Sorteringslådsstorlek, eller hur långt är en bra plast snöre?

Startat av andli, 25 april 2022 kl. 19:14

Föregående ämne - Nästa ämne

andli

JA, jag inser att detta är som att fråga hur långt är ett snöre...
(https://shop.emballatorlagan.se/produkter/burkar)

Men jag behöver er kloka hjälp, min sortering har havererat, jag började med 10 st IKEA Antonius, skulle ju räcka hur länge som helst....
Nu har jag nog över hundra, och ett skensystem i en pax garderob som rymmer 25, där kommer väl de små udda bitarna få bo eller något...
Resten är ett kaos av försök att stapla Antonius ovanpå varandra (vilket bara funkar om de är halvfulla, och jämt fulla) och en hel del 1 & 3 liters ziplock påsar från biltema men överflödslager i större plastbackar (också ikeas, utan lock).
Sorteringen, om man ens kan kalla slumpvisa färgsorterade högar för sortering, är helt utom kontroll och räddning....

Så därför tänker jag nu sätta ner foten och skapa något som funkar bättre....

Jag har inte helt förlikat mig med tanken om att gå helt över till att sortera på form, nu har det funkat lite så att jag grovsorterat upp det på färg, och när jag behövt någon speciell bit har jag börjat sortera upp den färgen till jag hittat rätt bit.... Det resulterar i otaliga Antonius med ett fack med plates, en med tiles och en med brick, och någon annan bra sortering i de slutliga två facken... Jag hittar alltså inte den Antonius som jag hade börjat sortera i förra gången...

Så nu tänker jag att stapelbara bra plast burkar kommer vara lösningen på alla problem, märkta och fint instaplade i garderoberna...
BP5 1300ml tänker jag blir en bra minstaburk, tänker att mindre volymer kommer nog hamna i Antonius hyllsystemet (går två BP5 att ställa på en BP3?)
BP3 3000ml känns som en bra storbits låda, och bulkbitar, känns såhär utan att klämt på en lite stor, kanske att lägga påsar med bitar i?
BP3 2000ml borde väl bli en bra låda för allmänna bitar och kanske bara halvsorterade bitar? typ tiles, plates osv

Tänker jag rätt om storlek? Om jag mätt rätt kommer två BP3 gå in på djupet i en pax gardrobe...
Borde jag använda BP5 800ml med bara för att få till en bättre detaljsortering?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

pehter aka ibbe

Ikeas Samla i 5/11/22 liter förutom BP3 3000ml/BP5 1300ml.
Småbitar har jag i sortimentskåp/lådor.
Allt står i/på Billys, förutom Samla 11/22 som står staplade på golvet.

För märkning så har jag krypit till korset och köpt en Brother märkmaskin och laddat ner färdiga etiketter från BRICK ARCHITECT
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Gideon

Jag har allt mer gått över till att sortera systematiskt och gruppera bitar efter form i sortimentskåp, ofta form och färg för bitar jag använder fler av, kombinerat med Bra Plast-burkar.

BP5 800 ml är min favorit för allround-bruk, och sen har jag gått över till främst en blandning av BP3 2000 ml och BP3 3000 ml för sortering av fler bitar/större bitar. BP5 1300 har jag kompletterat en del med också på sistone, då det är smidigt att ha två olika storlekar av respektive "fotavtryck" på burk tycker jag. Två st BP5 800/1300 ml ryms på tvären på samma yta som en BP3 2000/3000 ml.

I BP3 2000 ml går det bra att förvara diverse plates stående (lättare att se från kortsidan vad man har i dem då), då de är ganska precis 6 studs höga invändigt, och 8 studs långa/breda plattor passar i BP3 3000 ml.

"Overflow" hanterar jag i ziplock-påsar i större smartstore-lådor.


Citat från: pehter aka ibbe skrivet 25 april 2022 kl. 20:28
För märkning så har jag krypit till korset och köpt en Brother märkmaskin och laddat ner färdiga etiketter från BRICK ARCHITECT
Har funderat på nåt sånt också, vilken märkmaskin ska man ha för att de etiketterna ska funka...?

Eriol

Jag har kört ziplockpåsar i Samla 5-litersburkar ett tag nu och är ganska nöjd med det systemet. I vissa lådor där jag har väldigt många små påsar kan det vara svårt att hitta rätt påse ibland så 3-literslådor skulle kanske funka bättre i vissa fall. Har som målsättning att följa bricklinkkategorierna slaviskt för att alltid ha ett facit på var bitar ska finnas. Märkning av lådorna är enklast möjliga, tanken är att det ska vara väldigt flexibelt när lådor blir fulla och man måste börja organisera om.

Det har förresten kommit ett nytt lock till Samla 5 L nu som sitter fast lite bättre än det gamla.

pehter aka ibbe

Citat från: Gideon skrivet 25 april 2022 kl. 20:54
...
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 25 april 2022 kl. 20:28
För märkning så har jag krypit till korset och köpt en Brother märkmaskin och laddat ner färdiga etiketter från BRICK ARCHITECT
Har funderat på nåt sånt också, vilken märkmaskin ska man ha för att de etiketterna ska funka...?

En som kan kopplas till datorn, etiketterna är skapade i Brother P-Touch Editor. Han har listat dom som ska funka på sidan, jag hade tur att få tag på en nästan ny PT-D600VP till rimligt pris.
Etiketterna är anpassade till 12 mm bredd men jag har konstaterat att till dom lite större lådorna så funkar 25mm bra. Nackdelen är att det enbart blir svartvitt, har kört med klisterark i skrivaren tidigare men ska man bara skriva ut till några få så blir det så mycket spill.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

andli

Jag funderar på antingen beställa en liten och en stor BP3/BP5 och prova.

Eller så bara beställa alla 4 varianter och börja sortera och se vad det slutar, skulle någon visa sig vara överflödig antar jag att de är rätt lättsålda till andra..
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Gideon

Om det är en indikation insåg jag nu att båda mina lådor med 2000 ml-burkar är slut.

Beställer gärna fler såna ;)

andli

Kom 3 kartonger idag, 3l,2l och 1300 , 800 hade blivit restade.

Det känns som 3l är lite stora, men det går in 2 rader med 5 i varje på pax hyllorna. Är väl bara att börja sortera och se vad som händer....

Funderar lite på att bygga ett karusellställ för 800/1300 lådor.. typ som man burkar ha för elektronikkomponente
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

De var snabba att leverera de första tre storlekarna, men sen tog det stopp.
Idag kom dock sista lådan med 800BP5 också.

Stopp har det iof också tagit i min användning av lådorna :D



I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

Stoppar man inte lego i dem, så får man väl stoppa flädersaft :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

AndersI


andli

Blommor,  men de fick bo i frysen några dar för jag trodde trädet höll på att blomma över och alla mina stora grytor var redan upptagna :) borde ha typ 14 liter nu  :o
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

Jag tror jag har gjort en missbedömning av mitt lådbehov, jag trodde jag behövde mycket stora lådor, men när man börjar sortera de där stora backarna med färgsorterade bitar visar det sig att det är 800 och 1300 som behövs i mängd, även om jag samsorterar tex alla modified plate 1x2 i en och samma burk. 800 trodde jag skulle vara för lite för alla mina behov, en övertro på sin egna samlings storlek? :D

Men behovet kanske skiftar när man kommer mer till bulkbitarna...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

Shit, jag tänkte komplettera mitt lager av burkar, och slog till på 4 förpackningar till...
Noterade vid utcheckning att frakten skulle bli 760 kr!! Det känns som en rejäl höjning, men jag hittar inga orderbekräftelse från förra beställningen så jag vet egentligen inte vad jag betalde förra gången...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

pehter aka ibbe

Citat från: andli skrivet 07 januari 2024 kl. 21:47Shit, jag tänkte komplettera mitt lager av burkar, och slog till på 4 förpackningar till...
Noterade vid utcheckning att frakten skulle bli 760 kr!! Det känns som en rejäl höjning, men jag hittar inga orderbekräftelse från förra beställningen så jag vet egentligen inte vad jag betalde förra gången...

Jag har en notering på ca 250:- för ca 1,5 år sedan för 4 kartonger  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.