Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hittat på nätet/andras byggen.(samlingstråd)

Startat av Teabox, 13 december 2010 kl. 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger Brickjet

Citat från: lingonfil skrivet 25 juni 2014 kl. 00:31
Han svamlade något om att ge upp halvägs in. Som tur är så fullbordade han bygget.

Jag rankar detta bygge som nr 1. Det finns inget som toppar detta.

Tyckte det var fantastiskt först men insåg sedan hur mycket som inte är LEGO eller som inte längre kan räknas som LEGO (sågade/målade/limmade bitar). Men det är ju fint hantverk och att ta ett stort projekt i mål är beundransvärt!

lingonfil

Citat från: Roger Brickjet skrivet 25 juni 2014 kl. 03:31
Tyckte det var fantastiskt först men insåg sedan hur mycket som inte är LEGO eller som inte längre kan räknas som LEGO (sågade/målade/limmade bitar). Men det är ju fint hantverk och att ta ett stort projekt i mål är beundransvärt!

Jaså? Jag tycker han bedyrar att det är enbart LEGO och inget annat. Har du några exempel?

andli

#752
Titta på scenen, först visas den halvbyggd då är det svarta axlar och grå bitar som håller ihop det hela.
När det sen filmas när det är färdigbyggt är bägge delarna helvita... (2:13)

En hel del ugglor ser också målade ut, och även andra bitar. Så målade bitar förekommer helt klart! (2:34 golvet på ovanvåningen 2:39)

Sågade/filade bitar tyckte jag skymtade förbi men har inget konkret bevis just nu.. (De gröna pinnarna vid 2:45 som är vitmålade på toppen, finns de verkligen i alla de längder?)

En av de stora runda sakerna i polen är i papper och inte plast :) (6:02)

Och fastsättningen av de runda bitarna på taket vid 7:15 är ju garanterat limmade.

Jag kan tycka att tjusningen med att bygga med lego är att leva med de begränsningar som finns...

edit: la in tider
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lingonfil

Aha ni menade hotellbygget.

"Meh!" skulle jag betygsätta det med. Och som ni säger en massa icke-LEGO. Det går bort.

Jag pratade förstås om Jeracs Imperial Star Destroyer. Det bygget är det fetaste jag har sett - det blir svårtoppat.

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 25 juni 2014 kl. 21:25
Aha ni menade hotellbygget.

"Meh!" skulle jag betygsätta det med. Och som ni säger en massa icke-LEGO. Det går bort.

Jag pratade förstås om Jeracs Imperial Star Destroyer. Det bygget är det fetaste jag har sett - det blir svårtoppat.
:) lär dig använda "citera"
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

malmen

Citat från: andli skrivet 25 juni 2014 kl. 16:13
Titta på scenen, först visas den halvbyggd då är det svarta axlar och grå bitar som håller ihop det hela.
När det sen filmas när det är färdigbyggt är bägge delarna helvita... (2:13)

En hel del ugglor ser också målade ut, och även andra bitar. Så målade bitar förekommer helt klart! (2:34 golvet på ovanvåningen 2:39)

Sågade/filade bitar tyckte jag skymtade förbi men har inget konkret bevis just nu.. (De gröna pinnarna vid 2:45 som är vitmålade på toppen, finns de verkligen i alla de längder?)

En av de stora runda sakerna i polen är i papper och inte plast :) (6:02)

Och fastsättningen av de runda bitarna på taket vid 7:15 är ju garanterat limmade.

Jag kan tycka att tjusningen med att bygga med lego är att leva med de begränsningar som finns...

edit: la in tider
Inte nog med det, han säger i filmen att han använt en himla massa trä också, b.la på taket till scenen. Sen är väl alla tak till bahytterna i något egensnickrat tyg?

Lingonfil hade en bra betygsättning av bygget, "meh"

flashcommandor

Alltså, man kan tycka olika, det är ju helt okej..
Jag tycker bara det är ett bra jobb att göra något som INTE är en bil, ett rymdskepp, höghus eller slott.  Visst att det inte är 100% lego, men vaddå, alla gör på sitt sätt. Jag är inte legonörd själv men jag antar att det inte finns legotyg. Troligen har har tänkt lite innan han valde det han valde.
Scenen skulle kunna vara målad i vitt, absolut.

Kan dock tänka mig att om hotellägaren på ibiza skulle vilja ha den så har han väl lyckats på något vis.
Ska man klaga så får man väl gnälla på att vingarna i förra bygget också var i tyg..

Kan bli intressant att se om det blir något mer projekt i framtiden.

malmen

Citat från: flashcommandor skrivet 26 juni 2014 kl. 00:08
Alltså, man kan tycka olika, det är ju helt okej..
Jag tycker bara det är ett bra jobb att göra något som INTE är en bil, ett rymdskepp, höghus eller slott.  Visst att det inte är 100% lego, men vaddå, alla gör på sitt sätt. Jag är inte legonörd själv men jag antar att det inte finns legotyg. Troligen har har tänkt lite innan han valde det han valde.
Scenen skulle kunna vara målad i vitt, absolut.

Kan dock tänka mig att om hotellägaren på ibiza skulle vilja ha den så har han väl lyckats på något vis.
Ska man klaga så får man väl gnälla på att vingarna i förra bygget också var i tyg..

Kan bli intressant att se om det blir något mer projekt i framtiden.
Det finns LEGO-tyg, sen om det passar som tak till de små hytterna låter jag vara osagt. Men det är inte du som byggt det då? Polen är ju täckt med var som ser ut att vara 1x1 tiles i Medium Blue, något som du frågar lite om här http://www.swebrick.se/index.php?topic=6873.msg123619#msg123619 ;)

mechamike

Lite synd när man tar sig tiden att bygga ett sånt stort bygge att man tar genvägar som sänker bygget i slutändan.
Lite för mycket papp, lim och färg för min smak..
?

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 07 augusti 2014 kl. 10:08
Ett av de bästa byggen jag nånsin sett:

http://flic.kr/p/oBzvT6

Tycker denna kommentar på flickr var rätt träffande:
"Oh man. Where do you start?! This really is one of those "bar-raising" builds that come along every so often. My utmost most respect to you for finishing it so fantastically."

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 07 augusti 2014 kl. 10:08
Ett av de bästa byggen jag nånsin sett:

http://flic.kr/p/oBzvT6
Jag gillar den hämningslösa användningen av oväntade bitar, t.ex. Brev-tilen. Men bäst är nog att alla kulörer av vitt fått vara med.



Illuwatar

Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.