Fem knoppar breda småbilar. Storviltsjägare på tur.

Startat av Larry Lars, 18 Mars 2011 kl. 21:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Jag har återvänt till mitt exprimenterande med fem knoppar breda småbilar. Denna gång i en liten scen med storviltsjägare. Hela konstruktionen bygger på idén att med flera olika riktningar på knopparna få till dessa stänkskärmar med "cheese slopes".

Jag skall göra en del varianter i olika färger och även se om jag kan göra en som är ännu mer lik den Amerikanska armémodellen.
Närmast följer en del fotograferande av konstruktionen isärplockad.
Ta en liten titt och berätta gärna vad ni tycker.

Här är några andra exempel.

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

mechamike

Stilfullt som vanligt! Kul att du tittar in och postar lite mästerverk.
Tycker du fångat Willys Jeepen bra. Gillar verkligen din Jeepdunk!
Extra plus att du använder flesh figurer! :D

Har du experimenterat med att göra markfrigången en plate högre?
?

Illuwatar

Jag gillar verkligen dessa - proportionerna ser bra ut med fina detaljer. Jeeparna ser verkligen ut som Jeepar ska. Den gula får mig att tänka på Camel Trophy...

Edit: <ot> Hittade din Snowspeeder på flickr-sidan. Den gillade jag. Du har verkligen lyckats med denna med tanke på storleken. Till och med den massiva kylflänsen på baksidan ser rätt ut. </ot>
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Teabox

Ser mycket bra ut. Gillar alla tre bilarna :)

Men varför bygga dem 5 knoppar breda? För skalan och/eller utmaningens skull? Jag frågar inte för att jag tycker det är fel. Bara nyfiken på varför du valde det :)

Selander

Därför att det är coolt och en större utmaning.
Plus det faktum att bilars kaross normalt är bredare nertill än uppe vid rutorna.
Eftersom rutor finns i bara jämna studantal så är det logiskt att nedre delen får ett udda studantal.
Larry, du har fått till många fina detaljer på begrånsad skala - I like.

Larry Lars

Citat från: teabox skrivet 19 Mars 2011 kl. 09:59
Men varför bygga dem 5 knoppar breda? För skalan och/eller utmaningens skull?

Selander listar några av anledningarna i sin post. Detta är dessutom en populär sub-kategori när det gäller Lego-fordon-MOC:s. Testa att söka "Lego 5-wide" på Flickr så kommer du få rejält med inspiration.

Det handlar naturligtvis om utmaningen. Minifigs har ju underliga proportioner och det är svårt att få till en skala där de ser ut att befolka vår vanliga värld. Antalet realistiska detaljer du, med olika smarta metoder, kan få in på ett udda antal prickar kan ibland lura ögat. Mitt byggande handlar ofta om att utforska olika sätt att överbrygga minifigsens tillkortakommanden och ibland skapar jag också egna figurer mer i skala med oss människor.

Ytterligare ett skäl är ju hur Lego själva gör fordon. personbilar är fyra knoppar med plats för en minifig. Lastbilar är bredare med sina sex prickar, men fortfarande med plats för bara en figur.

Jag har kommit på olika sätt att få plats med två minifigs i små utrymmen. Om du tittar oå den svarta bilen så ser du att det är två figurer och öppningsbara dörrar på fem prickars chassi-bredd.

Har en röd sportbil också. Den ser kanske lite väl spinkig ut för sin längd. Dörrarnas bredd tillät bara ett säte, så den har jag planer på att bygga om till en 6-wide.

Jesperallen

Mycket inspirerande. Som sagt tidigare ser de verkligen ut som jeepar och jag gillar proportionerna starkt.
Fantastisk övergång mellan sand och berg förresten!

@Larry Lars:

Fantastisk lösning på dörr på den röda sportbilen. Har ofta tittat på den typen av bitar och inte riktigt sett vad man skulle kunna ha dem till.

Larry Lars

Tack för fina kommentarer. Nu har jag lagt upp bilder med instruktioner också.

robban

Helt otroligt, vilket pyssel! Resultatet vart ju riktigt nice gillar specielt den gula med det snygga taket och rutorna.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Nextuz

Citat från: Larry Lars skrivet 20 Mars 2011 kl. 15:00
Tack för fina kommentarer. Nu har jag lagt upp bilder med instruktioner också.

Den ser ut som min bil i garaget gör :p

Tufs

Hmm.. jag har funderat lite på det här med en 5-wide.. man kanske ska ge det ett försök.