Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Ett runt torn baserat på kugghjulsteknik

Startat av janhansson, 19 oktober 2022 kl. 22:55

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Jag har experimenterat lite mer med kugghjulstekniken som jag använt till tunnor tidigare.
Jag var ute efter att få till ett hyffsat runt torn.
Efter lite trixande så bestämde jag mig för att bygga något med kugghjul 3649 som bas.
Det är nödvändigt att lämna utrymme mellan plattorna, så resultatet blir en slags bur

struktur.jpg

Jag provade att bygga tornets yttermur. 9st 1*2  och en 1*3 tiles per varv verkade ungefär lagom.

bygge.jpg

Jag fäste tornet i marken med en axel i en  3941. Fyra 27507 gick också åt för att jämna ut. Tornets överdel är lite temporär, men halvrunda 22888 passade rätt bra.

torn.jpg

Tornet med lejonriddare.

torn_riddare.jpg

robinnilsson403

Kul lösning på ett vanligt problem!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

mrlind

Snygg teknisk lösning. Den ska jag ta till mig och experimentera med.
Have a great build day!
Instagram Flickr

janhansson

Lite vidareutveckling av idén.
I mitt första torn använde jag bara kedjelänk 3873, men det funkar lika bra med 3711 för de positioner där man inte fäster någon platta.
En tanke var att det borde funka att ha flera 3711 i rad för att öppna upp en port i tornet.

struktur.jpg

Jag testade att tile:a dit en mur. Bara mörkgrått just nu, ville bara få en uppfattning om det funkar alls. Murningen blir ganska bra vid själva porten.

withwalls2.jpg

Lite tråkigare på andra sidan - blir nog lite bättre med lite varierade färger hoppas jag.

withwalls3.jpg

Saknas nu någon form av portvalv och eventuellt en dörr. Dessutom tänker jag mig att göra ett golv genom att fästa en rund platta 60474 i kugghjulet med 4274. Återkommer till detta.
Det blir lite för synliga glipor i muren, men det kanske går att fixa från insidan.

withwalls1.jpg

Tornen är modulära uppåt. För skojs skull provade jag att sätta det gamla tornet ovanpå det nya.

towerontower.jpg

Tornmodulernas höjd begränsas av hur långa plattor man har tillgång till när man bygger strukturen.
Om man vill göra ett innanmäte spelar det roll. Jag har använt 1*10, men behöver öka till 1*12 om minifigurer ska få plats efter att jag "lagt golv".

riddare.jpg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.