Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Snotta Modulex!

Startat av Godtfred, 19 oktober 2021 kl. 06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Modulex är ju lite tråkig då det inte finns några Snotbitar. Bara bygga nedifrån och uppåt känns lite passé 2021. Så vad gör man?

Kuben ser likadan ut på de dolda sidorna. Enbart uppbyggd av bricks och tiles och hålls ihop med trapping åt alla 6 håll. Den är hyffsad komplicerad inuti med 6 lösa sektioner och inte helt enkel att få ihop, men när allt är på plats så håller den ihop bra.

o0ger

Detta är en av fördelarna med att bitarna är kubiska. Det går inte se från sidan vilket håll biten sitter på.

Riktigt klurig trapping du har fått till!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Citat från: o0ger skrivet 19 oktober 2021 kl. 08:07
Detta är en av fördelarna med att bitarna är kubiska. Det går inte se från sidan vilket håll biten sitter på.

Riktigt klurig trapping du har fått till!
Tack, det tog några sömnlösa nätter och många försök innan det blev bra...

Stigge72

Jag förstår att den är lurig att få ihop, men riktigt snyggt!

byStfn

Superball! Blir som en pusselboll!

Anders67

coolt, och spännande med 1x1 bitar utan knopp!

Godtfred

Dags för lite mer snottande. Den förra kubens sidor satt bara ihop med enstaka studs. Eftersom jag tänker försöka mig på lite större strukturer behövs starkare doningar. Nu har jag lekt fram en lite enklare, men stabilare snot-struktur, den har bara studs åt tre håll än så länge. Fördelen mot den förra är att fästytorna är större och att byggelementet inte begränsas av "clutch-power" utan är inlåsta inuti strukturen.

Alla tre delarna är identiska så när på färgerna på sidobitarna. De röda bitarna sätts dit sist, när allt är på plats, för att låsa strukturen.

Godtfred

Nästa steg. Stabil snottning i alla 6 ledder. De 6 delarna är nästan likadana. Två st ser ut som den vänstra. De röda bitarna pillas dit sist för att låsa strukturen. Är ännu mer stabil än den förra...

Godtfred

Fortsätter med galenskaperna. Bygger vidare utifrån den förra strukturen och försöker få till en boll. Av en slump(?) får den nästan exakt samma storlek som den klassiska Lowell-sfären, samt min variant med curved slopes - som referenser.

Emma

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.