Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Dubbel-GBC (varav den ena Världens kortaste)

Startat av andreaseldh, 22 februari 2021 kl. 22:51

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Arbetet med Världens kortaste GBC går vidare och har nu fått sin egen tråd! Som jag berättade på Zoom-mötet, krävs det en anpassad modul före.



Jag har även börjat bygga en MILS-platta för de båda modulerna. För att de ska hålla synk med varandra, drivs de av en gemensam motor.

byStfn

Den stora frågan blir ju om det är världens kortaste modul längre? ;)

Går det inte att göra modulen bredare så att eventuellt överskott av bollar skjuts åt sidorna?

andreaseldh

#2
Du menar som Kurt Olssons fråga till Patrik Sjöberg, vilket är det bredaste har du hoppat?

Det skulle möjligen kunna underlätta så att jag får rum med tekniken på insidan, men jag vill helst bara bryta mot en punkt i taget i GBC-reglementet.

  • Öppning inkorg 8 x 8 knoppar eller mer
  • Höjd inkorg 10 klossar eller lägre
  • Höjd utkast 12 klossar eller högre
Som gruppmodul uppfylls samtliga krav, men inom gruppen är det värre: Matarens utkast är för lågt och Världens kortaste inkorg är, hör och häpna, för kort! Färgvalet har styrts av den stora mängd gula 3678b som jag råkar ha sedan en partsdraft, men vid närmare eftertanke borde jag nog göra båda modulerna enfärgade: Mataren gul, Världens kortaste blå och motorpaketet Light Bluish Gray.

Måste även erkänna att Dalahästen också bryter mot reglerna, den är bara 6 knoppar bred.

Ozp


andreaseldh

Nej, många av modellerna från Chicagos workshop är sammankopplingsbara.

Men det är ju knappast någon tvekan att dom hör ihop när dom sitter på samma MILS-platta.

Ozp

Ja, Andreas E brukar klaga på att de räknas som enskilda moduler och inte som en stor

andreaseldh

"hålla synk" är förresten inte rätt ordval i just detta fall. Det räcker att de håller lagom hastighet i förhållande till varandra. Men vad som däremot är viktigt är deras inbördes placering. Kanten på matarens utkast måste placeras exakt för att inte bollarna ska hoppa ur. Men detta kan lösas genom att ha modulerna på varsin Moduverse-ish som man kan koppla ihop.

andreaseldh

Sagt och gjort, idag byggde jag Matarens Moduverse-ish! Under modulen finns en gryta för förlupna bollar.

andreaseldh

Mataren är färdig så långt jag har bitar just nu, det enda som återstår är estetiska detaljer. Här ser vi ett hastighetstest. Det verkar bra: 20 bollar på c:a 20 sekunder på hastighet 3 (av 6 på 9V-generatorn) resp. 15 sekunder på läge 4.


Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 24 februari 2021 kl. 18:33
Mataren är färdig så långt jag har bitar just nu, det enda som återstår är estetiska detaljer. Här ser vi ett hastighetstest. Det verkar bra: 20 bollar på c:a 20 sekunder på hastighet 3 (av 6 på 9V-generatorn) resp. 15 sekunder på läge 4.



Nästan som en musikmaskin! Lite enformigt trumkomp dock.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Nu har de båda varsin motor och varsin Moduverse-ish. Men jag låter [WIP] vara kvar tills jag har åtgärdat de sista estetiska detaljerna.


andreaseldh

#11
Med mindre är en vecka kvar till Kloss på Kloss har jag äntligen fixat till de sista estetiska detaljerna på min Dubbel-GBC, där den blåa kan vara Världens kortaste.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.