Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Jozef Schimmel

Här blev det idag Brandstation 374, fint Bygge men tyvärr dålig skick på bitarna 🥴 Det blir en utmaning att rätta till med andra ord, alltid roligt 😀

Snart helg och dags att städa lite i legorummet, det blir aldrig färdigt dock🥳
Jozef Schimmel

Magnus den store

Gårdagens bygge: , Landsvägscykel. När jag var liten kallade jag och mina kompisar den för racercykel. Själv hade jag limpasadel på min cykel så den var mycket coolare.

Racercykel.jpg
Racercykel
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

Citat från: Magnus den store skrivet 05 Juni 2026 kl. 16:01Gårdagens bygge: , Landsvägscykel. När jag var liten kallade jag och mina kompisar den för racercykel. Själv hade jag limpasadel på min cykel så den var mycket coolare.

Racercykel.jpg
Racercykel

Så klart du hade limpsadel :) 

Magnus den store

Citat från: ColA skrivet 06 Juni 2026 kl. 08:39Så klart du hade limpsadel :)

Japp, med Rodeo-styre, fast grannen som körde Harley kallade det för Ape Hanger. ;D På handtaget hängde det läderfransar. Det var inte så praktiskt, men eftersom Zeb Macahan hade det på sin läderjacka var det ett måste på cykeln. Bakom sadeln fanns en liten verktygsväska men jag var ju bara ett barn. Jag visste inget om verktyg, så jag hade mina solglasögon där.

Jesperrydhog

Lego city set snöplogarebilen Den nya. Snöplogarebilen..jpgLego city set 60490 snöplog. .jpg60490 lego city set  snöplogaren. .jpgLego city set 60490..jpg

Joyride

Citat från: Magnus den store skrivet 05 Juni 2026 kl. 16:01Gårdagens bygge: , Landsvägscykel. När jag var liten kallade jag och mina kompisar den för racercykel. Själv hade jag limpasadel på min cykel så den var mycket coolare.

Racercykel.jpg
Racercykel

Vad tyckte du om bygget @Magnus den store ?
Instagram: joyride_bricks

Magnus den store

Citat från: Joyride skrivet Idag kl. 06:01Vad tyckte du om bygget @Magnus den store ?

Lite klurigare än jag är van vid. Med mer traditionella set kan jag ofta sätta ihop delar utan att följa instruktionerna steg för steg, men här behövde jag verkligen följa manualen noggrant och hålla tungan rätt i mun.

Vid flera tillfällen önskade jag att jag hade tre eller fyra händer. Jag började med att hoppa över steg 1, där träningsstödet byggs, eftersom det inte verkade särskilt spännande – jag ville ju bygga cykeln. Ganska snabbt insåg jag dock att stödet fyller en viktig funktion genom att hålla cykeln på plats under bygget.

Hjulen är inte helt cirkulära förrän däck, fälg, ekrar och nav sitter ihop. Innan dess är de lätt ovala, vilket gör monteringen av ekrarna lite besvärlig. Däck och fälg måste pressas ihop samtidigt som ekrarna fästs, och det kräver både tålamod och fingerfärdighet. Jag förstår varför det är 18+.

När det blev dags att montera kedjan utfördes det utan träningsstödet, vilket visade sig vara en liten utmaning. En riktig cykel hade jag vänt upp och ner eller satt fast i ett mekställ. Det gick till slut, men inte utan några väl valda svordomar.

Överlag är bygget intressant. Här finns ingen direkt nyskapande byggteknik, men det används förvånansvärt många bars för att förstärka konstruktionen, vilket är en teknik jag själv gärna använder. Många vinklar som avviker från traditionella 90°. Eftersom jag sällan bygger så själv blir sådana moment särskilt givande.

När cykeln väl var färdig tog jag den på en provtur. Frihjulet är en rolig detalj, även om jag hade önskat att den lät som en riktig cykel som spinner. Kedjan tenderar också att hoppa över några kuggar ibland. Jag vet inte om det är ett generellt problem med Legos kedjelänkar, men den känns något för lös. Cykeln saknar dessutom en fungerande lösning för att hålla kedjan spänd. I steg 310 byggs visserligen en kedjespännare, men den är enbart kosmetisk och saknar faktisk funktion.

Överlag ett roligt och givande bygge, med lite utmaning.

Det färdiga resultatet planerar jag hänga upp på en vägg. Missbedömde cykelns storlek något. Jag förstod att den är stor, men jag fattade inte riktigt hur stor. Den är nästan 61 cm.

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet Idag kl. 12:22I steg 310 byggs visserligen en kedjespännare, men den är enbart kosmetisk och saknar faktisk funktion.

Dags för moddning? Kanske med en 731c06 e.dyl.?

Magnus den store

Citat från: MrUzagi skrivet Idag kl. 12:53Dags för moddning? Kanske med en 731c06 e.dyl.?

Kanske, kedjan löper betydligt bättre när kedjespännaren trycks lite bakåt.