Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Flashback

Startat av o0ger, 17 december 2022 kl. 21:22

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Flashback by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

- "har du spelat Another World 2?"

Året var 1993 och jag var 15 år. Jag hade precis valt att köpa en Amiga 500 istället för en moped och jag var hos en kompis för att kopiera lite spel.

- "Another World 2? Det har jag inte hör talas om", sa jag. Det lät för bra för att missa, så jag kopierade det och tog med det hem. Senare när jag starta upp det på min Amiga blev jag lite besviken för att det inte var "Another World 2", som jag misstänkte, utan ett annat spel som hette "Flashback". Spelet öppnings-sekvens var fantastiks, och sen började spelet. Jag var fast.

Flashback är ett av mina absoluta favoritspel. Jag köpte det faktiskt senare. Det var första gången jag köpte ett spel. Jag fick lära mig av livets hårda skola att nya original-spel till Amiga på floppy-disk inte var kopieringsskyddade. Så jag fick Saddam-viruset på disketterna och kunde inte spela det mer.

Sedan dess har jag spelat igenom spelat flera gånger på en massa olika plattformar. PC, XBOX, Nintendo Switch, Jag tröttnar aldrig.

Detta är en liten hyllning till ett av världens bästa spel. Conrad Hart på sin hoverbike.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Oh ja, Flashback var en favorit på vår första dator med färgskärm (Macintosh IIsi, från 1991).
Googlade introt nu och det känns som om jag kände igen varenda sekund av det 😍

Nu fick man ju ännu idéer till framtida MOCs...! (att bygga nån gång i livet...)

Sydby

Hade alla 3 spelen!

Another World
Flashback
Flashback 2 (tror hette så, 3D miljö)

Just Flashback hade störtskön intro. Finns som remastered.

🫅🤩😍

o0ger

Citat från: Sydby skrivet 18 december 2022 kl. 11:06Flashback 2 (tror hette så, 3D miljö)

Du tänker på Fade to Black som släpptes 1995. Det var väldigt nyskapande när det kom. Det spelade jag också igenom, men det var inte lika "mystiskt". Förmodligen för att det var alldeles för ambitiöst, med renderade sekvenser och röstskådespelare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Förresten så kommer Flashback 2 denna vintern. Ser väldigt mycket fram emot det!

Myko

Jag kommer ihåg att min kompis spelade Flashback på sin Amiga, men jag tror aldrig han kom förbi det där djungelområdet.

Jag kommer definitivt inte ihåg nån cykel av något slag.

o0ger

Citat från: Myko skrivet 18 december 2022 kl. 13:31Jag kommer ihåg att min kompis spelade Flashback på sin Amiga, men jag tror aldrig han kom förbi det där djungelområdet.

Jag kommer definitivt inte ihåg nån cykel av något slag.
Det tog många timmar för mig att komma förbi djungeln. Men jag ville hela tiden se mer av spelet så det var det som höll mig motiverad :)

Motorcykeln är bara med i introt:

Gideon

Introt var väl ändå rätt avancerat för att vara tidigt 90-tal? Kan inte ha tagit många kb med tanke på att spelet iaf på Mac installerades från ett fåtal disketter.

BeardedNerd

Det var vektorgrafik så det tog upp väldigt lite. Flashback låg på fyra stycken 880 kilobytes disketter, så mindre än fyra megabyte inklusive en del saker som behövde finnas på varje.

Flashback är en sån där evig kärlek, men jag har haft svårt att återvända riktigt. Jag köpte det till Switch för några år sedan men har inte rört det. När de gjorde en remake på Playstation 3 så var det brutalt genomuselt, så jag tappade intresset en hel del. Men bara att spela originalet från början och de första fem-sex skärmarna någon gång om året är alltid lika fenomenalt.

o0ger

Citat från: BeardedNerd skrivet 20 december 2022 kl. 23:04Flashback är en sån där evig kärlek, men jag har haft svårt att återvända riktigt. Jag köpte det till Switch för några år sedan men har inte rört det. När de gjorde en remake på Playstation 3 så var det brutalt genomuselt, så jag tappade intresset en hel del. Men bara att spela originalet från början och de första fem-sex skärmarna någon gång om året är alltid lika fenomenalt.
Jag känner igen det du beskriver. Första nivån i spelet är den bästa. Jag har också spelat det på switch och tyckte det var väldigt likt originalet.

andreasn

Heeelt omöjligt spel, mycket snygg modell!

o0ger

Citat från: andreasn skrivet 21 december 2022 kl. 09:53Heeelt omöjligt spel, mycket snygg modell!
Tack!  ;D  Då måste jag ju vara nån sorts gud för att ha klarat spelet flera gånger!

o0ger

Förresten så kan ni köpa Flashback på gog.com för 9 kr nu!

https://www.gog.com/en/game/flashback

Sydby

Flashback 2 släpps i år till bl a Steam. 😍

o0ger

Citat från: Sydby skrivet 06 februari 2023 kl. 02:54Flashback 2 släpps i år till bl a Steam. 😍

Jepp, jag har det på min önskelista :) Blev lite sur på att de sa att det skulle släppas "vintern 2022", men inte har släppt det än. Vintern 2022 verkar tydligen dra sig ganska långt in i 2023.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.