Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] [AQMF] H.M.LS. Gustav V

Startat av humlan, 09 juni 2022 kl. 00:32

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Hans Majestäts LandSkepp Gustav V.

Min primära skapelse från All Quiet on the Martian Front, ett LandSHIP.

Detta specifika exemplar började sitt liv som ett Texas-klassens landskepp men såldes sedermera till Sverige. Där genomgick den en ordentlig upprustning med bl.a. byte av huvudkanonen till en 28cm högprecisionskanon, modell M/12, från Bofors. Den utrustades även med det allra senaste inom optisk avståndsmätning.

Hastigheten på dessa landskepp var låg, men den mycket kraftfulla kanonen gjorde att man kunde angripa och förstöra Marsianska tripoder innan dessa kom nära nog för att öppna eld med värmestrålen. Om däremot marsianerna kom nära, så vände striden fort till deras fördel. Trots att bepansringen är massiv, så står den inte mot värmestrålen särskilt länge.

META

Jag har byggt in motor och fungerande styrning, men jag har inte tordas testa den. Har mindre stödben under då jag inte vill belasta hjul-, jag menar bandupphängningen, med dess fulla vikt. Jag skulle även behöva massa mer med gråa minifigurer, då svensk uniform vid den tiden var grå. 8)
Planerar att åka ut i skog och mark för att ta lite bilder med både denna och med min tripod, då de inte ryms på min fotoplats.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

andreaseldh

Citat från: humlan skrivet 09 juni 2022 kl. 00:32
Jag har byggt in motor och fungerande styrning, men jag har inte tordas testa den. Har mindre stödben under då jag inte vill belasta hjul-, jag menar bandupphängningen, med dess fulla vikt.

Eller så utnyttjar du Mars lägre gravitation ;)

robinnilsson403

Haha! Vad tusan är det jag tittar på? Känner igen många former från fartyg. Snyggt!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

humlan

Citat från: andreaseldh skrivet 09 juni 2022 kl. 04:31
Eller så utnyttjar du Mars lägre gravitation ;)

Vid denna tidpunkten (ca 1916) så är inte Elon Musk född ännu, så vi tar oss inte dit, ännu  8)

Citat från: robinnilsson403 skrivet 09 juni 2022 kl. 09:15
Haha! Vad tusan är det jag tittar på? Känner igen många former från fartyg. Snyggt!

Det är ju ett landskepp :P Googla på All Quiet on the Martian Front så finns det massa roliga modeller till det figurspelet, så risken att jag fortsätter bygga på temat är stor :)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...


swestar

Citat från: Jemanuelson skrivet 09 juni 2022 kl. 10:52
Väldigt coolt bygge 😊👍👍
+1 
Gillar "Styrcentralen" (tredje bilden nerifrån)  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

humlan

Citat från: swestar skrivet 09 juni 2022 kl. 21:40
Gillar "Styrcentralen" (tredje bilden nerifrån)  :)

Enda delen jag har inrett  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

o0ger

Vilket maffigt bygge! Jag har själv varit sugen många gånger på att bygga nåt liknande.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.