Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MILS med mindre plattor

Startat av davdav, 02 mars 2023 kl. 21:20

Föregående ämne - Nästa ämne

davdav

Hej, jag är på gång att bygga ihop en legovärld tillsammans med barnen och har några frågor hur man kan tänka i planerandet. Jag har fastnat för MILS då det passar mycket av det jag har löst sen innan även om jag läst att många verkar använda Moduverse här, så min fråga kanske främst riktar sig till er som har MILS som standard. Vi har än så länge bara ett modulhus men många hus från Lego Friends och även Lego Creator eller Lego City och det är här min problematik kommer in. Många av dessa hus är ju på plates som är betydligt mindre än 32x32 och dessutom med vissa rundade plates. Jag har en del mindre baseplates som är t.ex. 16x8 eller 16x16 men det känns också klurigt att bygga ihop dem med andra delar sen. Att göra ett modulhus som har 32x32-plates till MILS är ju inga problem. 

1. Finns det något smidigt sätt att få ihop många hus på mindre plates att fungera till MILS? 
2. Skulle det annars vara bättre att sätta ihop dem på 32x32-baseplates innan(t.ex. två hus på samma baseplate) och därmed bygga världen utifrån dessa?
3. Vet någon ett smidigt sätt att få ihop de nya vägplattorna med MILS? 

Övriga tips till MILS-byggen tar jag också gärna emot. Tack på förhand!



Ozp

Problemet med mils är att den kräver en basplatta. Och vill man inte skära sönder dem blir man begränsad till de storlekar som finns. Med moduverse går det att bygga vilken form man vill.

andreaseldh

Jag såg en film på YouTube där någon anpassade Modulhusstandarden till de nya vägplattorna med hjälp av lågprofil-MILS:

Citat från: andreaseldh skrivet 25 mars 2021 kl. 10:07Kommer inte ihåg vem det var på nätet som föreslog följande:
  • Bygg en ram av långa 2 gånger X -plattor på Modulhusets basplatta.
  • Ovanpå detta 16 gånger 16 -plattor.
  • Ovanpå detta själva huset och tilad trottoar.

I detta fall blir alltså trottoaren 1 1/2 plate högre än vägen, eller för motsvarande lågprofil-Moduverse 2 plate, vilket kanske är lagom. De kan inte byggas ihop med vägen utan står endast kant mot kant. Men fördelen blir ju att varje kvarter är fristående. Alltså spelar det ingen roll om några hus står på MILS och andra på Moduverse!

Tunnan

Jag kör MILS i min stad och har massor med olika storlekar mm. I mina ögon är de inte tabu att skära sönder en baseplate för just detta ändamålet då dom kostar en 50lapp och finns i MASSOR. De enda du måste tänka på är hur du ska fästa ihop dem, antingen med pin så hålen passar eller om du bara sätter en tile eller dyl ovanpå för att losa dem ihop.

Emma

Citat från: Tunnan skrivet 03 mars 2023 kl. 14:18Jag kör MILS i min stad och har massor med olika storlekar mm. I mina ögon är de inte tabu att skära sönder en baseplate för just detta ändamålet då dom kostar en 50lapp och finns i MASSOR. De enda du måste tänka på är hur du ska fästa ihop dem, antingen med pin så hålen passar eller om du bara sätter en tile eller dyl ovanpå för att losa dem ihop.


Triggervarning!?!? Närå, jag är inte känslig. Men nog är det många som skulle avstå att skära isär plattorna.

Tunnan

Citat från: Emma skrivet 03 mars 2023 kl. 14:44
Citat från: Tunnan skrivet 03 mars 2023 kl. 14:18Jag kör MILS i min stad och har massor med olika storlekar mm. I mina ögon är de inte tabu att skära sönder en baseplate för just detta ändamålet då dom kostar en 50lapp och finns i MASSOR. De enda du måste tänka på är hur du ska fästa ihop dem, antingen med pin så hålen passar eller om du bara sätter en tile eller dyl ovanpå för att losa dem ihop.


Triggervarning!?!? Närå, jag är inte känslig. Men nog är det många som skulle avstå att skära isär plattorna.
Jo vet, jag är själv lite anti men just baseplate funkar. Vill man inte finns ju massa små storlekar från förr man kan köpa och pussla.  

narwo

Ursäkta på förhand om detta redan har frågats, jag tittar på moduverse-systemet, men det verkar finnas så många olika instruktioner men ingen tydlig indikation på vad standarden faktiskt är. Kan någon hänvisa mig till var jag kan hitta detta? Har någon sett instruktionerna för de nya "Road Plates"?

ColA

Citat från: narwo skrivet 03 mars 2023 kl. 21:50Ursäkta på förhand om detta redan har frågats, jag tittar på moduverse-systemet, men det verkar finnas så många olika instruktioner men ingen tydlig indikation på vad standarden faktiskt är. Kan någon hänvisa mig till var jag kan hitta detta? Har någon sett instruktionerna för de nya "Road Plates"?

Du kan bygga vilken Moduverse du vill av dom i tråden så är den standard bara uppbyggda lotr olika. 

https://swebrick.se/index.php?topic=6350.0

Joacim

Citat från: Ozp skrivet 02 mars 2023 kl. 22:03Problemet med mils är att den kräver en basplatta. Och vill man inte skära sönder dem blir man begränsad till de storlekar som finns. Med moduverse går det att bygga vilken form man vill.
Håller med Moduverse är så mycket mer flexibelt man är helt oberoende av storlek på basplates och slipper man skära i baseplates... :o ;)

Stigge72

Citat från: ColA skrivet 03 mars 2023 kl. 22:07
Citat från: narwo skrivet 03 mars 2023 kl. 21:50Ursäkta på förhand om detta redan har frågats, jag tittar på moduverse-systemet, men det verkar finnas så många olika instruktioner men ingen tydlig indikation på vad standarden faktiskt är. Kan någon hänvisa mig till var jag kan hitta detta? Har någon sett instruktionerna för de nya "Road Plates"?

Du kan bygga vilken Moduverse du vill av dom i tråden så är den standard bara uppbyggda lotr olika.

https://swebrick.se/index.php?topic=6350.0

Dessutom är en del av idén med Moduverse att man kan höja och sänka marken, vilket gör att man kan behöva flytta runt eller byta ut vissa "stödbitar".

Emma

Det enda viktiga är att technic-hålen är på samma ställe som grannens!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.