Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Volvo PV 544, 1962 års modell (ungefär)

Startat av AndersI, 14 augusti 2011 kl. 21:33

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Iteration 1 av bakänden - det verkar som om jag behöver handla bitar i rätt färg (T-Fordssvart). Undrar hur man får fram dubbelkrökta ytor med LEGO...

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

AndersI

#62
Nja, bakluckan blir lite väl platt - den ska ju vara svängd på två ledder, men det är inte lätt...

Skulle vara intressant att prova 61678 på tvären och med 1/2 eller 1/4 studs förskjutning mellan lagren, men jag har inte en enda sådan bit :-(

Skrytsson

Citat från: AndersI skrivet 20 september 2011 kl. 19:35
Nja, bakluckan blir lite väl platt - den ska ju vara svängd på två ledder, men det är inte lätt...

Skulle vara intressant att prova 61678 på tvären och med 1/2 eller 1/4 studs förskjutning mellan lagren, men jag har inte en enda sådan bit :-(

Du får ta och börja handla på Bricklink ;)

AndersI

Iteration 2 - nu blev det en massa pluppar i stället...

Ras 74

Ser bra ut Anders! Tänker du lägga en beställning på BL eller så när du fått ihop PV:n på de bitar som saknas i rätt färg?
Än så länge ser det inte ut som om det är specielt många bitar och kommer då heller inte kosta en förmögenhet.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Silence101

It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Anders Nolberger

Det börja bli riktig snyggt! Jag gillar den nya bakluckan.

AndersI

Tackar!

@Ras: Jo, om helheten blir lyckad (modellmässigt) så måste jag nog skaffa alla bitarna i rätt färg också. Det finns 'några' delar kvar i modellen som inte är lösta...

@Silence: Nja, 41750 och 41749 kanske är rätt kurva för övergången till taket, men de har ju sned framkant - hur sjutton skulle man kunna ansluta något vidare neråt därifrån?

@AndersN: Ja, jag gillar också formen, men jag är lite kluven till alla plupparna.

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 20 september 2011 kl. 23:33
@AndersN: Ja, jag gillar också formen, men jag är lite kluven till alla plupparna.

Jag håller med AndersN. Plupparna kan man ju (till viss del) eliminera med tiles, men att de finns där bidrar till att luckan ser rundare ut.

Nextuz

Plupparna är helt okej :)

Kan tycka att de är bättre med pluppar många gånger istället för att täcka med tiles...

robban

Gillar också modell 2 bättre, hällre en välbyggd modell med pluppar en ett kast försök för att dölja dom. När det kommer till så stora byggen så tycker jag att plupparna blir mindre (på något konstigt sätt) och hjälper till att skapa en rundare look.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Teabox

Citat från: robban skrivet 21 september 2011 kl. 03:15
Gillar också modell 2 bättre, hällre en välbyggd modell med pluppar en ett kast försök för att dölja dom. När det kommer till så stora byggen så tycker jag att plupparna blir mindre (på något konstigt sätt) och hjälper till att skapa en rundare look.

Håller med.

AndersI

#73
Jo, pluppar är väl OK (skulle aldrig i världen kunna täcka den med släta i alla fall). Det som stör mig lite är att sneda och runda bitar är släta, då vill man helst fortsätta med så mycket slätt som möjligt.

Men det kanske är bättre att tänka tvärtom - LEGO har pluppar, det är de sneda och rundade bitarna som är 'defekta' :-)

Edit: Det är bara det att det blev mera känsla av gammal Folkvagnsbubbla än PV när jag satte på den här bakluckan, jag vet inte riktigt varför - kanske är det handtaget? Får prova lite variationer i kväll efter gympan...

Silence101

Håller med om att version 2 är bättre. Det här med svängdda ytor är inte lätt. Lego har sina "begränsningar" .
Ibland får man kompromissa med formerna.

Kanonbygge så här långt. Följer ditt bygge med spänning.
Det är ju lite av svensk motorhistoria som återskapas :)
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.