Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Svåra nyansskillnader

Startat av andreaseldh, 29 mars 2019 kl. 23:48

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Vissa nyanser kan vara svåra att skilja från varandra. Jag har kommit på att det säkraste sättet är att hitta bitar som bara har tillverkats i en av de två nyanserna. Har ni några fler exempel?

  • Brick 2 x 3 3002 i Old Dark Red
  • Masonry Brick 98283 i New Dark Red

P3300612 by Andreas Eldh, on Flickr

  • Bracket 3956 i Brown
  • Brick 3245c i Reddish Brown

P3290608 by Andreas Eldh, on Flickr

  • Brick 3001 i Bright Light Blue
  • Duplo Tile 6413 i Light Blue

P7310332 by Andreas Eldh, on Flickr

  • Duplo Brick 3437 i Dark Blue-Violet och Violet
  • Plate 4 x 4 3031 i Dark Blue-Violet

P8140375 by Andreas Eldh, on Flickr

Magnus den store

Old Dark Red och New Dark Red har jag skitsvårt att se skillnad på. Annars är dagsljuslampa i Lego-rummet ett hett tips.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Peter S

Jag tycker att old dark red har lite mer transluscens, dvs är lite mer genomskinliga. Känns lite blötare liksom. Själva kulören är det mindre skillnad på. Kanske därför Bricklink inte skiljer dem åt?

BrickMe

Ja sedan är det knepigt när man sorterar diverse loppisfynd o dyl. som man köpt på sig begagnat. Oftast så upplever jag det som att man måste sätta ihop flera klossar för att kunna se skillnaderna pga påverkan av år av UV strålning.

andreaseldh

Även i normal belysning kan man se skillnad på Trans-Orange och Trans-Neon Orange, "neon" är rödare och mattare.


P8070349 by Andreas Eldh, on Flickr

I UV-ljus ser de ut så här!

ColA

Old dark red är väldigt skör tycker jag.

Brown borde dom införa igen, jag älskar den  :)

Skafte

På "allmän" (andreaseldhs) begäran, här är några gröna nyanser.

Plattan i överkant är Medium Lime, de små runda är från vänster Green, Bright Green, Sand Green, [lucka], Lime, Yellowish Green.

Stigge72

Citat från: Skafte skrivet 25 februari 2021 kl. 21:36
På "allmän" (andreaseldhs) begäran, här är några gröna nyanser.

Plattan i överkant är Medium Lime, de små runda är från vänster Green, Bright Green, Sand Green, [lucka], Lime, Yellowish Green.
Symboliserar luckan att någon "gröning" fattas?

Skafte

Jag har (trodde jag) gjort det synnerligen klart att jag är på jakt efter 4073 i Medium Lime. Se överallt på forumet och Facebook.  ::)

andreaseldh

Nu har jag två förslag på indexbitar för Dark Pink:

  • 3031 PLATE 4X4 finns endast i Medium Reddish Violet (22)
  • 3011 DUPLO BRICK 2X4 finns endast i Bright Purple (221)

andreaseldh

För Medium Violet var det svårare, jag hittade bara en bit som var någorlunda lätt att få tag på ...

  • 6510 DUPLO FLOWER finns endast i Medium Bluish Violet (112)
... men det är helt andra bitar på Bricksets bild!

andreaseldh

Stjärngenomgång! Färger märkta med * i Bricksets lista innebär att ett namn på BL kan motsvara flera olika hos TLG. Jag delar in dom i olika kategorier.

Obegripliga, endast en färg.

  • 5 Brick Yellow (Tan*)
  • 9 Light Reddish Violet (Pink*) Eller menar dom att man ska se upp med 16 Pink (Medium Dark Pink)?
  • 145 Metallic Sand Blue (Metal Blue*)
  • 315 Silver Metallic (Flat Silver*)
Skojar du?

  • 113 Transparent Medium Reddish Violet (Trans-Dark Pink*) och 158 Transparent Fluorescent Red (Trans-Dark Pink*)
Vettiga stjärnor.

  • 22 Medium Reddish Violet (Dark Pink*) och 221 Bright Purple (Dark Pink*)
  • 112 Medium Bluish Violet (Medium Violet*) och 219 Lilac (Medium Violet*)
  • 126 Transparent Bright Bluish Violet (Trans-Purple*) och 236 Transparent Bright Reddish Lilac (Trans-Purple*)
  • 131 Silver (Pearl Light Grey) och 296 Cool Silver (Pearl Light Gray*)
  • 139 Copper (Copper*) och 346 Copper Metallic (Copper)
  • 148 Metallic Dark Grey (Pearl Dark Gray*) och 316 Titanium Metallic (Pearl Dark Gray*)
  • 200 Lemon Metallic (Metallic Green*) och 910 {Metallic Green} (Metallic Green*)
Wow!

  • 227 Transparent Bright Yellowish Green (Trans-Bright Green*) och 285 Transparent Light Green (Trans-Bright Green*) och 311 Transparent Bright Green (Trans-Bright Green*)

andreaseldh

Indexbitar för Trans-Puple:

  • 3065 BRICK 1X2 WITHOUT PIN finns endast i Transparent Bright Bluish Violet (126)
  • 47674 CONTAINER, MEDIUM Ø77.8 finns endast i Transparent Bright Reddish Lilac (236)

Emma

Jag blir snurrig i huvudet av de där lila/rosa  färgerna...

Skafte

Citat från: Emma skrivet 10 juli 2021 kl. 16:05
Jag blir snurrig i huvudet av de där lila/rosa  färgerna...

Ja, det underlättar ju inte att de kallar allt för versioner av violet. Eller purple.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.