Hur värderar/säljer jag mitt Legoset? (Samlingstråd)

Startat av Nextuz, 22 april 2013 kl. 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl Eklund

Hej!

Jag är ny på detta forum och vill gärna ha mitt lego-set väderat. Då olika siter visar olika. Det lego-set jag har är den på bilden nedan. Kartongen är oskad och nästan som ny då den bara legat på vinden. Alla instruktions böcker finns med också, även dessa inte skadade alls. Tvivla på tips från att till samlare till olika hemsidor som värderar åt en.
PS. har redan kollat bricklink, men blir inte mycket klokare för det.

shiftaltcmd

#31
Tillbaka till Bricklink.
Mata in numret på ditt set. 7784.

Viktigt är också om kartongen har öppnats eller inte, Sealed. Har setet varit ihopbyggt eller inte Used eller New. Komplett?

Här är de säljare som har den just nu.
http://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?S=7784-1&name=The%20Batmobile%20Ultimate%20Collectors'%20Edition&category=%5BBatman%20I%5D#T=S&O={}

Cirka 1800 för den billigaste där allt är Used och komplett.
Cirka 3000 för den billigaste som är New och komplett.

Klicka på Price Guide så får du se vad den har sålts för.
http://www.bricklink.com/catalogPG.asp?S=7784-1&ColorID=0

14 New har sålts för i genomsnitt 3000.
21 Used för 1700.

Edde




Min pappa har ett 726 i nyskick, den kommer aldrig säljas men det vore kul att veta vad den skulle kunna vara värd. Det finns ingen info på bricklink, frågade bricktsar men han kunde inte helt komma på ett bra svar annat än att man får sälja dyrt först. Ett problem är att lådan har blivit skadad, men resten av setet är helt perfekt. shiftaltcmd skriver att han frågat alla på bricklink som har setet i sin wanted list, men jag kan inte riktigt lista ut hur man hittar de användarna. Hur skulle ni göra?

shiftaltcmd

Jag sålde ett . Jag tror du måste ha en Bricklinkbutik för att kunna skicka Notify till de som har den på sin Wanted list.
Jag hade tur för då fanns det inget sånt tåg till salu på Bricklink, nu ligger det några icke kompletta där. Mitt var komplett med ask och beskrivning och i bra skick. Det är ungefär 4 gånger priset som är på Bricklink idag.

Ska jag gissa så är nog din fars tåg värt sisådär 4000 kr (kanske mer), det är det dubbla mot det dyraste som är på Bricklink nu. Men jag är ingen expert, jag gissar och det verkar som att din fars tåg är i bättre skick än de som är på Bricklink nu. Möjligt att någon vill bjuda betydligt mer.
Bra att du har flera bra bilder, blir lättare då att få hjälp.

Du kan fråga på Eurobricks i deras tågtråd. De vet mer än mig.
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/forum/122-lego-train-tech/

Edde

Ok, det känns logiskt att det krävs en egen butik eller liknande. När det gäller skicket kan man säga att setet skulle läggas upp som "new" men inte som sealed. Ett argument för att priset inte skulle bli så högt är att bitarnas "grep" har blivit uruselt nu när det har förvarats sammansatt i 40 år. Ska se om det finns en relevant tråd på Eurobricks.

danielbrrssn

hej

Är ny på forumet och har några funderingar.

Har försökt leta upp svar på mina två frågor utan att lyckas.

Jag har ett Lord of the Rings set där det står Previewset på beskrivningen. Gör det någon skillnad i värderingsprocsessen? Den är utan box men beskrivning i fint skick.

Den andra frågan är om en olikfärgad bit. Det är en 1x3 ljusgrå (platt) som har mörka drag i sig. Vad jag förstått så slängs de i fabriken i vanliga fall. Vad kallas en sån bit och vad är ett riktmärke för värde. Den är i fint skick.

mvh

Teabox

Citat från: danielbrrssn skrivet 05 oktober 2018 kl. 13:02
Jag har ett Lord of the Rings set där det står Previewset på beskrivningen. Gör det någon skillnad i värderingsprocsessen? Den är utan box men beskrivning i fint skick.

När TLG designade de första Hobbit-seten så skulle det bara släppas två filmer. Men filmstudion bestämde sig sent att göra tre filmer istället och där står TLG med set som är baserade på scener som inte kommer vara med i första filmen som släpps. TLG löste det med att kalla seten för "previewset" då de kan ses som en förhandsvisning av en kommande film och släppa dem ändå.

Vet inte om TLG han sätta previewset stämpeln på alla 79001 som tillverkades men kan inte tror att det gör någon skillnad i värderingen.

(värdet på biten har jag ingen kolla på)

danielbrrssn


leon69

Jag har lite sälj ångest av att sälja iväg min slott.
Tänkte bara kolla om ni tycker det är "rätt" pris jag lagt ut denna för?

https://www.tradera.com/item/180408/326191261/lego-6080-king-s-castle-samlarexemplar
Ja lite flera bilder här.
https://www.flickr.com/photos/139036409@N06/sets/72157693433920130

Jag hade tänkt spara på detta set och övriga slott/castle men har tyvärr inte plats för allt.
Köpt alldeles för mycket lego och villan svämmar över helt enkelt.

Ja var 3000 ett bra utgångspris?

Borde kanske skaffa bricklink konto och sälja lego där istället.
Kanske inte är så bökigt som det verkar.


Pekblom

Jag har en person som vill köpa en oöppnad Motorized Bulldozer   okay säger jag men vad skall jag ta. kollar BL och ramlar baklänges. Men de seten som finns där är ju set som ingen köper. så priset är ju inget att gå på. (billigaste 5,665.29SEK)
kollar jag Pris guiden är baserar de ett medel på två sålda ett som gick för 1,775.04 och ett som gick för 5,878.67 det låter ju helt orimligt att i ena fallet såldes det väldigt billigt och det andra dyrare än de som ligger ute.
Förstår ingen ting. är 5000kr ett vettigt pris? Det känns väldigt dyrt.

pareriksson

Citat från: Pekblom skrivet 27 november 2018 kl. 16:50
Jag har en person som vill köpa en oöppnad Motorized Bulldozer   okay säger jag men vad skall jag ta. kollar BL och ramlar baklänges. Men de seten som finns där är ju set som ingen köper. så priset är ju inget att gå på. (billigaste 5,665.29SEK)
kollar jag Pris guiden är baserar de ett medel på två sålda ett som gick för 1,775.04 och ett som gick för 5,878.67 det låter ju helt orimligt att i ena fallet såldes det väldigt billigt och det andra dyrare än de som ligger ute.
Förstår ingen ting. är 5000kr ett vettigt pris? Det känns väldigt dyrt.
Du kanske ska kika på vad bitarna är värda? Det motsvarar ju värdet på att parta ut setet bland dina lösa bitar. Just 8275 verkar landa på drygt 3700kr utan kartong och instruktioner.

Classus

Citat från: pareriksson skrivet 27 november 2018 kl. 17:25
Du kanske ska kika på vad bitarna är värda? Det motsvarar ju värdet på att parta ut setet bland dina lösa bitar. Just 8275 verkar landa på drygt 3700kr utan kartong och instruktioner.

Kan jag se värdet på bitarna sammanställt på BrickLink eller använde du något annat sätt?

pareriksson

Citat från: Classus skrivet 28 november 2018 kl. 00:12
Citat från: pareriksson skrivet 27 november 2018 kl. 17:25
Du kanske ska kika på vad bitarna är värda? Det motsvarar ju värdet på att parta ut setet bland dina lösa bitar. Just 8275 verkar landa på drygt 3700kr utan kartong och instruktioner.

Kan jag se värdet på bitarna sammanställt på BrickLink eller använde du något annat sätt?
https://www.bricklink.com/catalogPOV.asp?itemType=S&itemNo=8275&itemSeq=1&itemQty=1&breakType=M&itemCondition=N&incInstr=Y&incBox=Y

Pekblom

Citat från: pareriksson skrivet 27 november 2018 kl. 17:25
Citat från: Pekblom skrivet 27 november 2018 kl. 16:50
Jag har en person som vill köpa en oöppnad Motorized Bulldozer   okay säger jag men vad skall jag ta. kollar BL och ramlar baklänges. Men de seten som finns där är ju set som ingen köper. så priset är ju inget att gå på. (billigaste 5,665.29SEK)
kollar jag Pris guiden är baserar de ett medel på två sålda ett som gick för 1,775.04 och ett som gick för 5,878.67 det låter ju helt orimligt att i ena fallet såldes det väldigt billigt och det andra dyrare än de som ligger ute.
Förstår ingen ting. är 5000kr ett vettigt pris? Det känns väldigt dyrt.
Du kanske ska kika på vad bitarna är värda? Det motsvarar ju värdet på att parta ut setet bland dina lösa bitar. Just 8275 verkar landa på drygt 3700kr utan kartong och instruktioner.

Tack för dina tankar. Men man köper kanske inte en oöppnad låda med standard element från 2009 för att man behöver bitarna? men det är ju ändå ett sätt att se det.
Sedan kollar jag vad en tom låda kostar på BL och häpnar.. mellan 500 0ch 2500kr. galet. nya beskrivningar 250kr.. svårt med oöppnade lådor som inte omsätts så ofta.
Men tack för tänket. Jag tror låter den gå för 5000kr utan att skämmas.

michaely

Hej,
Jag har en fråga runt part out value kontra värdet på det set det gäller.
Jag har samlat på mig några adventskaldrar från i år  (City-60201, Friends-41353 och SW-75213) Min tanke var att spara dem oöppnade ett tag och se om priset stiger på dem. Jag gjorde nåt liknande förra året och jag kan ju se att priset stiger lite, men inte speciellt mycket. Då kollade jag i stället värdet om man partar ut de enskilda bitarna och det var ju betydligt mycket större än värdet på seten i sig. Star Wars-setet fick ett part out-värde på 636kr! Det jag funderar över är om priset sen fallet tillbaka?
Någon som har några tankar runt detta?
mvh
Michael Yngman

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.