Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Fredrik



någon som vet var man hittar sånna plastfickor?

/fredrik

Mirandir

De brukar finnas på bokhandeln. Plastfickor för fotografier.
Legobloggen: http://legobloggen.com

dalle

Det är inte direkt att sortera, men ett bra tips ändå för oss legoföräldrar.
På IKEA finns det en våningsäng som heter Kura. "Underslafen" är som en ram på golvet, så bitarna inte sticker i väg. Byggplattor går jämt ut inom ramen. Perfekt att bygga upp legot i. Det ryktas att flera som varit hemma hos oss skaffat och gjort i ordning för barnens lego under sängen. Själv har det blivit ett moc landskap där city och castle samsas. (Senaste tillskottet ett museum/stadshus i CC-stil). Barnen uppskattar att leka med det också.

Köpte förresten ett sorteringskåp hos Claes i sjön för 99 kr. Så nu ska det sorteras.

sweMezza

Mitt andra inlägg någonsin...

Läste första sidan i den här tråden, garvade lite åt lugnet-länken. Sedan köpte ett sortimentskåpet på Clas Ohlson och det visade sig vara samma som ni länkar till.

Det här är min första ansats att sortera mer än att halvdant separera färger (jag började i fel ände). Kort vad jag tycker om lådan från CO:

Fördelar:
- Bra pris. 99:- för 30 användbara fack.
- Att lådorna inte lossnar så lätt är en fördel när man har dem öppna för insortering eller byggande.
- Väger lite (kan någon förklara för mig varför man vill ha plåtskåp? Ser inga fördelar där men blir gärna upplyst)
- Bred snarare än hög. Kan ändra mig här men tyckte det var en fördel när jag valde. Blir inte för högt om man sitter vid lådan (trötta axlar).

Nackdelar:
- Man får bråka lite med lådorna för att få loss dem. Särskilt den översta raden! Har inte fyllt lådorna till kanten ännu men finns risk för att delar hoppar ur.
- Skenorna/fästena till lådorna går inte hela skåpets djup. Blir lite sladdrig i bakkant. Återigen, återstår att se om det blir ett problem när alla lådor är fulla.

Valet stod mellan den här lådan och en från Biltema. Vet inte om det är plast eller inte. Dock var den slut och det avgjorde valet!


En avslutande fråga till er som har turen att få tag på godislådor. Är det från butiker som inte har godisleverantörer som kommer och ställer ut godis? De tar väl med sig lådorna? Så var det här hemma iallafall. Annars klockrena lådor!

Sirre

För min del samlar jag mitt löslego i dessa lådor från Biltema:


(http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Forvaring/Verktygslada/Forvaringsenhet/)

De är ganska lätta eftersom de är helt i plast, har stor grad av anpassning om man vill ändra fackens storlek och är dessutom väldigt behändiga och lätta att stapla och bära. Funkar suveränt för mig. :)

Fredrik

För alla er som behöver lite inspiration på hur man kan sortera lego rekomenderar ja denna flickr grupp

http://www.flickr.com/groups/1043272@N22/pool/

Tobbe Arnesson

Tittade igenom de småbilderna och det bekräftade min misstanke, det går inte att göra det snyggt.
Blogg: Robotkampen

Erik

Jag fixade ett dussin vanliga godislådor av genomskinlig plast idag, de rymmer ca 2-3 liter styck. Kör sedan tidigare med Clas Ohlsons stora sortimentlådor men behövde lite mer "volym".

Köpte även hus för en tid sedan och kommer snart ha en separat legoskrubb på 5 kvm. Nu gäller det att göra det bästa av ytan och skaffa hyllor, bra bord, belysning etc. Bygger man på höjden går det in en hel del!

Tobbe Arnesson

Grattis Erik!

AndersI pratade någon gång om att Göteborgarna (?) tagit reda på vem som gör godislådorna och lyckats köpa en pall direkt från tillverkaren, utan klisterlappar och diskbehov.

Vet Ras något om det kanske?

Jag slängde alla mina godislådor när jag städade bort LEGOt för en massa år sedan och jag tror det fortfarande är bästa systemet, kommer behöva säkert 100 stycken direkt...
Blogg: Robotkampen

mechamike

Jag är sugen på att köpa engångsmatlådor av bättre kvalité  med lock.
Fick iden av "susanmary" som har BL butiken Open All Hours - SALE. Hon skeppar i plastlådor.  Till sommaren ska jag inreda friggeboden till mitt legoparadis och då blir det ett bra förvaringssystem, ett enhetligt sådant..
?

Myko

Akriform tillverkar godislådor, huruvida man kan beställa från dem som privatperson vet jag inte.

Ras 74

Citat från: Myko skrivet 03 december 2010 kl. 08:26Akriform tillverkar godislådor, huruvida man kan beställa från dem som privatperson vet jag inte.

Samma med ]Bra Plast.
Dom vill dock att man har ett företag att skicka till.
Därimot så skickar de gärna en faktura. Kan vara bra att sambeställa kanske.
Jag, CopMike och Kalle har köpt 1.5 och 3 L lådor därifrån med lock.
Grymt bra lådor som är lätta att stapla.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Butikslådor som de Myko länkade till vore onekligen något, men 178,- styck för den billigaste är kanske lite över budget. ;)

Jag menade transportlådorna som godiset kommer till butikerna i, som Ras74 länkade till.
Blogg: Robotkampen

Tobbe Arnesson

Nu har jag mailat BraPlast och hört om priser samt om jag kan köpa mindre än en hel pall (jag behöver inte 1.440 burkar - än).  :)
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Det har gått bra när vi köpt.
Men en tanke är ju att man kan gå ihop och beställa till nästa Swebrick Event.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.