Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Container- och godsvagnar (tåg)

Startat av Valthornet, 19 november 2022 kl. 09:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Valthornet

Äntligen klar med mina nya tågvagnar. De blev färglada, med möjligheten att förbättra med någon enstakas klistermärke.
Bredd 7, längd 42 studsar. Jag har inte satt vanliga magnet-kopplingar, utan den äldre typen, som ska kopplas ihop med en thin liftarm. Har tidigare haft problem med länga tåg och tunga vagnar, att magneterna inte orka hålla ihop. Dock är dessa vagna riktigt lättviktare.

Containervagnarna gjorde jag i fyra färger: LBG (1st), DBG (10st), röd (2st) och blå (2st). Nästa steg blir att fixa små klistermärken, en slags typskylt för vagnen (med mått, symboler mm).

Byggde lite olika containrar som ska sitter på vagnarna. Man kan väl säger att alla containrar är 20ft, 6x20 studsar. Även dessa gjort av olika klossar och paneler i olika färger. Är riktigt nöjd med Octan-containern.

Sen blev det en del godsvagnar, också i olika färger och möjlighet att förbättra utseende med klistermärken.

Och jag får inte glömma, ursprungs designen av vagnarna är från Selander.

Sist har en, jag trodde inte mina ögon, men den kallas för insatsbil? Lastat med trästockar som, om jag minns rätt, kom från en Lugbulk. Så, äntligen en användning för de :D

Har även en biltransport på gång.

Selander

Trevliga vagnar 👍 med fin variation.
Lite förvånad att du har så få 99206 för att binda ihop yttre ramen med technic core:n i centrum. Tänkte det blir instabilt?

Valthornet

Det fungerar faktiskt riktigt bra. Godsvagnarna håller utan problem och när containervagnarna har container på blir det inte heller ett problem. Även utan. 

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.