Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

mssm

Citat från: oskbl skrivet 18 januari 2014 kl. 00:15
Citat från: J. Israelsson skrivet 17 januari 2014 kl. 22:35
Tack för tipset. Jag slog till på ett exemplar. Men är det någon annan som beställt från "Childrens House"? Det var en väldigt märklig beställningsupplevelse då man klickar ok och kommer till en slags bekräftelsesida där det står "Tack för din order" men man kan ändå där välja annan betalning. Och jag har ännu (såhär två timmar senare) inte fått någon e-postbekräftelse. Jag skrev dock ut bekräftelsesidan. Det är bara att hålla tummarna...

/ji

Även jag beställde ett exemplar, lagerstatusen i webbshoppen för "Chrildren's House" för mobilkranen verkar dock inte räknas ner, stod på 7 innan jag beställde och står fortfarande på 7. 

Angående betalningen, så misstänker jag att det är något som Klarna gjort, har sett samma lösning i andra webbshoppar som använder Klarna, man väljer betalning efter man beställt, så att säga. Känns lite magiskt, man skriver in email och postnummer så dyker ens adress upp, säkert för att Klarna lagrar ens uppgifter från tidigare köp.

Som sagt, tack för tipset!

Kom på att jag fick automatiskt orderbekräftelse direkt efter beställning, dock spam-taggad från min email-leverantör. Kolla om du har nån speciell folder som misstänkt spam hamnar i?

Den står fortfarande på 7 st.. hoppas de tar från andra butiker om det "sinar"... jag lade också en order.. :)

oskbl

Citat från: J. Israelsson skrivet 18 januari 2014 kl. 00:44
Klickade du på något på betalningssidan? Jag fattade det som om man bara skulle klicka om man ville ändra betalningtypen. Det var förvalt på faktura vilket jag inte ville ändra. Men det fanns ingen annan knapp för att bekräfta det förvalta så jag kom inte längre. Det fanns dock en liten skrivarsymbol som jag klickade på och kom till en ny sida med en utskriftsversion av orderbekräftelsen som jag skrev ut.

Och ja, jag har kollat min SPAM-korg men inget mail där...

Jag har skickat mail till dem och frågat. Irriterande med förvirrad beställningsprocedur.

/ji

Jag ändrade/klickade inget på betalningssidan, ville också ha 14-dagars faktura, som var förvalt. Tycker också proceduren känns lite ovan, med det är väl för att Klarna tar över betalningsindrivningen från det steget. Konstigt att du inte fick nåt mail, kanske var nåt tillfälligt knas på deras server, pga storm av beställningar av mobilkranen :)

Får väl se på måndag vad som händer när de går igenom alla beställningar.

Softilog

Citat från: Sirre skrivet 17 januari 2014 kl. 17:21
OBS: Mobilkranen finns det mycket färre av, kan gå åt fort, men finns tydligen i flera lokala butiker, för de som bor nära någon.

Även jag la en beställning och fick ett bekräftelse mail.
Lite oroväckande är dock att websaldot på 7st inte har ändrat sig sedan igår kväll (var 7st även före min beställning 20:13)...

shiftaltcmd

Klarna, kolla extra noga. Man blir automatiskt kund hos dom och får ett långt avtal från dom på Posten som man accepterade i och med att man valde dom vid utcheckningen. Avtalet är så långt så jag har inte orkat läsa allt ännu, möjligt att jag har sålt min själ utan att veta om det.
Men men.
Det som är i fetstil på fakturan är deras avbetalningsplan, 50:- i månaden. Men med fakturering och ränta så blir det mycket pengar i slutändan.
Klarna har också ett antal olika postgiro och bankgiro, se till att betala till rätt.
Handlar ni från två olika butiker som båda har Klarna, så kan det bli så att Klarna slår ihop räkningarna. Då får man räkna lite själv för att klura ut vad det är man betalar för.
Några butiker har också fått en försämrad utcheckning. Tex att jag inte längre kan välja uthämtningsställe, det förvalda/närmaste stället för min del är det som är krångligast att ta sig till.
Blir det nåt problem med ordern så måste man prata med både butiken och Klarna, tex returer.

Summa sumarum, jag köper aldrig på faktura eller avbetalning om Klarna är inblandade. Betalar alltid allt på en gång för att slippa ha med Klarna att göra.

malmen

Jag har faktiskt aldrig haft problem med Klarna, har alltid känt mig säker när de är inblandade. Visst får man vara vaken när fakturan kommer så man inte lurar sig själv att betala minsta belopp när man gått med på att betala ett annat, då kan det blir dyrt. Men det har alltid fungerat för mig.

Citat från: Softilog skrivet 18 januari 2014 kl. 11:09(var 7st även före min beställning 20:13)...
Var 7st när jag och grannen la varsin beställning också, så det lär nog vara några som inte får sin mobilkran :\

pacc

Det man får tänka på är att tiden att betala kan vara kortare än leveranstiden, och ibland får du inte ens fakturan i paketet.

Men du bör kunna komma åt den via klarna direkt och betala eller begära längre tid - vilket faktiskt funkar bra.

Avbetalare eller glömska personer åker nog dit däremot.

Pekblom

Citat från: Sirre skrivet 17 januari 2014 kl. 17:21
Children's House (före detta Barnens Hus) rear ut tre stora Lego-set:
Star Wars Republic Gunship
Technic Mobile Crane Mk II
Chima The Lion Chi Temple

Webshop:
http://childrenshouse.se/index.php

OBS: Mobilkranen finns det mycket färre av, kan gå åt fort, men finns tydligen i flera lokala butiker, för de som bor nära någon.
fortfarande 7 i lager.. spännande att se vilka som får något.

mssm

Citat från: Pekblom skrivet 18 januari 2014 kl. 15:14
Citat från: Sirre skrivet 17 januari 2014 kl. 17:21
Children's House (före detta Barnens Hus) rear ut tre stora Lego-set:
Star Wars Republic Gunship
Technic Mobile Crane Mk II
Chima The Lion Chi Temple

Webshop:
http://childrenshouse.se/index.php

OBS: Mobilkranen finns det mycket färre av, kan gå åt fort, men finns tydligen i flera lokala butiker, för de som bor nära någon.
fortfarande 7 i lager.. spännande att se vilka som får något.


Haha. Såhär står det ju i köpvillkoren:
"Vi förbehåller oss rätten att korrigera priser, informationstexter och bilder, lagerändringar i efterhand"

Lagerändringar i efterhand. Statiska siffror med andra ord?
Dessutom står det "Tillfälligt slut" . Farliga ordval vid tvist eftersom de restnoterar enligt villkoren..
Upp till kamp!

pacc

Villkoren är ju solklara,
Betalar du via faktura är du oprioriterad fodringsägare vid konkurs, med kontokort brukar man vara försäkrad då de blockerar pengarna. ;)

Joge

Troligtvis blir det som ICA's webshop = ingenting! Jag beställde ca 18:00 igår och fick ordernummer 101229. Kan vara intressant att kolla ifall någon med lägre nummer förhoppningsvis får något skickat till sig :) Jag är ju själv övertygad om att dessa 7 mobilkranar som fanns i lager var slut för länge sedan...

malmen

Citat från: Joge skrivet 19 januari 2014 kl. 00:45
Troligtvis blir det som ICA's webshop = ingenting! Jag beställde ca 18:00 igår och fick ordernummer 101229. Kan vara intressant att kolla ifall någon med lägre nummer förhoppningsvis får något skickat till sig :) Jag är ju själv övertygad om att dessa 7 mobilkranar som fanns i lager var slut för länge sedan...
Jag har 101226 som ordernummer.

Men det blir kanske som med Spelbutiken och deras Haunted House, flera månader senare dyker det och fakturan upp ^^

Pekblom

Jag har Ordernummer : 101240 och Orderdatum : 2014-01-18.
skall bli spännande att se vad som händer.

pehter aka ibbe

Står slut på förstasidan men webbutikens lagersaldo visar på 7, kan bli lite lotteri vem som får leverans  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Risgrynsgrot

Har ordernr 101239, dock är jag rätt lugn då jag köpte ett Republic Gunship.  8)

Längesedan jag handlade på faktura, man får det ju med mail men när brukar det skickas ut? I samband med att de skickar varan eller?

rosen888

Vi har Klarna på jobbet, i just våra system så krävs det att vi har packat varan och ändrar orderstatus till något i stil med godkänd/packad, innan klarna får signal från vårt system att skicka ut fakturan..

Så om det inte skickas så kommer ingen faktura.


Dock så kanske inte detta gäller för andra butiker som använder klarna, då det kan skötas helt automatisk direkt när order läggs, beroende på vilken e-hanselssystem och liknande butiken använder.
Technics is the shit!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.