LEGO-tips på europeiska Amazon

Startat av Ras 74, 13 Januari 2011 kl. 09:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Aqualize

Citat från: Superkalle skrivet 20 Augusti 2012 kl. 15:23
En riktigt intressant funktion från Brickset:  http://www.brickset.com/news/article/?ID=3994
Yay sådär tack!! Nu gjorde du mig €267,07 euro fattigare (2 197,82 kr) som gick till amazon.de. Och jag besparade mig nog 397,18 kr (inkl frakt räknat) mot att beställa i Sverige... ;)

Edit: Fick in kostnaden så uppdaterade uträkningen lite.

Tommy_la

Citat från: lindyhep skrivet 19 Augusti 2012 kl. 22:10
Översättningsfunktionen som dyker upp i Chrome har hjälpt mig igenom både spanska, franska och italienska amazon. Har du bara koll på att den ligger på 88 euro ung. från början och att inget mer ligger i varukorgen så är det i princip bara att klicka sig vidare och på slutet kolla att det står 105 euro ung.

Själv vet jag inte riktigt vad det är ni vill läsa. Det står ju ändå alltid samma saker på dom där sidorna och inget av det är spännande läsning. =)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

mordatre

Amazon UK har rejält sänkta priser på en del set nu. Kan vara värt att kika in.  Köpte själv Fangpyre truck och Droid escape för ca:400:- tillsammans.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Aqualize

Citat från: mordatre skrivet 23 Augusti 2012 kl. 12:00
Amazon UK har rejält sänkta priser på en del set nu. Kan vara värt att kika in.  Köpte själv Fangpyre truck och Droid escape för ca:400:- tillsammans.
Ja det verkar bra nu. Jag kanske borde försöka peta ihop ett program (webbsida, uschamig) dels som utnyttjar bricklinks funktion för att se hur mycket man besparar sig jämfört med rekommenderadepriset (RRP). Och hur många kronor det ligger under billigaste på prisjakt.

4440 Forest Police Station    799.00 Kr    366.71 Kr (amazon.co.uk)
Prisjakt ca 550 förutom conrad på 509 kr. Låter som en bra deal? Men bara 3.5/5.0 i betyg på brickset (dock bara 2 recensioner).

lindyhep

Nu ligger 3 modulhus (GE, PS o FB) under 1000 kr vardera på spanska amazon. Folkabussen ligger runt 660 kr.

NielsG

Citat från: lindyhep skrivet 23 Augusti 2012 kl. 22:37
Nu ligger 3 modulhus (GE, PS o FB) under 1000 kr vardera på spanska amazon. Folkabussen ligger runt 660 kr.

Akta den där spanska siten. PS ligger på ca 123€. Men med uppdaterat moms och frakt hamnade den på 138€....!!

lindyhep

Citat från: NielsG skrivet 24 Augusti 2012 kl. 21:14

Akta den där spanska siten. PS ligger på ca 123€. Men med uppdaterat moms och frakt hamnade den på 138€....!!

Jo det är sant att frakt och moms tillkommer men när jag skrev måste PS ha legat runt 117 och med frakt och moms borde det bli knappt 1100 kronor vilket fortfarande troligen är lägre än övriga amazon.

Men det är bra att vara uppmärksam och jämföra slutpris istället för rena försäljningspriset. Bra att du skrev.

(Hur är det med moms från de övriga sajterna? Uk - ingen väl? De? Fr, It?)

NielsG

Citat från: lindyhep skrivet 25 Augusti 2012 kl. 20:16
Citat från: NielsG skrivet 24 Augusti 2012 kl. 21:14

Jo det är sant att frakt och moms tillkommer men när jag skrev måste PS ha legat runt 117 och med frakt och moms borde det bli knappt 1100 kronor vilket fortfarande troligen är lägre än övriga amazon.

Men det är bra att vara uppmärksam och jämföra slutpris istället för rena försäljningspriset. Bra att du skrev.

(Hur är det med moms från de övriga sajterna? Uk - ingen väl? De? Fr, It?)

Ang moms, eller VAT eller hvilken försäljningsskat de har rundt omkring, så har jeg set at den pris, der står på UK er lidt mindre end den pris, vi betaler. Tror næsten det er det samme på den spanske også.

Men som du selv skriver - slutprisen vi skal kigge på. Altså total skat plus fragt. Og ja - PS ligger stadig straks over 1100 SEK inkl alt

Aqualize

Fri handel inom EU. Vi betalar momsen i landet där vi köper. Ingen tull.

Men Amazon är lite jäkliga på något vis.
Jag beställde precis
, , och
I varukorgen stod det (i brittiska pund):
12,99
14,98
13,99
4,99
Vilket blir totalt 46,95
Vid fraktalternativet väljer jag "FREE Super Saver Delivery (3-10 business days)".
Okej, sista sidan där man väljer att verkligen lägga ordern:
Items: £39.13
Postage & Packing: £0.00
----------------------------------
Total before VAT: £39.13
VAT: £9.79
----------------------------------
Order Total: £48.92

Så jag undrar vad de där £1,97 som skiljer går till?

jimmyspekeröd

Momsen är lägre i storbritanien än här,priserna visas med brittisk moms men du debiteras med  svensk moms.

Barbaroux

Dra bort 20% i brittisk moms och lägg sedan till 25% i svensk moms så får du priset du ska betala.

Art Vandelay

Citat från: Aqualize skrivet 02 September 2012 kl. 00:20
Fri handel inom EU. Vi betalar momsen i landet där vi köper. Ingen tull.

Från konsumenteuropa.se:
"Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."

Aqualize

Okej då är man utbildad, för Amazon lär ju spränga den där gränsen lätt per år.
Rackarns.
Men de här priserna klådde ändå svenska handlare.