Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Svenska RC lok - tre nya utföranden

Startat av Selander, 01 november 2021 kl. 15:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Här kommer mina tre senaste lok, alla av typen RC, och bekanta för alla med lite järnvägsintresse.
Vilken färgkombination är din favorit ?

Det blå och orangea loket har fönsterramar 60593 fram som är gjorda av SandBlue resp Vitt + dekaler i blått/orange.
Till Green Cargo versionen finns tacknämligt nog 60593 i grönt.
Alla runda fönster är vanliga fönsterramar 60592+TrClear ruta och en dekal svart/orange/grönt med ett runt stansat hål.
Samtliga lok har vid fotograferingen Power Functions stora batteriboxen, IR receiver och 1-2 tågmotorer.

Eftersom jag byggt och samlat på mig väl många lok på senaste tiden, så ämnar jag bjuda ut några stycken....i separat tråd ...

andreas E

Givetvis Orange.
Som vanligt snyggt klossat.

AndersI

Ett Rc-lok ska vara orange, för det var så jag såg dem först. Fast med tiden har jag nästan börjat gilla de blå också...

embe

När jag ser det orange Rc loket, tänker jag tillbaka på tiden då jag drömde mig bort i modelljärnvägskatalogerna, det var dyrgripar som vi inte hade råd med, men i fantasin hade vi allt,

Selander

Citat från: embe skrivet 01 november 2021 kl. 22:41
När jag ser det orange Rc loket, tänker jag tillbaka på tiden då jag drömde mig bort i modelljärnvägskatalogerna, det var dyrgripar som vi inte hade råd med, men i fantasin hade vi allt,

Känner igen mig i det...jag hade några Märklin kataloger som jag läste sönder.... min första grundsats Märklin kostade 99kr, lok med tre vagnar och skenoval,  det var tider det  ;D

Angående Rc, instämmer jag i att den orangea känns mest ikonisk, det var första färgschemat för mig också. Ska försöka knåpa ihop någon ytterligare orange Rc !

Tack för era uppmuntrande kommentarer 👍

Pekblom

Orange!
Om jag inte missminner mig var alla orange från början?
Nu för tiden känns det som om de målar om dem oftare än de tvättar dem 😤. 😉

Jag skulle av rent personliga skäl gilla att se
Rc4 1166 målad som Amtrak-Lok 1976. (X995)
(Amerikanare gillar att kalla hi-tec för X)

mattrix

Riktigt snygga lok, speciellt det oranga! Det inspirerade mig att försöka bygga en egen kopia, men jag begriper inte hur du fått dit framrutorna? Lim eller?  ;)

Daylight

Mycket snyggt klossat. tycker om blått och grönt

Selander

Motoriserade ett av mina oranga Rc lok med stora 4 kanals PuP hub:en. Två tågmotorer och en LED är anslutna. Via PuP app:en styrs allt med ett eget program. Det är relativt enkelt att göra programmet där, och att t ex få motor 2 att rotera i motsatt riktning. Så inga fysiska polvändare el dyl som PF skulle ha behövt....
Formatet är en nackdel då Hub:en är rätt så stor, men med lite stripes ser den del som syns undertill ut som en del av underredes detaljerna. (det är iaf avsikten)

Fördel med AA batterier och fyra kanaler, samt att denna Hub är billigare än den lilla PuP hub:en på BL.

kalle


Boathill

Snyggt, inte lätt att få in den där hubben i ett tåg :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.