Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp mig identifiera min bit (Samlingstråd)

Startat av tellblom, 01 januari 2010 kl. 19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

jojjo240


jojjo240


andorz

Vad är detta? Jag fann några påsar av dessa klossar på lokala second hand-affären. Men de såg lite misstänkta ut. Bl a inget "LEGO" på studsen, de var istället helt släta.



Frilansande grafiker - http://www.haftig.se

Myko

Det där är Byggis, ett klonmärke från 90-talet.

jojjo240


BeardedNerd

Det där är rester av tillverkningsprocessen, där bitarna satt fast i insprutningsmunstycket. Jag har för mig att de bytte design för länge sedan så att det döljs på undersidan, men all plasttillverkning (som inte efterbehandlas manuellt) får dessa små punkter.

Jämför med modellplan som levereras omonterade. Där ser man hur det hela är tillverkat och får tvinna loss bitarna själv. Lego har förstås maskiner som fixar det så att bitarna säljs separerade.


Keadtv

Hej alla erfarna legobyggare!
Jag är rätt ny i legovärlden och bygger tillsammans med min sexårige son.
Jag har kommit över en låda med blandat lego av en granne och blivit lovad hälften. Har nu sorterat upp bitarna hjälpligt och funderar över nästa steg. Jag ser att det är en del byggsatser däri, men har inga instruktioner. Min strategi är att ta reda på så många technic-bitar och specialbitar som möjligt.

Det skulle vara jättekul om jag kunde komma underfund med i alla fall någon av byggsatsernas identitet. Det verkar vara ett runt rymskepp av något slag, jag har hittat fyra grå "kvartar" som tillsammans får en diameter på ca femton cm. På dessa är det tryckt bilder i silver, orange och svart. Bl a en sköld med en oidentifierbar figur på.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Tar tacksamt emot tips både på vad det kan vara och hur jag ska gå vidare i sorteringen. Jag har, som ni säkert märker, inte koll på terminologin än och vet inte vad jag ska ange för sökord när jag letar på t ex Brick link som ni tipsar om här.
Mvh Katrin

Jesperallen



marpe

@Keadtv Lek Bricklinkdetektiv.

På insidan av nästan varje bit finns en mycket liten sifferkod. (Bra ljus och ev förstoringsglas krävs.)
Använd koden och nyansen på siten bricklink.com för att identifiera byggsatser.

Sökfunktion hittar du här, men innan du sätter igång ska du få ett tips som sparar en del tid. Ögna igenom hela denna tråd ordentligt. Det finns massor av råd som gör ditt sökande mer effektivt.
Lycka till!

Keadtv

Tack för tipset, ska läsa på lite :) En liten undran bara, står det "Lego" på alla bitar som är äkta Lego?

o0ger

Citat från: Keadtv skrivet 13 september 2013 kl. 19:03
Tack för tipset, ska läsa på lite :) En liten undran bara, står det "Lego" på alla bitar som är äkta Lego?

Oftast, men inte alltid. Finns en del omärkta bitar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Keadtv

Vad är detta? Jag hittar inget serienummer, bara H8. Den har olika ljud beroende på vilken knapp man trycker och har ljusdioder på båda sidor under den neongula plasten.

AndersI

Ser ut som en pryl från det gamla Insectoids-temat - x239

Keadtv

Ser så ut, tack! Jag tror att min bit kommer från 6907-1. Får leta efter fler bitar :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.