Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC/MOD] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

V.L.flower

Detta alltså... På pricken. like
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

andreaseldh

#76
Citat från: V.L.flower skrivet 16 juli 2023 kl. 05:09Detta alltså... På pricken. like

Tackar!

Det var stiltje länge innan jag byggde Peter Capaldis solglasögon, men nu har jag kanske fått upp farten igen. Jag säger kanske, eftersom dagens bygge endast är en modifiering av en köpt MOC. Mitt förra försök att bygga en Dalek blev ju mindre lyckat, så nu utgår jag ifrån TopperBrix version men anpassar den till hur de såg ut i filmen Dr. Who and the Daleks från 1965, den första gången man fick se dem i färg. Man tyckte att strålvapnen var för läskiga, så istället sprutade de en gas (från en kolsyrebrandsläckare). Man gav dem även en klo istället för "sugkoppen".

Dalek.jpg

dr-who-and-the-daleks.jpg

andreaseldh

Jag kan nog med säkerhet säga att jag har fått vind i seglen igen! I går kväll minskade jag ner min Chumbley för att passa bättre i skala till BrickHeadz.

Chumbley_2.jpg

Chumbley.pdf

andreaseldh

#78
Och idag blev det en ny reskamrat, nämligen Ace som spelas av Sophie Aldred. Hon tycker om att spränga saker och har väldigt många märken på sin jacka. Jag tog mig friheten att ge henne mörkgrå kjol istället, för att skapa kontrast mot läderjackan. Den bit jag helst hade velat använda på hennes rygg 3068bpb0710 fanns tyvärr inte i Stud-io. Men hon finns att köpa som Custom Minifig!

Ace_1.jpg

Ace_2.jpg

Ace_3.jpg

Ace_4.jpg

oäbb-pe.jpg

ace-1.jpg


andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 20 juli 2023 kl. 21:00Den bit jag helst hade velat använda på hennes rygg 3068bpb0710 fanns tyvärr inte i Stud-io.

Men det är ju ett icke-problem, när man har Photoshop ;)

22.jpg

sidan-12.jpg

andreaseldh

Dagens figur är Osgood som spelas av Ingrid Oliver. Hon kopierar gärna detaljer från Doktorns klädsel, i detta fall Tom Bakers halsduk och kragsnibbarna med frågetecken som har burits av åtminstone Peter Davison och Colin Baker. Men hon har även setts med Sylvester McCoys slipover och Matt Smiths fluga. Astmainhalatorn är alltid nära till hands!

Osgood.jpg

Osgood - 1920x1080.jpg

andreaseldh

Dagens färdkamrat började redan på den svartvita tiden. Den engelske skådespelaren Frazer Hines spelade skotten Jamie från 1700-talet.

Jamie.jpg

DoctorWho_1.png

Svaret på den klassiska frågan: Antistud från 3031.

andreaseldh

Sedan råkade jag ändra honom till fullfärg, så nu kan jag inte bestämma mig hur jag ska göra med instruktionerna på Rebrickable :P

Jamie_COLOUR.jpg

andreaseldh

Dagens KlozzHuvud är The Brigadier Alistair Gordon Lethbridge-Stewart som spelades av Nicholas Courtney från 1968 och framåt. Jag låter sedan tidigare mina doktorer stå på en mörkblå platta och fiender på en Dark Tan. Men färdkamrater och vänner har hittills också fått en mörkblå platta fram till nyss. Nu provar jag med mörkgrön istället. Vi får se om jag senare ändrar mina redan upplagda figurer på Rebrickable?

Nicholas_Courtney.jpg

the brigadier 1.jpg

andreaseldh

Den första reskamrat som TV-publiken någonsin fick se var doktorns barnbarn Susan Foreman som spelades av Carole Ann Ford i tidstypisk frisyr och krominansbrist ;)

Susan.jpg

6a01348361f24a970c0148c79eaa8f970c-600wi.jpg

dw_kidnap.jpg

andreaseldh

#85
Davros visade sig vara en figur som skapar många problem. Så här långt har jag kommit hittills:

Davros_01.jpg

Men jag är inte helt nöjd, byggtekniskt sett.
  • Ansiktet sitter fel enligt standard (om det nu är viktigt).
  • Radiobils-stötfångaren sitter på 28802 vilket gör att han får "högt fotvalv".
  • Knoppar framtill, finns inte plats just nu för en 3021 bakom.
  • Han bör helst vara kortare än en vanlig figur.

Han har (som så många andra figurer) sett olika ut genom åren. Jag siktar på sjuttio-åttiotal, när Tom Baker och Peter Davison spelade Doktorn.

Genesis of the Daleks - 446x666.jpg

res 1.jpg

På nätet hittade jag honom i en modernare version byggd av Andy ...

front-7.jpg

... och även som Funko Pop!

figurine-doctor-who-davros-oversized-pop-15cmdoctor-who.jpg

andreaseldh

#86
Jag tror jag fick ihop honom till slut! Men enbart elektroniskt, så jag törs inte vara nöjd riktigt ännu. Tills jag själv eller någon annan ;) har provbyggt i plast, vågar jag inte lägga upp instruktionerna på Rebrickable.

Davros_WIP_05.jpg

andreaseldh

#87
Nu har jag provbyggt i plast och tyvärr fungerade inte version 05 ovan. Då är frågan vad som är minst dåligt:
  • 87087 som sitter löst enligt bilden nedan, eller
  • byta två Technic Pin 3673 mot en Bar 30374 som ligger och skramlar i de runda Technic-hålen?

Davros_WIP_06.jpg

andreaseldh

Nu har jag provbyggt färdigt i plast. Det skramlar lite med 30374 men jag lyckades bygga ansiktet "enligt standard". Instruktioner kommer strax till ett Rebrickable nära dig!

Davros_WIP_07.jpg

andreaseldh

Ny bild! Hade missat att knoparna bakom de insjunkna ögonen skulle vara Dark Tan.

Davros_BRICKHEAD_02.jpg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.