Styra tåg från Powered Up-appen

Startat av RetroBricker, 19 december 2021 kl. 16:04

Föregående ämne - Nästa ämne

RetroBricker

Hej!
Jag upplever att Lego själva har väldigt dåligt med information om Powered Up; dess funktioner och hur de kan programmeras. Även om det finns information från olika personer på nätet, har jag ibland svårt att hitta mer detaljerad fakta om de olika programklossarnas in- och utvärden. Jag som kommer från mer "normala" programmeringsspråk skulle gärna även se en liten guide i hur programmering med klossar går till. Det är lite annorlunda mot textbaserad programmering.

Men det finns väl ingen annan lösning än att prova sig fram. Det är väl lite så programmering går till ändå, i alla fall för mig. :)

Mitt mål är att styra ett legolok via appen, på ett sätt som liknar styrningen av andra modelltåg.
Under tiden jag provar mig fram, tänkte jag skriva hur jag gör. Först tänkte jag skriva här på forumet, men det kändes dels lite knöligt och dels som att informationen lätt "försvinner" med tiden. Så för att själv kunna gå tillbaka och minnas, lade jag det som en guide på min egen webbplats.

Här hittar du guiden:
  https://www.infolagret.se/powered-up/
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Selander

Spännande. Ska försöka följa detta 👍

Peter S

Största problemet med att styra just tåg är ju att man vill ha en kontinuerlig drift. Det betyder att appen ska vara aktiv och ha kontakt med hubben i varje enskilt ögonblick. Om det bryts (tåg i tunnel, långt avstånd, appen stängs ner eller pausas) så stoppar tåget direkt.
Lego har antytt att det finns stöd för att lagra programmeringen i hubben, men jag vet inte om något nytt framkommit där. Själv blev jag besviken när jag inte kunde växla till kameran på mobilen där appen gick utan att allt stannade. Ingen film blev det och inga nya experiment.

Selander

Jag har tänkt (inte påbörjat ännu) använda den 4-kanaliga Technic PuP hubben plus dubbla tågmotorer och 1-2 LED. Helst styrt direkt med tågfjärrkontrollen, men den hubben och fjärrkontrollen kommunicerar visst inte med varandra så där med automatik. Så då verkar det finnas två spår:
1) styra med hjälp av mobil + app som programmeras. Därav intresset för Retrobrickers tråd.
2) genom att installera ("flasha?") en ny programvara till hubben, T ex Pybricks, och via viss programmering kunna använda vanliga tågfjärrkontrollen för att styra  hubben.

Båda alternativen förtjuser och avskräcker eftersom det är outforskat land för mig....får se vad det blir av detta projekt i förlängningen. Jag hade hoppats Lego själva skulle se till att all PuP hårdvara kan kommunicera med varandra utan tredjeparts lösningar och/eller mobiltelefon/platta.

RetroBricker

Jo, kontinuerligt drift är nog det mest önskvärda. Det funkar ju på fjärrkontrollen, men då är det 10% hastighetsändring mellan varje steg. Jag tycker det blir för mycket med tågmotorn, speciellt om man vill "krypköra".
Sen vill jag gärna också ha ett separat reglage för riktningen och gärna en stoppknapp också!

Jag har faktisk fått till en sådan app, men den är inte klockren... Detta pga att det inte finns något reglage som bara ger positivt utslag, dvs hastighet i en riktning. Dessutom kan man inte styra reglaget från programkod, så när man trycker på stopp-knappen stannar visserligen tåget, hastigheten visar noll, men reglaget står kvar på den hastighet som gällde vid tryck på stoppknappen. Som sagt, inte idealt men det fungerar. :)

Tyvärr kan man (väl?) inte exportera program från appen, så vill någon ha koden får ni be om en bättre bild. Om jag orkar kanske jag beskriver programmet lite bättre nån gång i framtiden...
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

RetroBricker

#5
Jag är nog inne på spåret(!) att nån gång i framtiden flasha egen programvara i hubben. Jag tror man då skulle kunna använda alla fjärrkontrollens knappar till ett enda lok:

  • vänstra knapparna för hastighet & stopp
  • högra sidans för riktning och kanske mittenknappen för att få större hastighetssteg (typ x5).


Det verkar faktiskt inte alltför svårt med PyBricks - om man programmerat en del förr vill säga... :)

Just ja, jag har fått upp en sida till i min lilla guide: https://www.infolagret.se/powered-up/utseende/
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Selander

#6
Nu har jag med hjälp av sonen (vuxen) gjort en enkel programmering till ett tänkt Rc lok.
Hårdvara: 4ch PuP hub och dubbla PuP tågmotorer samt 1x PuP LED belysning.
Utgång A är motor "1", utgång B är motor "2" och har omvänd rotation, och båda motorerna är kopplade till en och samma slider.
Utgång C - Ljus på / ljus av, styrkan satt till 50%.
"Nödstopp" = röd knapp.
Hastighetsmätare...

Testat och fungerar fint på ett rullande chassi...

RetroBricker

Kul att du kommit igång!
Och du/ni gav mig ett par nya insikter i hur man kan hantera dessa programmeringsklossar. Men jag är nog mest sugen på att köpa en blåtand-dongel till datorn...

Nåja, på min kant har jag nu gjort klart guiden för att komma igång med en mycket enklare lokstyrning:
  Tågstyrning med Powered Up-appen

Vi får se om jag orkar fortsätta utveckla den...
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Selander

#8
Vet inte hur många (få?) på det här forumet som har intresse av det, men jag blev idag uppmärksam på att designen på programblocken i Legos Powered Up App, har fått ett nytt utseende...
Mitt tidigare skapade program, som jag styr mina Rc-lok med, fungerar precis som tidigare. Ingen skillnad i utseendet på sliders och knappar. Men när man klickar på knappen för kodning/programmering så ser man det som är förändrat....

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.