Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] X-Y Skrivare

Startat av Lähnn, 07 april 2022 kl. 18:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Lähnn

Har ett minne av att jag för säkert mer än 25 år sedan såg ett Technic set där man kunde bygga ett mekaniskt ritbord, alltså en skrivare som skriver i X och Y-led.
Vet inte om jag minns rätt eller inte och jag bestämde mig för att INTE försöka hitta det igen, eller titta på hur andra kan ha funderat på lösningar, utan i stället försöka klura ut något eget :)

Här är en film på hur det ser ut i nuläget:

Tanken är att det ska bli både stiligare och stabilare i ett senare skede   ;)

EDIT:
Se färdigt resultat nedan
https://swebrick.se/index.php?msg=316334

Godtfred

Snyggt och kul. En plotter i LEGO var ett av mina mer avancerade bygge - 40 år sedan. Med tågmotorer, linor, de gamla färgglada kugghjulen och en ABC80 som styrde allt. Kanske fanns technic då, men jag hade inget. Blev inte så fina utskrifter om man säger så... Inte i närheten av din i vilket fall.

matgri

Kul bygge.
En höj och sänkbar platta under och annat munstycke. Så har du en 3D-skrivare och kan göra egna legobitar!

bileam

Citat från: matgri skrivet 08 april 2022 kl. 07:09
Kul bygge.
En höj och sänkbar platta under och annat munstycke. Så har du en 3D-skrivare och kan göra egna legobitar!
Machines making machines...

Setet bör väl ha varit , antar jag.
Snyggt byggt!

Lähnn

Citat från: Godtfred skrivet 07 april 2022 kl. 19:06
Snyggt och kul. En plotter i LEGO var ett av mina mer avancerade bygge - 40 år sedan. Med tågmotorer, linor, de gamla färgglada kugghjulen och en ABC80 som styrde allt. Kanske fanns technic då, men jag hade inget. Blev inte så fina utskrifter om man säger så... Inte i närheten av din i vilket fall.
Tack!
Wow! Lite lättare nu när man har motorer med tachometrar  ;)

Lähnn

Citat från: matgri skrivet 08 april 2022 kl. 07:09
Kul bygge.
En höj och sänkbar platta under och annat munstycke. Så har du en 3D-skrivare och kan göra egna legobitar!
Lägger det på listan över utvecklingspotential  ;)
Tänkte få till någon höj- och sänkbar funktion för pennan iaf

Lähnn

Citat från: bileam skrivet 08 april 2022 kl. 08:09
Setet bör väl ha varit , antar jag.
Snyggt byggt!
Japp, kom igår kväll att där nog varit med någon form av styrenhet med det gamla setet.
Tack!  :)

Lähnn

#7
Nu har jag äntligen blivit färdig till att bygga vidare på detta och anser mig rätt klar, iaf i nuläget.

Förutom att snygga till rent allmänt har jag kompletterat med en platta som flyttar skrivytan vertikalt och möjliggör att "lyfta" på pennan, fast tvärtom förstås  ;)

Komplett film:

Film ovanifrån:

Film på skrivytan:

En del bilder på bygget:
XY-Printerv2_1.JPG
XY-Printerv2_2.JPG
XY-Printerv2_3.JPG
XY-Printerv2_4.JPG
XY-Printerv2_5.JPG
XY-Printerv2_6.JPG
XY-Printerv2_7.JPG       


Lähnn

Var inte helt nöjd med programmeringen, så här kommer en uppdaterade version med ett par mindre ändringar.
(PoweredUp är ett rätt otympligt att programmera i men jag har inte tagit mig tid att sätta mig in i något alternativ än. Är det Pybricks som gäller?)

42Hz

Cool! Kompakt bygge. Dålig koll på nyare Mindstorms, måste man använda LEGOs programering eller kan man använda något mer flexibelt? Med andra ord, vad använder du för programeringen? =)
//Harri

Lähnn

Citat från: 42Hz skrivet 22 augusti 2022 kl. 13:07Cool! Kompakt bygge. Dålig koll på nyare Mindstorms, måste man använda LEGOs programering eller kan man använda något mer flexibelt? Med andra ord, vad använder du för programeringen? =)
Tack!
Har programmerat i LEGOs PoweredUp:
Image-1.jpg
Valde att sätta ihop en separat sekvens för varje bokstav (samt två olika för att sätta och gå tillbaka till hemmaläge).
Som sagt inte särskilt smidigt eller flexibelt och det blir snabbt rörigt.

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.