Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

Förvaringstorn liknande de som säljs på Bauhaus kan man hitta på svenska Amazon. Sökord; Förvarings torn eller t om; Iris Ohyama tower så borde man komma till rätt produkter. Jag har inte köpt någon av dessa men det finns de som gör det....

MrUzagi

Citat från: andli skrivet 18 januari 2024 kl. 17:46Det blir inte heller så effektivt användande av gardroben då det blir en 5 cm döutrymme på ena sidan.

Plats för ihopplattade kartonger kanske?  ;)

Claude76

Lego is my drug of choice

andli

Citat från: MrUzagi skrivet 18 januari 2024 kl. 18:12Plats för ihopplattade kartonger kanske?  ;)
Nä de förvarar jag i stora gröna containrar som samfälligheten så vänligt har placerat ganska nära :D

Jag tyckte det var lite pinsamt att spara LEGO kartonger där, men folk sparar då de mest konstiga förpackningar där, mjölk och bag in box och gud vet allt, tror de verkligen de kommer öka i värde?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

MrUzagi

Citat från: andli skrivet 19 januari 2024 kl. 10:59Nä de förvarar jag i stora gröna containrar som samfälligheten så vänligt har placerat ganska nära :D

Jag tyckte det var lite pinsamt att spara LEGO kartonger där, men folk sparar då de mest konstiga förpackningar där, mjölk och bag in box och gud vet allt, tror de verkligen de kommer öka i värde?
Haha. Ja, det är svårt att veta vad som kommer öka i värde över tiden.  ;D

ColA

Citat från: MrUzagi skrivet 19 januari 2024 kl. 11:02Haha. Ja, det är svårt att veta vad som kommer öka i värde över tiden.  ;D
Jag tror inte ett vanligt begagnat set värderas högre för att kartongen finns kvar så släng skiten på återvinningen och gör plats till annat 😊

andli

Cola det är sånna som du och jag som gör att de kommer att öka i värde, eftersom allt är kastat :D
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Mr-Twelve

Citat från: MrUzagi skrivet 18 januari 2024 kl. 12:14Är man ännu mer händig så kan man kanske bygga något eget. Jag har funderat lite på om man kunde göra något likt Trofast, fast med Smartstorelådor istället, där locket sitter i en egen skåra strax ovan så man kan lägg a på det vid behov. Inte helt hundr apå hur jag skulle lösa det rent praktiskt, inte minst för att jag saknar både kunskap och verktyg för att göra det själv. Men man kan ju drömma. :D
Jag har gjort detta, byggt egen förvarings lösning till en del Lego, ska ta kort och lägga upp här så fort jag är i närheten.

Mr-Twelve

Här kmr några bilder.
Byggde en bygga-hörna med skivor, och under så gjorde jag så här, allt byggt i trä, och sedan plastlådor som glider på trä sidorna. Funkar kanon! Blev dock fullt för fort, så jag har köpt lite sortiment skåp och andra system också.
Men det är bra om man har möjlighet, allt är mått gjort på plats så jag utnyttjar min yta maximalt.

MrUzagi

Citat från: Mr-Twelve skrivet 20 januari 2024 kl. 19:52Här kmr några bilder.
Byggde en bygga-hörna med skivor, och under så gjorde jag så här, allt byggt i trä, och sedan plastlådor som glider på trä sidorna. Funkar kanon! Blev dock fullt för fort, så jag har köpt lite sortiment skåp och andra system också.
Men det är bra om man har möjlighet, allt är mått gjort på plats så jag utnyttjar min yta maximalt.

Jo, det blir fullt fort. Det har jag märkt också.  ;D

lmwennberg


Godtfred

Verkar fina, marginellt bättre än Bauhaus lådorna, men mycket dyrare.

Personligen undviker jag köpa från UK numera.

Mr-Twelve

#882
Orgamix förvaringstorn med 8 lådor



Dessa från Amazon ser ut att lika dom du visar, har lite sånna. Jag är nöjd med det iallafall!

matgri

Citat från: Mr-Twelve skrivet 21 januari 2024 kl. 19:40Orgamix förvaringstorn med 8 lådor



Dessa från Amazon ser ut att lika dom du visar, har lite sånna. Jag är nöjd med det iallafall!

Tror att det är samma som på Bauhaus.
Lådhurts Bauhaus

Jag har köpt dessa och är nöjd. Har printat egna sorteringsaskar som passar i lådorna. Inte riktigt klar där. 3D-skrivare går för fullt.
Har dock märkt att man behöver klippa bort lite av ingjötet på undersidanav plastlådorna då de lätt hakar i när man drar ut lådan. Knipsar också bort hakarna på sidorna så att man lättare kan dra ut hela lådan ur hurtsen.


lingonmirakel

Jag har nyligen införskaffat min första större samling Lego och har sorterat i stort sett dagligen i 7-8 veckor. Nu börjar jag se ljuset i tunneln. Även om det har varit mestadels kul så ser jag fram emot att bli klar och kunna nyttja mitt välsorterade Lego!

Valet av förvaring föll på Stanleys 9- och 30-facksboxar p.g.a. priset (vill lägga så mycket som möjligt av mina slantar på klossar, inte förvaring :-) https://www.amazon.se/dp/B008DHZXRC Än så länge har jag 8 st, räknar med att behöva dubbla det under 2024.

Har också kompletterat med SmartStore-lådor från Clas Ohlson för större delar. https://www.clasohlson.com/se/SmartStore-Home-forvaringslada-med-lock/p/34-1552-12

stanley-9.jpgstanley-30.jpg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.