Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

S@H någon dom handlar där ?! pratar om USA så klart

Startat av studbringer, 15 december 2010 kl. 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

studbringer

REA hit å dit i all ära här i Svenska butiker å på S@H men det ligger ju fortfarande väldigt högt prismässigt mot vad dom tar i USA på deras S@H eller ingen som reflekterat över detta ?! Lego själva har ju insett detta å förklarat bort det tidigare har jag läst med diverse ekonomier hit å dit å dom kunde visst inte göra så mycket åt det...

Men allvarligt talat så vet jag inte om frågan har vart uppe förrut för jag är ju som sagt ny på forumet men varför handlar vi inte alla där istället ?! oftast halva priset där mot här beroende på vart dollarn åker givetvis

Jag har möjlighet å handla där iaf på S@H i USA å har dessutom rabatt på frakten till Sverige så om det är något å fundera över så skriv gärna tankar å funderingar

Låter det bli mina 2 cent till att försöka hjälpa er här på forumet  ;D och om det har disskuterats tidigare får ni gärna berätta det å vad ni står i frågan...

Fredrik

Har vart uppe tidigare. Vi frågade Lego-Fredrik på Eskilstunaträffen om detta och fick som svar att marknaderna ser annorlunda ut, och att konkurensen i usa är större. Lego vill igentligen ta mer betalt för seten i usa, men det är väl någon som räknat ut att det inte skulle löna sig i längden.

Skafte

Tja, skall man handla till USAmerikanska S@H-priser så måste man ha en adress där som de skickar till, och det har vi inte helt enkelt. Eller kan vi använda din amerikanska adress och få det skickat till Sverige, menar du?

Etzel

Med frakt och tull så brukar det inte vara så mycket man tjänar vad jag har sett. Det skulle vara om man köper mycket på en gång och det gör jag sällan.

Skrytsson

Citat från: Fredrik skrivet 15 december 2010 kl. 22:30
Lego vill igentligen ta mer betalt för seten i usa, men det är väl någon som räknat ut att det inte skulle löna sig i längden.

(Sorry off topic) Men kan inte MegaBlocks göra en ordentlig entré på den euopeiska marknaden då så att vi kan få ner lego-priserna lite? Har de bara inte vågat sig på det eller har de inte lyckats ta upp konkurrens med lego i samma utsträckning i Europa som i USA? (Någon som har koll?)

studbringer

Tackar, ja min tanke som föddes var ju att handla där och att använda min USA adress och om man är några stycken varje gång så kan man ju dela upp frakten på alla inblandade å på så sätt spara en hel del kronor å ören som ni säkert vill lägga på fler set  ;D

Tänkte kolla av intresset här så klart och om ni tycker det verkar intressant så kan jag gå vidare med det

Kanske kan lägga en S@H tråd varje månad vid lön eller en gång i halvåret när nya set kommer ut... dom som vill ha set kan ju skriva i tråden isåfall

Allt levereras ju hit till Sverige till mig sen e det ju bara för min del att dela upp å skicka respektives del på posten, på så vis slipper ni ju tulla oxå !

Ett prisexempel, sist jag beställde därifrån va det Imperial Shuttle #10212 då jämnförde jag med svenska S@H

Jag betalade totalt 2404:- SEK (inkl. sales tax och frakt)
på svenska S@H hade jag fått betala 3674:- SEK (inkl frakt)

Alltså gjorde jag själv en besparing på 1270:- SEK, men hade det vart flera så hade frakten blivit billigare (uppdelad) och totalsumman hade blivit lägre, dessutom håller jag på å försöker få bort den störande "sales tax'en" som tillkom på 8,25% så det finns mer å spara helt klart på det exemplet  ;D

Tobbe Arnesson

När varor tas in i Sverige SKA man betala 25% moms och en lite varierande tullsats på både pris och frakt.

Ibland slinker dock paket emellan, men alla rapporterar väl in sådant till tullverket? ;)

Varor värda under 500,- kan man deklarera som gåva, men ingen sådan beställning hamnar under den summan.

I slutändan är vinsten ganska liten, speciellt om det ska betalas frakt inom Sverige också. http://www.stor-liten.se/ och http://www.hikmet.se/ har rätt bra prisbild i sådan jämförelse.

Återstår då s@h-exklusiva set, men dessa verkar finnas på http://www.brixit.se/ och det där stället i Sundsvall (?). Förvisso till svenska s@h-priser men ändå, kan vara värt att sponsra de handlarna.

Jag har dock upptäckt att många aktuella set finns billigare på BrickLink inom EU, dvs. ingen tull eller moms...

Om man däremot åker över till USA är det väl bara att leta upp en billig kedja och shoppa loss, borde gå i rätt mycket klossar i en resväska om man fimpar kartongerna och eventuella dubbletter av instruktioner... Fast det ska ju också tullas, egentligen...
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Precis. Vem behöver de skrymande lådorna??
Mina första beställningar från BL i USA gjorde jag med kartongerna. Men efter det så blev det bara utan.
Nu var det länge sedan jag bestälde något därifrån. Har skickat bud med vänner som åkt över som kunnat
ta med sig något när dom varit där.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Ja, USA priserna är lockande men jobbet känns inte värt det när man räknar ut vad moms och tull skulle bli om tullen granskar paketet. Speciellt när det Tobbe säger om Bricklink stämmer rätt bra. Man kan få exklusiva set rätt billigt inom EU. För att ta exemplet #10212 så finns det för 2,250.45 SEK i Tyskland.

Tobbe Arnesson

Man ska dock noga läsa under Splash/Store Terms om moms (VAT) ingår i priserna eller ej, den som verkar billigast på BL behöver inte vara det när invoice kommer.

Har jag lärt mig.  ;)
Blogg: Robotkampen

de Gothia

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 16 december 2010 kl. 08:18.
Återstår då s@h-exklusiva set, men dessa verkar finnas på http://www.brixit.se/ och det där stället i Sundsvall (?). Förvisso till svenska s@h-priser men ändå, kan vara värt att sponsra de handlarna.

vet du/nån annan om de har kingdoms battlepacks?

studbringer

Jag frågade efter tankar å funderingar ang. detta ämne och fick det med råge märker jag... plus lite moralpanik ang. moms & tull, intressant  ;D

Visst SKA man förtulla allting man drar in och betala 25% moms på det, visst men samtidigt kan jag tycka att med våra höga skattesatser i Sverige på allt vi tjänar (lön, bidrag mm.) plus 25% på allt vi handlar och sen skatt på skatt efter det så går nog inte Sverige under bara för att jag drar in några set och inte förtullar dessa... jag e ju bara en sketen privatperson dessutom, kan gå med på att hade jag haft butik/firma som lever på import så hade det kännts mer befogat att tulla (det får du ju som företagare dra av dessutom)

Inget fel på tullverket men att dom stoppar en försändelse med LEGO ?! haha  ;D när knark å vapen flödar fritt in i landet  >:( kan tycka att dom borde granska alla försändelser och stoppa allt farligt gods istället, däremot oskyldigt LEGO... ja ni har säkert åsikter om det oxå  :D 

Ja det tunga jobbet att skriva setnummer ni vill ha kan ju leda till svåra utmattningsproblem när jag isåfall erbjuder mig allt "jobb" å beställa in dom hit å dessutom leverera dessa fram till eran dörr/utlämningsställe  ;)

Däremot tänkte jag inte på att strippa seten på skrymmande box å beskrivningar, men visst det kan jag säkert ordna oxå isåfall... volymen minskar ju avsevärt och kan nog bli billigare å skicka hit då, ska undersöka det

Min bror jobbar dessutom på Schenker, dom har ju Privpack... alla anställda har 20% rabatt där nu på fraktpriserna men ska bli bättre framigenom, förhandlingar pågår så hyffsade fraktpriser inom Sverige kan ju gå att ordna

Håller givetvis med att vi måste sponsra våra ihärdiga små Lego handlare här, dom e ju underbara... men detta kan ju vara ett alternativ då speciellt på S@H exklusiva set

Men fortsätt gärna diskutera med tankar å funderingar... småler ändå att låta nån stackare få offra resväske space för att fylla ut med Legobitar :D visst ska han/hon ändå dit men dom kanske vill shoppa lite själva ?! souvenirer mm. och VAT (value added tax/moms) får man verkligen se upp med även inom EU så EU e inte alltid bästa alternativet

de Gothia

jag är som sagt sugen på battle packs från kingdoms och de kingdoms set, om det kommer nya framöver.. :)

och går man ihop några stycken så kanske det lönar sig! kul initiativ studbringer! :)

Skrytsson

Citat från: studbringer skrivet 16 december 2010 kl. 16:48
Inget fel på tullverket men att dom stoppar en försändelse med LEGO ?! haha  ;D när knark å vapen flödar fritt in i landet  >:( kan tycka att dom borde granska alla försändelser och stoppa allt farligt gods istället, däremot oskyldigt LEGO...

Håller helt med. Jag tycker ditt "erbjudande" låter intressant. Men hur lång tid skulle det ta, från att placerar ordern till att jag har mitt lego i handen? Dvs, tiden från amerikanska S@H till din amerikanska adress, därifrån till din svenska adress (inkl ev tid hos svenska tullverket), och sedan till mig inom Sverige via t ex Schenker. Det lär ju ta sin lilla tid. Dessutom köper jag inte så ofta väldigt stora set, då är det frågan om det lönar sig. Men det är något att fundera på  :)

Stigge72

För att ytterligare minska på inhemsk frakt skulle man ju kunna dela upp leveransen i samband med en rl-träff, på liknande sätt som diskuterats i samband med LUGBULK.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.