Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Gocart-bana

Startat av bileam, 03 oktober 2022 kl. 21:36

Föregående ämne - Nästa ämne

bileam

För några år sedan såg jag en klipp i en Facebook-grupp från en rumän (László Ambrus) som gjort en racerbana i lego. Iden sparades och i våras påbörjades arbetet med att göra min egen variant.
Den blev såpass klar att jag kunde ställa ut den på Klossfestivalen i Göteborg nu i helgen, och nu visar jag den här också.
gocart1.png
Framför banan finns en liten nöjespark, med busshållplats och parkeringsplats, samt två attraktioner. En skräcklabyrint och en klättervägg.gocart3buss.pnggocart2maze.pnggocart up.png   
När man gått upp till själva banan och över bron, så kan man köpa biljetter, glass och övrigt fika, innan man prövar ut rätt hjälm och ställer sig i kö.gocart gammal.pnggocart harry.pnggocart bro.png   
Efter åkturen kan man ströva runt berget som banan är byggd på, till exempel studera vattenfallet. Kommer man för långt bort tilltar dock förfallet, där finns lite allt möjligt som dumpats...
gocart diver.pnggocart rabbit.pnggocart barn.png   
Bakom banan finns ett växthus, med äppleträdgård och drivbänkar. Dock har något hänt med växthuset, men glasmästarn är på plats för att avhjälpa problemet.gocart baksida.pnggocart biodlare.pnggocart drivbänk.pnggocart glass2.pnggocart moose.png     

Tack också till Gideon för de fina 400kV-stolparna, de var uppskattade av besökarna!gocart 400kv.png

Tog och klippte ihop en liten film, eftersom en gocartbana naturligtvis gör sig bäst i rörelse!

Till nästa utställning hoppas jag få till så jag kan ha flera bilar i rörelse, och ev längre bana... Hoppas ni gillar det!

Bokeslundsparken

Wow, mycket tjusigt och så mycket detaljer! Och coolt med gocarts i rörelse! Som växtnörd så gillar jag såklart den gröna delen lite extra.
Ställer du ut i Helsingborg också?

Magnus den store

Mycket roligt bygge men bilder gör det inte rättvisa.

Går det att kombinera räls och väg för att få en mer komplicerad bana?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Lähnn

Snyggt byggt!
Kommer den vara med i Helsingborg i slutet an oktober?

bileam

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 03 oktober 2022 kl. 22:20Wow, mycket tjusigt och så mycket detaljer! Och coolt med gocarts i rörelse! Som växtnörd så gillar jag såklart den gröna delen lite extra.
Ställer du ut i Helsingborg också?
Tack! Det är ju riktigt roligt att lägga in små historier, och ännu roligare när besökare lägger märke till dem! Sen finns det ju mycket som besökarna aldrig ser, men för intresserade kan man ju få peka ut dem och berätta lite mer...

Jag planerar inte att vara med varken i Helsingborg eller Linköping, men hoppas få till Örebro i Valborg.

bileam

Citat från: Lähnn skrivet 04 oktober 2022 kl. 06:15Snyggt byggt!
Kommer den vara med i Helsingborg i slutet an oktober?
Tack så mycket!
Inga mer planerade utställningar i år, måste ju få ihop vardagslivet också.

Joacim

Snyggt!synd man missade den live!

Nybohov Creation Ltd.

Många små, roliga scener, precis i min smak!

Hur får du gokarten att röra sig?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

danielbrrssn

Den är verkligen supersnygg! Så häftig att se.

andreaseldh

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 oktober 2022 kl. 21:17Många små, roliga scener, precis i min smak!

Kan bara hålla med! Jag gissar att det är en magnet under banan, gocarten kör misstänkt cirkulärt ;)

bileam

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 oktober 2022 kl. 21:17Många små, roliga scener, precis i min smak!

Ja, riktigt kul att bygga in små scener och udda karaktärer!
Citat från: danielbrrssn skrivet 04 oktober 2022 kl. 22:55Den är verkligen supersnygg! Så häftig att se.
Tack Daniel! Och tack för lån av bilar, parkeringen hade blivit väldigt tom annars! Tacka dottern också för den rosa drömbilen!
Citat från: andreaseldh skrivet 05 oktober 2022 kl. 00:16

Kan bara hålla med! Jag gissar att det är en magnet under banan, gocarten kör misstänkt cirkulärt ;)
Det är väldigt cirkulära spår i mina väggplattor efter ca 10000 varv i helgen... 😂
En 9V-rälscirkel med magnetförsedd motor på. Sen matchande magnet under bilen. EA4F6DE9-B7CF-4835-B7C6-5EA486FC763B.jpeg
Sen gäller det bara att matcha höjd på magneter och stödhjul, för lagom mycket kraft... Om jag körde med två bilar, så lyfte motorn lite, så då slirade den bara. Kräver lite mer R&D där...

pehter aka ibbe

Citat från: bileam skrivet 05 oktober 2022 kl. 08:47Det är väldigt cirkulära spår i mina väggplattor efter ca 10000 varv i helgen... 😂
En 9V-rälscirkel med magnetförsedd motor på. Sen matchande magnet under bilen.
..
Sen gäller det bara att matcha höjd på magneter och stödhjul, för lagom mycket kraft... Om jag körde med två bilar, så lyfte motorn lite, så då slirade den bara. Kräver lite mer R&D där...

Snygg lösning.
Om du vill köra med två samtidigt kan du använda 73090b som barlast, antingen på motorn eller på en vagn efter motorn.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

bileam

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 05 oktober 2022 kl. 10:04Snygg lösning.
Om du vill köra med två samtidigt kan du använda 73090b som barlast, antingen på motorn eller på en vagn efter motorn.
Ja, att tynga ner motorn är en variant jag tänkt pröva. Hade dock inte tid att leta rätt på mina vikter, risken är att de är inbyggda i div lok...
Alternativt justera anliggningen ytterligare på stödhjulen. Eller den enkla variant och hänga på en vagn med nästa bil...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.