Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep

Hittade detta från colonel på Byggepladens sida:
http://www.belkin.com/us/pressreleases/8798420108348

Belkin har avtalat med TLG att göra telefonskal. I första hand för i-produkter.

mechamike



jag ser framför mig viggtävlingar som man ska bygga på baksidan av en Iphone :)
Är volymknapparna? + - på sidan byggbara? räknas det som snot?
?

Gray

LEGO-olycka i West Virginia. 2000-5000 bitar befaras omkomna. Varning för otrevliga bilder.

Stigge72



Fredrik Sörbom

Lego bygger fabrik i Kina
Lego bygger en ny fabrik i Kina, enligt ett pressmeddelande. Fabriken börjar byggas nästa år och ska stå klar 2017 och kommer fullt utbyggd att sysselsätta 2 000 personer.

Fabriken byggs i Jiaxing, cirka 10 mil från Shanghai, och ska förse den växande asiatiska marknaden med Lego-produkter.

Lego har i dag inga egna produktionsanläggningar i Kina. Koncernens försäljning i Asien har de senaste åren vuxit med mer än 50 procent årligen.

http://www.dn.se/ekonomi/lego-bygger-fabrik-i-kina

Nextuz

Citat från: Fredrik Sörbom skrivet 18 mars 2013 kl. 11:12
Lego bygger fabrik i Kina
Lego bygger en ny fabrik i Kina, enligt ett pressmeddelande. Fabriken börjar byggas nästa år och ska stå klar 2017 och kommer fullt utbyggd att sysselsätta 2 000 personer.

Fabriken byggs i Jiaxing, cirka 10 mil från Shanghai, och ska förse den växande asiatiska marknaden med Lego-produkter.

Lego har i dag inga egna produktionsanläggningar i Kina. Koncernens försäljning i Asien har de senaste åren vuxit med mer än 50 procent årligen.

http://www.dn.se/ekonomi/lego-bygger-fabrik-i-kina

Vänta nu.. innebär det att vi snart kan köpa billigt äkta Kinalego? :P

Tobbe Arnesson

De producerar ju redan bl.a. samlarfigurerna i Kina om jag inte missminner mig, men då alltså inhyrda hos någon annan. Så chansen/risken blir väl bara mindre om de äger fabriken själva.
Blogg: Robotkampen

Gideon

Låter ju bra om man kan få ner tillverkningskostnaderna! :)
Men jag är lite rädd att det kan leda till kvalitetsproblem, har inte samlarfigurerna haft lite problem med kvaliteten på plasten? Ofta är ju tyvärr råmaterialet man köper där inte det allra bästa...
Så jag skulle inte bli förvånad om det blir strul med typ nyanser och hårdhet på bitarna åtminstone i början.
Fast detta kanske i första hand är en satsning för att täcka upp den asiatiska marknaden, så dessa bitar kanske inte hittar hit förrän lite senare?

Nextuz

Citat från: Gideon skrivet 18 mars 2013 kl. 14:54
Låter ju bra om man kan få ner tillverkningskostnaderna! :)
Men jag är lite rädd att det kan leda till kvalitetsproblem, har inte samlarfigurerna haft lite problem med kvaliteten på plasten? Ofta är ju tyvärr råmaterialet man köper där inte det allra bästa...
Så jag skulle inte bli förvånad om det blir strul med typ nyanser och hårdhet på bitarna åtminstone i början.
Fast detta kanske i första hand är en satsning för att täcka upp den asiatiska marknaden, så dessa bitar kanske inte hittar hit förrän lite senare?

Men de är tillverkade i fabriker som inte är Legos...

Sen att De skulle vara sämre råvara i Kina är inte sant... du får det du betalar för gäller även där.
Nyansproblem ahr vi redan nu tyvärr.. :(

Skafte

Men var det inte så att de i Kina inte får importera råvaror och det därför kan bli lite vad det blir i olika batcher? Har absolut för mig att jag läst det någonstans.

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 18 mars 2013 kl. 18:49
Men var det inte så att de i Kina inte får importera råvaror och det därför kan bli lite vad det blir i olika batcher? Har absolut för mig att jag läst det någonstans.
Ahh·.. ja så kan det kanske vara =)

Gray

Att LEGO har en egen fabrik i Kina är ju klart bättre för kvaliteten än att dom anlitar andra producenter i Kina att tillverka LEGO åt dom. Det enda som är sorgligt med det hela är ju att det är första steget till att hela produktionen flyttas dit, vilket betyder nedläggningar i Danmark, Tjeckien, osv. Inom 10 år lär det inte finnas någon fabrik i Billund, det kan man vara rätt så säker på, speciellt när dom nu nyss varslade en massa folk där trots att dom hade rekordår.

:::::::

Eller så blir det som för många andra tillverkare idag att det börjar bli för dyrt att få vissa råvaror till eller i Kina och frakterna tillbaka med färdig produkt är alldeles för dyra. För att inte tala om antidumpningstullar. Lönerna har ökar markant i Kina dom senaste 10 åren (fortfarande extremt låga dock).
Asienmarkanden ökar ju extremt och många europeiska och amerikanska tillverkare har inte kapacitet i befintliga anläggningar i europa för att täcka den extremt ökande asienmarknaden.
Volvo lastvagnar investerar i powertrain fabriken i Köping samtidigt som drar igång fabrik i sydamerika och har en rullande i USA.
I dagsläget (innan nya lågkonjukturen) gick fabriken i Köping på 3 skift plus konstant övertid men ändå så hann vi inte med att leverera till alla marknader.

Så bara för att man bygger fabrik i Kina så betyder inte det att Billund försvinner.

marpe

Citat från: Gideon skrivet 18 mars 2013 kl. 14:54
Fast detta kanske i första hand är en satsning för att täcka upp den asiatiska marknaden, så dessa bitar kanske inte hittar hit förrän lite senare?
Du har rätt i att ambitionen är att täcka de viktiga marknaderna med regionalt placerade produktionsanläggningar.  :)

Jag har läst kurser som produktionsstrategier, affärsstrategier osv. Det är intressant att följa Legos utveckling och jämföra det med standardlitteraturen. Allt hänger tydligt ihop. Mexiko, packningen i Billund och den nu diskuterade satsningen i Asien.

Så här uppfattar jag Legos nya produktionsstrategi, förenklat. Varje produktionsanläggning blir komplett, i det avseendet att den producerar färdiga askar och har ett eget lager. Anläggningarna är fördelade över klotet så att de kan täcka varsin region med LEGO.

LEGO har hög standardiseringsgrad på material och produktionsprocesser. Ingen region kan välja att sänka kvaliteten på bitarna.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.