Hmmm i det bildprogram jag använder kan jag ställa in hur stor jag vill att bilden skall vara på längden och bredden i CM och sedan sköter programmet resten. Eller så har jag missuppfattat vad det är för funktion det är som jag faktiskt använder mig av.
Pixlar får jag inte upp någon information om alls när jag högerklickar på någon av mina bilder. Däremot får jag upp informationom bildpunkter både lodrätt och vågrätt. Är det dessa man skall gå efter då måntro?
Låter som att du använder ett program inriktat till utskrift eller tryck i första hand eftersom det är det enda tillfället fysiska mått har någon relevans för bilder. Men då finns även inställningar för pixlar/måttenhet, vanligen dpi dots per inch (pixlar per tum). 300 dpi brukar vara en vanligt förekommande siffra vad jag sett. Vilket då skulle ge drygt 100 pixlar per cm. Men det beror som sagt helt på inställningarna i programmet vad som gäller för dig.
Vad för program är det? Om jag inte missminner mig så är det även i Photoshop möjligt att se mått i cm istället för pixlar som är det logiska valet för bilder. Det kan vara användbart om man snabbt vill skala om referensbilder till att passa en ritning med mått.
Bildpunkter är ett annat svenskt ord för pixlar så de måtten du ser då bär rimligen vara det som är relevant här