Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Legoland-tips?

Startat av Skafte, 28 Mars 2011 kl. 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Eigenbrötler

Jag har en fråga om danmark i övrigt.

Räcker det med körkort som pass?
Kan man betala med sitt vanliga bankkort, eller ska man ha kontanter för säkerhets skull?

NÄE! JAG HAR ALDRIG VART UTOMLANDS! ;D

men jag var i grannkommun en gång!  ::)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

dalle

Ta med dig snus till Danmark.  ;)

Majkel

Citat från: marpe skrivet 23 Mars 2014 kl. 19:27
Nu är det dags att boka Legoland Billund igen. Vi ska bo på hotell Legoland ett par nätter. Har någon hittat ett rabatterbjudande?  :)

Genom "sembo" finns det en del paketerbjudanden och jag såg en del genom stena-line också. Men jag blir inte riktigt klok på det hela utan det lutar åt att jag bokar allt var för sig.

AndersI

Citat från: Eigenbrötler skrivet 23 Mars 2014 kl. 19:32
Kan man betala med sitt vanliga bankkort, eller ska man ha kontanter för säkerhets skull?

Vad jag vet behöver du ett pass eller internationellt ID-kort (vilket våra körkort inte är, än), för att bevisa att du inte behöver något pass... Å andra sidan är det ju inte en kö av passpoliser som frågar efter det...

Om du med Bankkort menar ett [kredit-]kort anslutet till Visa, MasterCharge el. dyl. så går det (oftast) bra. Om det är ett rent betalkort utan kredit kan det nog vara knepigare.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

marpe

Sembo verkade vara dyrare än att boka via hotellet. Åtminstone för min sökning.

torso

Citat från: AndersI skrivet 23 Mars 2014 kl. 21:12
Citat från: Eigenbrötler skrivet 23 Mars 2014 kl. 19:32

Vad jag vet behöver du ett pass eller internationellt ID-kort (vilket våra körkort inte är, än), för att bevisa att du inte behöver något pass... Å andra sidan är det ju inte en kö av passpoliser som frågar efter det...

Pass behövs inte inom Norden. Det ska räcka med körkort.

AndersI

Nej, jag vet att pass inte behövs, men man måste ju vid förfrågan kunna bevisa att passet inte behövs och för det krävs en internationellt godkänd ID-handling. Våra körkort är inte det... (de godtas förmodligen, men jag vet inte om man kan vara helt säker).

mechamike

Citat från: wikipediaNordiska passunionen är en passunion mellan de nordiska staterna: Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Unionen innebär att de nordiska ländernas medborgare inte behöver pass eller annan legitimationshandling vid resa inom området eller uppehållstillstånd vid vistelse i en annan medlemsstat i passunionen. I vissa fall behövs ändå legitimationshandling, på samma sätt som i det egna landet. Även fritt arbetstillstånd för nordiska medborgare ingår i samarbetet. Detta gäller dock inte utlänningar som är bosatta i något av länderna, utan de måste söka uppehållstillstånd vid flyttning i vanlig ordning, och ha med sig pass eller EU:s nationella id-kort.

Den nordiska passunionen baseras på principen att inhemska medborgare i Norden formellt inte behöver någon legitimationshandling (utom då tjänster såsom bankuttag önskas), vilket utsträckts till alla nordiska medborgare. Åtskilliga medlemsländer i Schengensamarbetet (till exempel Frankrike, Belgien, Italien) kräver innehav av nationellt id-kort (eller pass) för alla sina medborgare, vilket alltså numera gäller alla EU-medborgare.

Nordiska passunionens bestämmelser om avskaffandet av passkontroller fyller inte samma funktion sedan de nordiska staterna anslöt sig till Schengensamarbetet, inklusive Schengenregelverket. Dock behövs fortfarande pass eller nationellt id-kort vid vistelse i de flesta Schengenländer (till exempel vid hotellincheckning) vilket inte behövs för nordbor i Norden enligt Nordiska passunionens bestämmelser.

Citat från: PolisenResa inom Norden

Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

Så nej du behöver inte pass eller nationellt ID för att åka till Danmark.. du behöver inte ens körkortet med dig, men det kan vara bra om du tex handlar med kort.. eller som i ditt fall ska bo på hotell
?

AndersI

Och återigen, du kan (i teorin, känner inte till något praktiskt fall) hamna i situationen att du behöver ett pass eller annan internationell ID-handling för att bevisa att du inte behöver ett pass. Svenska körkort är inte en internationell ID-handling.

mechamike

Mitt korta svar är NOPE.. finns inget tillfälle där du som svensk behöver släpa med dig någon form av nationell id/pass till de nordiska länderna om du bara är där på en semesterresa.. Skulle det behövas så löser man det via kontakter myndigheter imellan.. det är just det avtalet är till för.. att man inte ska behöva pass nationellt id vid semesterresor mellan våra länder i Norden..

Om du med din teretiska modell menar att det skulle vara om du ser ut som om du vore utlandsfödd och försöker smuggla in 35 Pakistanska illegala invandrare i en container tillsammans med 3 ton kat till Danmark och har bara ett illa tilltygat körkort tillsammans med ett vykort från nån höjdare i  Talibanrörelsen så har du nog delvis rätt  .. men då är det ingen semesterresa till Legoland längre.. och det var det vi pratar om här.. ;)

?

Kwagge

Citat från: mechamike skrivet 24 Mars 2014 kl. 13:30
Om du med din teretiska modell menar att det skulle vara om du ser ut som om du vore utlandsfödd och försöker smuggla in 35 Pakistanska illegala invandrare i en container tillsammans med 3 ton kat till Danmark och har bara ett illa tilltygat körkort tillsammans med ett vykort från nån höjdare i  Talibanrörelsen så har du nog delvis rätt  .. men då är det ingen semesterresa till Legoland längre.. och det var det vi pratar om här.. ;)

Inte   ;D

boba johan

Tänk på att Dankort har monopol i Danmark och det är inte självklart att man kan betala med kort överallt så kolla innan om du kör med Visa/Mastercard.  Det har blivit bättre men...

marpe

Dessutom har de rätt höga kortavgifter på Legoland.  Se stycket om avgifter http://www.legoland.dk/sv/Boka/Online-Biljetter/Allmanna-villkor/
Edit: Redan utrett i tråden.

shiftaltcmd