju liknande bitar men man kan aldrig veta vad man får (om det är komplett osv.) med en sådan bild när det ligger i en liten kartong blandat.. Enklast som robban skriver; skicka ett mail..
Fråga om personen kan hälla ut bitarna på golvet eller liknande och ta fler fotografier och maila över.. Då vet du med säkerhet vad du bjuder på och hur mycket det är värt för dig..  :)
Igelpiga

annette690

Citat från: de Gothia skrivet 05 februari 2010 kl. 01:13
Citat från: rolle_41199 skrivet 04 februari 2010 kl. 17:40
Hej alla!
Även jag har köpt LEGO på Tradera av lek_country och känner mej blåst på 560 kr. Jag har fått i stort sett samma brev som alla andra här på forumet skrivit, och jag undrar nu om det är någon av er som vidtagit åtgärder såsom en polisanmälan? Jag har varit nere hos polisen i dag, och ska tillbaka i morgon och formellt upprätta en anmälan om inte Legot kommer med posten i morgon.
Hör av er, ni andra, om ni får något från lek_country, eller om ni hör något från dem för mig svarar de inte längre!
mvh
Rolle_41199

för några år sedan så blev en mängd köpare lurade av en på tradera. tror han kallades joaker. han gjorde på samma sätt fast han "bjöd" på frakten. många köpte och gick i fällan, däribland jag!


på hans omdöme så skrev många att man skulle polisanmäla hon och många inkl jag gjorde så. fanns tom, en grupp på tradera som handlade om just detta svindleri! tillslut en dag så ringde en polis från sthlm tror jag det var och hade förhör med mig. det hela slutade med att han blev fälld!

nån på swebrick måste väl vart med om joaker?! Jag blev lurad av joaker nu den 27/1 hade de auktion på en den av bohaget så vi får väl se om vi får tillbaka våra pengar

annette690

det blev nog fel, men ville bara säga att jag blev lurad av joaker på nästan 4000kr.

Ejdeholm

Köpte grisen i säcken idag på tradera
http://www.tradera.com/Legobyggsatser-och-elektrisk-legojarnvag-auktion_106454708

Var tvungen att trösta mig efter missat stor samlingen på forumet
hoppas det är något fint i påsarna ::)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.