Författare Ämne: LEGO® Masters Sverige 2021  (läst 21112 gånger)

Utloggad dalle

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 3 675
SV: LEGO® Masters Sverige 2021
« Svar #270 skrivet: 18 oktober 2021 kl. 10:15 »
Ah, jag trodde inte Micke var med heller. Men Rickard har bara ett inlägg hittills, och det är att han sökt till LM… Så ”med” är lite relativt. :)

Har du dig själv som måttstock så förstår jag dig bättre.  ;)

Utloggad ColA

• Styrelsen
  • *
  • Bricks In Tyresö
  • Antal inlägg: 2 342
« Svar #271 skrivet: 18 oktober 2021 kl. 10:30 »
Stora frågan är väl hur SweBrick ska bli föreningen som har Sveriges bästa LEGO byggare?  8)

Eller hur vi ska bli bättre på storrytelling....

Swebrick är redan föreningen med Sveriges bästa legobyggare. Sen att vi inte är bäst på att blidka tv-mediet genom att bygga slarvigt och på alldeles för kort tid, det är en annan femma.

Jag unnar vinnarna segern helt även om jag drömde något annat  :)

En tanke som slagit mig är att produktionen kanske inte vill att inbitna Swebrickare ska vinna?

Utloggad andli

• Administratör
  • *
  • Antal inlägg: 3 443
« Svar #272 skrivet: 18 oktober 2021 kl. 11:09 »
Jag tror ColA är inne på något,  fick känslan av att produktionen under audition mycket tittade på hur laget som vann förra året såg ut och att de var de som matchat ihop dem och därför var det en fördel att bli ihopmatchade med någon som de bestämt....
Det kan ju också vara en liknande tanke om SweBrickare eller inte, fast de hade ju inte alls samma underlag av SweBrickare att välja bland i år, så det var väl rätt naturligt att det var färre aktiva SweBRickare med i årets LM.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Utloggad Larry Lars

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 1 392
« Svar #273 skrivet: 18 oktober 2021 kl. 11:14 »
Säsongen hämtade upp rejält mot slutet med lagom mycket jippo-utmaningar och ett större fokus på bygg- och berättarskicklighet.

Något som varit lite svårt att tyda under båda säsongerna har varit Domarens kommentarer tillsammans med slutresultatet för varje avsnitt. Jag har upplevt det som att varje lag får ett "ris" och ett "ros" för avsnittets bygge och sedan har det gjorts en mer sammanlagd bedömning som det varit svårt att koppla till Magnus kommentarer under programmet.

Därför gillar jag att säsongen som helhet avslutas med någon sorts konsekvens där finalbygget med mest humor och berättarglädje tar hem vinsten.

Stort grattis till de värdiga vinnarna och till de övriga finalisterna.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Utloggad mortil

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 1 943
« Svar #274 skrivet: 18 oktober 2021 kl. 15:59 »
Stora frågan är väl hur SweBrick ska bli föreningen som har Sveriges bästa LEGO byggare?  8)

Swebrick är redan föreningen med Sveriges bästa legobyggare. Sen att vi inte är bäst på att blidka tv-mediet genom att bygga slarvigt och på alldeles för kort tid, det är en annan femma.

Jag unnar vinnarna segern helt även om jag drömde något annat  :)

En tanke som slagit mig är att produktionen kanske inte vill att inbitna Swebrickare ska vinna?

När jag var på audition så kände jag bara rent spontant under intervjun att när man sa att man är rätt hemma i lego communityt så var man inte längre intressant. 
Och som någon skrev så fick ju vederbörande fråga om dom visste om någon som INTE var med i swebrick som byggde lego och kunde tänka sig vara med i nästa säsong.

Det är ju bara ett tecken på att man vill bort från swebrick.  Vilket är lite knepigt också då swebrickare generellt har väldigt hög klass på byggen och borde det inte även ligga i Legos intresse att få ut så maffiga, coola byggen som är så välbyggda som möjligt ?

Känns ju som att det inte är samma produktionsgäng bakom denna säsong som förra?

förra säsongen kändes mer feel good tyckte jag.  nu kändes det lite som man i början jagade intriger och försökte förlöjliga lite.  efter avsnittet med clowneriet så har jag faktist bara flummat igenom avsnitten och mest kollat på slutet.  (jag lider med Jonas om den där clown näsan. kan dock ha göra med att jag hatar clowner)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 5 682
« Svar #275 skrivet: 18 oktober 2021 kl. 17:17 »
Jag kan bekräfta att det var olika produktionsteam, och vi i säsong 1 var väldigt nöjda med vårt gäng. Pamdemiskrället ställde förstås till det för oss, annars hade vi utslagna troligen också fått komma till finalen och ha partaj…

Däremot verkar de ha lärt sig och ändrat vissa saker till det bättre, exempelvis längre inspelningstid - sju veckor istället för fem, längre programtid och mer uppvisande av byggena, både under konstruktionen och av de färdiga bidragen. En del annat verkar dock ha försämrats.

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 962
« Svar #276 skrivet: 19 oktober 2021 kl. 20:08 »
Rickard och Mbl är väl inte medlemmar? Båda har forumnick, dock.

Och byggen som visas i tv behöver inte ha swebrick-klass. Det räcker med att det ser maffigt ut. Jag har aldrig hållt så låg byggnivå som jag gjorde under mina 5 veckor på Lego Masters. Och ändå känner jag att jag borde slarvat ännu mer för att leverera i tävlingen, så att säga.
« Senast ändrad: 19 oktober 2021 kl. 20:13 av Emma »

Utloggad Hannamalia

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 104
« Svar #277 skrivet: 22 oktober 2021 kl. 14:12 »

Jag och barnen var under våren (när inte Liv var upptagen med inspelningen) med och byggde i "Lego Masters för Skojs skull". De som var bra på storytellingen var mina barn. Jag byggde liksom "kulissen" och sedan hade de plötsligt lagt till en massa roliga saker som pågick eller utfördes av en massa olika minifigurer med mera. Jättekul!  :D

Utloggad shiftaltcmd

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 3 615
« Svar #278 skrivet: 22 oktober 2021 kl. 16:50 »
Jag och barnen var under våren (när inte Liv var upptagen med inspelningen) med och byggde i "Lego Masters för Skojs skull". De som var bra på storytellingen var mina barn. Jag byggde liksom "kulissen" och sedan hade de plötsligt lagt till en massa roliga saker som pågick eller utfördes av en massa olika minifigurer med mera. Jättekul!  :D

Det är också min erfarenhet. Alla barn jag träffat leker Lego och bygger in historier, berättelser, sagor i sina byggen. Det är ju en leksak och lek har ofta en berättelse.

En gång per år gör vi filmaffischer här på skolan. De bästa affischerna blir ofta de som har tänkt igenom hela filmen. Vilken genre, action, thriller, romantisk komedi ...? Vilka har huvudrollerna? Birollerna? Hur börjar filmen? Slutar?

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 507
« Svar #279 skrivet: 03 december 2021 kl. 22:53 »
Ett av årets roligaste avsnitt tyckte jag var TV-programbyggena. För mig som tittat mycket lite på TV de senaste 15 åren var det nog Melina och Nathalies Melodifestival som väckte mest känslor i mig. Carola 1983 var inte bara en ikonisk look utan även någon slags brytningstid. Då levde fortfarande progg-idealen och ingen seriös musiker ville förknippas med skojtävlingar i TV, men redan några år senare hade vinden börjat vända. På andra håll har jag hört det spekuleras i huruvida tjejerna var bortdömda på förhand eftersom av de sex TV-program som gestaltades så låg alla TV4-produktioner i topp medan SVT-programmen Melodifestivalen och Mästarnas Mästare hamnade i botten. Men jag har funderat på om det inte lika gärna kan ha berott på att baksidan av deras bygge (som TV4 aldrig visade i bild) såg ut så här: