Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Styrning med PF M-motor

Startat av BrickMe, 28 april 2021 kl. 18:54

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

Fick en idé om att till en början bygga ett rullande chassi. Tanken är senare att bygga kaross ovanpå med systembitar och inte technic delar.
I en annan tråd länkade jag till två olika lösningar på att ersätta 99498c01 med PF M-motorn. Jag sågade båda idéerna efter att ha testbyggt dem.
Sökningar på tuben innehöll som tidigare nämnts de två jag testade och sedan var c:a 50% av andra lösningar att man tog fram smältlim, tänger med mera och inplanterade RC servon.......
Legos egna servo säljs nu för c:a 500:- tack vare att man övergett Power Functions.

Är det någon annan som har en bättre lösning?

Länkarna till de styrningar jag test byggde:
https://www.youtube.com/watch?v=m67xBiaeafs
https://www.youtube.com/watch?v=23k5YGrB3ag

Edit:
Testade även Sariels return to center variant som kompletterats med gummisnodd ( https://www.youtube.com/watch?v=jQ5ug1CwRa8 ). Det jag hänger upp mig på är att det inte blir mycket känsla med styrningen. Jag är ute efter en mer följsam styrning som upplevs mer analog än on-off!!

Edit 2:
Tips på att bygga om den lilla fjärrkontrollen 8885

https://www.youtube.com/watch?v=RywkhRyWyjo

Jag byggde den tredje och sista varianten men valde bort det lilla kugghjulet och satte dit 32498 istället. På så sätt kan man manövrera kontrollen med en hand.


andreaseldh

Citat från: BrickMe skrivet 28 april 2021 kl. 18:54
Jag är ute efter en mer följsam styrning som upplevs mer analog än on-off!!

Edit 2:
Tips på att bygga om den lilla fjärrkontrollen

Tillsammans med är servot 99498c01 av typen on-off. Jag vet inte hur det reagerar med , Boost, Powered Up eller appar.

Men om man är lite fiffig med länkarmar, kanske man kan bygga styrning med som ger halvt respektive helt styrutslag?

BrickMe

#2
Citat från: andreaseldh skrivet 29 april 2021 kl. 00:27
Citat från: BrickMe skrivet 28 april 2021 kl. 18:54
Jag är ute efter en mer följsam styrning som upplevs mer analog än on-off!!

Edit 2:
Tips på att bygga om den lilla fjärrkontrollen

Tillsammans med är servot 99498c01 av typen on-off. Jag vet inte hur det reagerar med , Boost, Powered Up eller appar.

Men om man är lite fiffig med länkarmar, kanske man kan bygga styrning med som ger halvt respektive helt styrutslag?
Tack för tipset  ;D.

Som du nämnde så håller jag på att klura på ett länksystem som slöar upp utslagen på styrningen.
Jag ska bygga kaross ovanpå och har inte för avsikt att synliggöra "mekaniken" så det får nog plats där under ;D

Nyllet

Jag har använt några gånger till enklare styrning, då tillsammans med 99498c01. Fjärrkontrollen är visserligen inte analog, men den ger iaf. 6-7 lägen åt vardera hållet på servomotorn så man kan variera utslaget klart mer än som är helt digital (antingen av eller på).

BrickMe

Citat från: Nyllet skrivet 03 maj 2021 kl. 15:48
Jag har använt några gånger till enklare styrning, då tillsammans med 99498c01. Fjärrkontrollen är visserligen inte analog, men den ger iaf. 6-7 lägen åt vardera hållet på servomotorn så man kan variera utslaget klart mer än som är helt digital (antingen av eller på).
Tack för din input :). Jag hade förträngt att jag hade en 8879 hemma förrän jag rotat igenom mina Technic bitar. Därmed hade jag inte heller provat den eller för den delen kände till hur olika de var. Det faller sig rätt naturligt att man vill kunna öka och sänka hastigheten på ett tåg. I dagsläget har jag testbyggt ett ytterligare antal varianter på return-to center. En som fungerade riktigt bra var en variant med ett par stötdämpare som såg till att styrningen fjädrade tillbaka till mitten. Visst klumpigt och skrymmande på mindre chassin men mitt bygge blir lite större.

Sedan blir jag mäkta imponerad av hur fiffiga och kluriga saker man bygger med Technic idag. Mycket har hänt sedan jag byggde . Minns hur kul det var att bygga med "nya" Technic när de kom på allvar för innan dess fanns ju bara de stora färgade kugghjulen (set nr 800-812). Har visserligen byggt med instruktion en hel del nyare set men det är först nu som jag valt att bygga på fri hand så att säga.

Om det finns någon som har tips om hur man kan få en mer analog känsla (med hjälp av utväxling, länksystem eller annat) så hojta gärna till. Funderar även på om 45590 kan vara en möjlig kandidat i en sådan konstruktion.

Pekblom

Jag följer den här tråden.
Men bör den inte flyttas till elektronik?
https://www.swebrick.se/index.php?board=96.0
Så att den går att hitta i framtiden?

Nextuz

Jag ahr kört M-motor tillsammans med x928cx1

BrickMe

Citat från: Nextuz skrivet 14 maj 2021 kl. 13:54
Jag ahr kört M-motor tillsammans med x928cx1
Tack för din input :). Har sett den varianten på tuben. Har dessvärre inte den delen hemma. Har nu under den gångna veckan experimenterat olika tekniska (plastmekaniska) varianter på hur man kan få en utdragen släpighet i utslagen till hjulaxeln. Än så länge inget som fungerat bra då det påverkat tillbakagången (return-to-center) negativt.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.