[MOC] Västerås kraftvärmeverk

Startat av Johannest85, 03 september 2025 kl. 22:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Johannest85

Hej, Johannes heter jag och är helt ny här på swebrick och då tänkte jag att jag presenterar mig lite med bygget som fick mig tillbaka till legobyggands som vuxen efter att det legat lite i träda sen ungdomsåren.

Jag fick för mig att börja bygga mitt jobb i Lego.
Jag jobbar på kraftvärmeverket i Västerås (dock endast 25% just nu då jag även pluggar heltid).

2018-2019 så var jag med i ett projekt på jobbet där vi skulle bygga ett helt nytt fjärrvärmeblock i verkligheten. Då hade vi flyttat till ett tillfälligt kontor i en byggbarack, så på rasterna så hade vi inte så mycket att göra mer än att babbla eller sitta vid datorn och typ kolla väder och läsa Facebook. I den veckan hittade jag Mecabricks och började fippla lite med det och göra små byggen där av bilar osv. Men sen en dag när jag suttit och läst ritningar på nya pannbyggnaden en hel dag så började jag spåna på om det gick att få till den i mecabricks på något bra sätt.

Tänkt och gjort så började jag då att bygga det i Mecabricks och efter några veckor när jag testat mig fram lite och funnit att de byggelementen som byggnaden hade var perfekta att bygga efter fick jag till det riktigt bra i datorn. Jag började rendera bilder och var stolt över det. Sen gick det en tid och jag började lite smått på nästa pannhus som vi hade sen innan, men var lite mer att göra på jobbet så jag var inte lika aktiv då.

Hela tiden när jag höll på med den nya pannan (som har ett speciellt mönster som jag såklart ville få till helt enligt verkligheten) så gnagde tanken att jag ville bygga den andra pannan. Jag pratade lite med projektledaren och han tyckte det var coolt men hade inte tid att tänka på det just då, så jag köpte hem alla delar själv från bricklink. Sen byggdes den pannan ihop på rasterna och det saknades väl lite saker som man glömt tänka på osv, så den blev lite stående i en hylla.

Sen fick jag och min fru en son och då fanns inte mycket energi kvar, så jag tog hem det till garaget sen och där blev den ståendes (även nerplockad lite). Tills en dag då en kommunikatör på jobbet fått nys om den pannan jag byggt och gjorde en liten nyhet på intranätet om den.

Då fick jag en förfrågan om att bygga hela vårat kraftvärmeverk. Vilket jag nappade på. Det tog nog ca 3 år att slutföra från den frågan.
Så nu står den där i trapphuset på jobbet. Tyvärr kan inte allmänheten se den. Men vi har gjort en förfrågan att ta med den på klossfestivalen i Västerås. Så vi får hoppas den syns där.

Har inte exakta antalet bitar men runt 10 000. Inget limmat, endast legobitar, inga andra märken eller bitar modifierade till något som inte finns (det finns faktiskt en enda modifierad bit som är modifierad till en bit som finns på riktigt i samma färg, men var så svårt att göra en beställning på en enda bit).

o0ger

Imponerande bygge! Hoppas det dyker upp på Klossfestivalen! 👍
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

Vilket underbart projekt! Och välkommen till Swebrick!

Bygget är verkligen detaljrikt och fint i en skala som kan vara knepig att få till. I'm impressed!

Region Mitten

robinnilsson403

Wow vilket snyggt bygge! Hatten av!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

MarLar

Det är vi kommunikatörer som får saker att ske  ;D
Snyggt bygge!

pehter aka ibbe

Snyggt.
Måste vara nästan 15 år sedan jag senast var inne på området men igenkänningsfaktorn är hög.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

TexGordon

Grymt! Hade verkligen velat se den i verkligheten!

JontaD

Fantastiskt bygge! Skulle vara kul att se det på plats.
Varmt välkommen till Swebrick!

Anders67

Häftigt bygge, och väldigt bra byggt och fångat originalet!

Och grattis till att vara med i tidningennockså