Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP][MOC] Historiska kök

Startat av Emma, 30 december 2020 kl. 06:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Denna idé föddes tack vare jultävlingen. Jag blev så nöjd med vedspisen att jag ville bygga vidare kring den.

Eventuellt tar jag mig nu vatten över huvudet. Jag ska försöka mig på att gestalta svenska kök från olika tider. Jag börjar med vedspisen och sekelskiftet. Och det är alltså vanligt folks kök, inte hushåll med tjänstefolk.

Min farhåga är att jag inte kan ämnet tillräckligt bra. Arbetarklassens historia ligger mig varmt om hjärtat. Men att bygga tidsenliga kök. Jag vill att detaljerna ska bli rätt. Detta blir svårt. Och kul!

pehter aka ibbe

Gillar spisen men ett par detaljer :)
Eldstadsluckan har knoppen till höger.
Att ha råa tegelstenar  är nog väldigt ovanligt, vanligast är någon form av putsning runt spisen.
Kakel på murstocken bakom spisen tror jag var vanligt att det gjordes i "modern" tid, beroende på när vedspisen sattes in/huset byggdes/renoverades.
I äldre hus är det inte ovanligt med en stor spiskåpa och en inmurad bakugn, dvs rester kvar från när huset modeniserades med vedspis  ;D
Beroende på hur mycket jobb som gjordes kunde rökröret ledas rakt upp i skorsten eller så öppnades murstocken upp och rökröret kunde ledas rakt bakåt och sedan upp i skorsten.

Hittade en fin bild på en äldre vedspis.
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/31442
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Emma

#2
Tack för input. Jag har också varit väldigt skeptisk till teglet. Jag skrotar den idén.

Ha! Tur du sa det där med luckan. Jag var tvungen att googla. Och fundera på varför jag byggt den åt fel håll ur minnet.

Spisen jag har i köket hemma är av en annan, smalare, variant. Och den har luckan hängd åt andra hållet. Jag måste ha blandat ihop det.

Emma

#3
Nån sorts skåp som ska stå i köket.

Jag har mina föräldrars sommarstuga (ett soldattorp) som nån sorts grov utgångspunkt. Men det är svårt att veta vad som är tidstypiskt, och vad som kommit till på senare tid.

Jag har läst mig till att vatten fanns indraget vid 1900-talets början. Så en vattenho borde finnas.

Emma

En referensbild från en arbetarbostad i Västerås ca 1915.

tillevinken

snyggt byggt! svårt att inte känna igen vad det är, följer utvecklingen vidare med spänning :)
Ingenting är omöjligt, bara lite svårare att utföra!

janhansson

Citat från: Emma skrivet 30 december 2020 kl. 10:06
Jag har läst mig till att vatten fanns indraget vid 1900-talets början. Så en vattenho borde finnas.

Om det var vatten från egen brunn så borde det kunna finnas en handdriven pump i köket. En sådan där som ser ut som en spak kanske?

Vibora

Det kom nyligen en bok med titeln Tidstypiska kök & bad 1880-2000. Jag har inte läst den själv, men den kan innehålla en del info som du söker. Så kan du fortsätta med bad sedan när du är klar med kök.  ;)

Bokeslundsparken

Trevlig idé, kul att följa! Gillar referensbilden.

Record

Detta gillas!
Måste finnas väldigt mycket bilder att ta sig ann, tänker direkt på kökspannor, sådan har vi i vår sommarstuga, sen den rostfria diskbänken som är det bästa som kommit till köket jämte varmvattnet :)
Tänker bla också på att bänkarna var lägre för.
Mitt drömkök är ett med 50-tals stil, ett sådant har min bror i sitt hus :).

Finns många fina detaljer att fundera kring, ser fram emot att följa denna tråd!
Friskt satsat, hälften vunnet..

Emma

Citat från: Vibora skrivet 31 december 2020 kl. 00:25
Det kom nyligen en bok med titeln Tidstypiska kök & bad 1880-2000. Jag har inte läst den själv, men den kan innehålla en del info som du söker. Så kan du fortsätta med bad sedan när du är klar med kök.  ;)

Tack för tipset!

Citat från: Record skrivet 31 december 2020 kl. 12:56
Detta gillas!
Måste finnas väldigt mycket bilder att ta sig ann, tänker direkt på kökspannor, sådan har vi i vår sommarstuga, sen den rostfria diskbänken som är det bästa som kommit till köket jämte varmvattnet :)
Tänker bla också på att bänkarna var lägre för.
Mitt drömkök är ett med 50-tals stil, ett sådant har min bror i sitt hus :).

Finns många fina detaljer att fundera kring, ser fram emot att följa denna tråd!

Ja, det är alla detaljer som är spännande, och lätt att få fel. Drar en parallell till nån film som skulle föreställa 80-tal (?) där det låg lime-lego på golvet. Sånt sticker ju i ögonen.

Magnus den store

Kul idé och bra början. Väntar med spänning på köket med sneda väggskåp med skjutdörrar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Record

Citat från: Magnus den store skrivet 31 december 2020 kl. 13:07
Kul idé och bra början. Väntar med spänning på köket med sneda väggskåp med skjutdörrar.

Ett drömkök för mig :) mycket praktiskt!
Friskt satsat, hälften vunnet..

Emma

#13
Framsteg. Kanske...

Emma

Jag behöver tips! Hur bygger jag diskbänk och tillhörande ho? Jag får ingen bild i huvudet, annat än lbg-tiles.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.