Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Legoland-tips?

Startat av Skafte, 28 Mars 2011 kl. 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Hej allihop!

Jag tänkte höra med lite tips från den samlade expertisen om hur man beter sig vid besök på Legoland. Vi tänker åka (2½-åring, gravid fru och jag) i påskveckan och troligen vara där måndag och tisdag (18-19/4). Vi har vänner i Falkenberg att bo hos och reser med bil. Framför allt är jag ute efter tips på boende och allmän logistik - när på dagen skall man vara där, skall man satsa på två nätter i närheten (för att gå i shopen den tredje dagen ed).

Tack på förhand!

Superkalle

Jag kan ju börja med lite av mina erfarenheter, så kan de andra fylla på.

Sist jag var i Billund förra året (med EB), så bodde vi på Legoland Village.
http://www.legoland-village.dk/
Ligger precis bredvid Lalandia, och på promenadsavstånd till Legoland. Trevligt och enkelt boende.

Själva Legoland är inte så jättestort, så på ett sätt räcker det med den dag för se det mesta, men vill man strosa och ta det lite semesterlugnt är två bra. Shopen är dyr, väldigt dyr - inga rabatter där inte. Och Pick-a-brick väggen ganska tråkig om man är van vid lite mer spännade bitar - och även den dyr. Däremot var Lalandia ett häftigt ställe att åtminstone se. Själv var jag inte inne o badade eller så, men man kan gå in och kolla.

Vad gäller tid att vara där tror jag det är ganska lugnt i påskveckan i förhållande till sommarmånaderna. Den enda attraktionen jag känner till som man måste boka upp sig på, och som man därför skall vara där ganska tidigt på morgen för att få en tid under dagen, är "trafikskolan" där man får köra omkring med små bilar. Men å andra sidan måste man vara minst ca 7 år för det, så det faller för er del ändå.

Billund som stad är annars totalt jättetråkig - finns inte någonting alls att titta på.

En ovanlig, men kul grej, är att promenera bort till Lego-koncernens huvudkontor. Kanske inget för den vanliga LEGO-turisten, men är man AFOL är det lite kul. De har en rätt stor entré man kan gå in i, bland annat med den coola väggen med Lego-loggan gjorde av minifigs - väldigt många minfigs 8). Man kan också åka bil några minuter bort och titta på fabriken om man vill, med de stora silosarna utanför med plastgranulat. Men det får nog betecknas som endast för hardcore-nördar  ;D

dalle

Mina tips är att du tar väl färjan från Varberg  till Grenå. Om du ska bo i Billund kolla in Hotel Legoland. Vid den tiden på året är det lågsäsong och du bor vid parken. Du och din familj klarar av Legoland på en dag om inte du vill åka alla karusellerna tio gånger. I regel är det dyr shopping, så det är snabbt avklarat. Det brukar vara lönande att ta en paketresa. Kolla upp Stena Line, ICA-kort även Lego själva om priser.

sweMezza

Personligen kan jag strosa och kolla på allting som är byggt i LEGO i flera dagar... Jag var där med familjen i skiftet april/maj både 2009 och 2010 utan att tröttna på parken. Vi bodde på hotel LEGOland 2010 (temarum) och fördelen med det var att man kund gå från hotellet rakt in i parken. Smidigt också om gravid fru och barn vill gå tillbaka till hotellet.

Mitt tips som älskar sötsaker: de nygräddade mini-munkarna med mjukglass!

Det enda roliga med affären är att de har så mycket på en och samma plats. Synd bara att de inte har bra priser. En dag i shoppen är alldeles för mycket. Ett tips är däremot att kika in i hotellets reception där de har en liten shop. När vi var där hade de 50% på allt Caste Fantasy Era och flera andra set var nedsatta. I parken däremot var det ordinarie pris på samma saker. Jag fyllde bakluckan ;).

Tobbe Arnesson

Jag körde över dagen från Köpenhamn och spenderade mest tid att kolla på Miniland och köa för Power Builder (det var ovanligt mycket folk när vi var där, de varnade med plakat innan man gick in).

Något som inte var uppenbart var att alla åkattraktioner var gratis när man väl betalat inträde, trodde det var någon form av åkband som gällde utöver inträde som på Liseberg, Tivoli etc..

Dumpa fru och barn någonstans och åk Power Builder! Programmera minst en nivå högre än du tror dig tordas.  ;)

Gå till shopen på förmiddagen och dumpa eventuella inköp (dyrt som sagt) i bilen/hotellet innan ni njuter av parken - det var rätt hysteriskt i shopen på eftermiddagen när alla skulle handla innan de gick för dagen.

Passa på att drick något från Pitten:

;)
Blogg: Robotkampen

Gordonblixt

Mitt enda tips är åk dit tidigt och lämna sent. ;D
Det blir en väldigt lång kö om man kommer precis innan dom öppnar.
Om du vill åka några åkturer igen så brukar det bli  ganska tomt ca 4-5 tiden, då hinner man åka
utan att behöva stå i kö så länge.

Skafte

Tack för alla tips!

Hotell Legoland erbjuder rum en natt samt entré till Legoland två dagar för 2100 danska, det verkar väl rätt bra?

För att bidra själv till tråden så har min bror varit där flera gånger och tipsade att man skall gå förbi miniland på vägen in och bara gå direkt till alla åkattraktionerna på förmiddagen. Inga köer alls då!

robban

Mitt tips är att Ta på oömma kläder som torkar fort..det kan bli riktigt blött, om man nu fastnar vid vatten kanonerna!! Och prova käka uppe i borgen riktigt gött riddar käk där.

Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Olsson

Jag ska dit för fjärde året i rad i juni  ;D. Har medvetet bokat vardagar. Helgerna kan det vara sjukt mycket folk även under lågsäsong
Bredvid shopen brukar det finans en outlet där de rear ut en del grejor. Där kan man göra fynd, men shopen är som nämnts tidigare dyr som f-n. Dock har de ofta de riktigt stora sakerna där.
Dessutom kan man tänka på att det är helt ok att ta med sig picknickkorg in. Finns massor av bänkar och grönområden man kan pausa vid.

Hoppas ni fårriktigt trevligt där!
:)
Olsson

AntonYmer

Vi brukar förlänga en helg och vara där söndag-måndag, eller måndag-tisdag. Åker man i april eller tidig maj så är det nästan ingen där alls, utom möjligen söndagen. När vi var där senast så var det bara vi och en busslast med barn och de syntes knappt väl inne i parken.

Mina barn, som då gillade piratlandet mest, åkte piratbåten. Eftersom ingen stod i kö när varvet var kört så fick de sitta kvar i båten och åka ett varv till ... åtta gånger. Sedan tvingade vi dem ur båten. Då gick de till zebrabilarna istället - åtta varv till.  :)

sweMezza

Citat från: AntonYmer skrivet 06 April 2011 kl. 13:00
Mina barn, som då gillade piratlandet mest, åkte piratbåten. Eftersom ingen stod i kö när varvet var kört så fick de sitta kvar i båten och åka ett varv till ... åtta gånger.

Den känner jag inte alls igen... ;D

Tipset att avrunda med miniland var ingen dum idé heller. Åk allt minst en gång (förutom de förbannade brandbilarna man driver själv).

Citat från: Skafte skrivet 29 Mars 2011 kl. 12:20
Hotell Legoland erbjuder rum en natt samt entré till Legoland två dagar för 2100 danska, det verkar väl rätt bra?

Det låter som ett bra pris. Fördelen med Hotel Legoland är som sagt att man kommer rakt in i parken utan att behöva köa.

Skafte

Hellyckat!

Jag har inte varit på Legoland sedan tidigt 80-tal, och inte för att jag minns så hemskt mycket, men det var mycket bekant och väldigt mycket nytt också!

Tack igen för alla bra tips, en bra att veta-grej är att väldigt många åkattraktioner har 90 cm som minsta längd. Om ens knatte är 88 cm kan ett par platådojor vara bra... Vår kille är typ 93 så det gick bra.

Ett annat tips: drick inte en jätteöl i riddarborgen och sätt dig därefter i kålmasken. Runt runt runt runt runt... Jag ville av.

Legoland Hotell jättebra, lite dyrt (middagsbuffen, tex), men kul med allt LEGO överallt. Egen ingång till parken som sagt suveränt. Duplo-present till grabben på rummet. Liten butik med 40% på det mesta PoP-LEGOt och en del Atlantis.

Edit: Läste ett resereportage om Legoland i någon slags föräldratidning på MVC, de hade flugit dit. Finns direktflyg både från Stockholm och Göteborg till Billund, och det är ju i princip gångavstånd till Legoland från flygplatsen. Något att tänka på med bensinpriserna som de är och färjan kostade en del också.

martin_p

Familjen funderar på att besöka Legoland i sommar. Har kikat runt lite och insett att det är väldigt dyrt att bo nära Legoland. Behöver därför lite tips från er som varit där på hur man ska resa och vart man kan bo någonstans till rimliga priser!

AndersI

Vi har bott på camping (det finns några stycken runt om Billund), och 'långt' bort på västkusten, i Bork Havn - http://maps.google.com/maps?q=danmark,+bork+havn&hl=sv&sll=55.847448,8.279815&sspn=0.015708,0.033088&hnear=Bork+Havn,+Danmark&t=h&z=15 i nån sorts radhus som man hyrde. Då får man visserligen åka en stund varje dag, men Danmark är inte så stort...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

martin_p

Citat från: AndersI skrivet 11 Mars 2012 kl. 21:01
Vi har bott på camping (det finns några stycken runt om Billund), och 'långt' bort på västkusten, i Bork Havn - http://maps.google.com/maps?q=danmark,+bork+havn&hl=sv&sll=55.847448,8.279815&sspn=0.015708,0.033088&hnear=Bork+Havn,+Danmark&t=h&z=15 i nån sorts radhus som man hyrde. Då får man visserligen åka en stund varje dag, men Danmark är inte så stort...

Camping är ju absolut ett alternativ. Någon speciell som du rekommenderar? Bodde ni i stugor då alltså och i så fall hur var priserna?