Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Byte av kabel för 9V.

Startat av pehter aka ibbe, 25 september 2023 kl. 23:07

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Gamla 9V-sladdar har lite ojämn kvalitet, vissa har inte så mycket kvar av isoleringen.
Tänkte beskriva hur man relativt enkelt kan byta till en bättre kabel.
Exemplet visar kabeln till 9V-räls, en vanlig 9V-kabel har enbart den svarta kontakten.

Vad som behövs
Silikonisolerad kabel 24 AWG / 0.25 mm2
Pincett
Liten rak skruvmejsel
Liten kryssmejsel
Avbitartång
platttång
Och har man uppnått en viss ålder så är läsglasögen ett måste.

Utgångspunkt:
cable_10.jpg

Först ska rälskontakten delas, finns tre små hål på sidan som går att trycka in skruvmejseln och bända lite så delas kontakten.
cable_11.jpg

Det finns en liten röd plastbit som ska skruvas loss så är kabeln lös.
Kabeln ska pressas mot ett par små metallbleck som ska tränga igenom isoleringen.
Viktigt att tänka på är att rätt avstånd mellan kontakterna och att vrida den ena kontakten 180 grader så att dom inte kopplas mot samma ledare.
Skruva fast den röda plastbiten och klicka ihop kontakten.
cable_14.jpg

Den svarta kontakten är lite jobbigare. Smidigast var att pressa in pincetten underifrån vid kanten och sedan peta med skruvmejseln i hålet, efter lite vickande så lossar den undre delen.
cable_17.jpg

Efter att pillat isär några kontakter upptäckte jag att det finns två varianter.
En där det finns liknande piggar i den övre delen där kabeln ska pressas fast mot, se till att kabeln ligger mot kanten innan den pressas fast. Sedan är det bara att klämma ihop över och underdel, underlättas med en platttång.
cable_15.jpg
cable_16.jpg

Den andra har piggar på underdelen som kabel ska pressas mot och sedan ska piggarna pressas mot överdelen, med lite pill av pincetten går det att pressa fast kabeln.
cable_18.jpg

Om man ser att piggarna inte är raka använd platttången och räta upp dom annars kommer dom inte att gå igenom isoleringen på kabeln.

Har man en multimeter går det att dubbelkolla att det inte är kortslutning eller om piggarna inte gått igenom isoleringen.

För den seriösa så går det att dela på klumpen på kabeln och flytta över den men det behöver göras innan den svarta kontakten monteras. Den svarta klumpen påverkar inte funktionen men den dämpar ev radiostörningar som kan uppstå.

Slutresultat, en med orginalkabel och en ny fräsch:
cable_13.jpg

Gamla kabeln som vittrade sönder bara man tittade på den.
cable_12.jpg
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Teabox

Kommer nog aldrig behöver göra detta, men uppskatta ändå att få läsa om det :)

byStfn

Super att såna här guider skrivs! Samlas dessa någonstans? Kanske Wiki-artikel?

robinnilsson403

Denna var bra! Måste testas!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Godtfred

Jag har bytt kabel på några och lött fast istället för kläm/gaffel anslutningen. Men inget för nybörjare, mycket stor risk för deformationer i plasten.

pehter aka ibbe

Citat från: Godtfred skrivet 26 september 2023 kl. 11:00Jag har bytt kabel på några och lött fast istället för kläm/gaffel anslutningen. Men inget för nybörjare, mycket stor risk för deformationer i plasten.

Så länge som piggarna är raka och kabeln är på rätt plats så ska det inte behövas men jag hade det som reservplan.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.