Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Mirandir

#30
Citat från: Gray skrivet 02 maj 2012 kl. 02:33
Citat från: Gray skrivet 12 april 2012 kl. 16:40
En fråga..

Ett fraktbolag sabbade en leverans som skickades tillbaka till säljaren, och istället för att riskera att åka på samma skit igen så har jag frågat om jag kan få pengarna tillbaka. Jag fick tillbaka svar från BL-butiken att dom önskade få positiv feedback först innan dom återbetalar pengarna. Har någon haft någon liknande erfarenhet? Är det vanligt att göra det när det handlar om återbetalningar?

Jag kan ju absolut förstå att dom inte vill riskera att få negativ feedback, vilket säkert händer även i fall som detta där varken köpare eller säljare gjort något fel men köparen ändå klandrar säljaren. Men jag tänkte bara fråga eftersom det kändes lite olustigt. Jag hade inga planer alls på att ge negativ feedback i vilket fall som helst dock, så det spelare egentligen ingen roll på det viset.

Uppdatering om min situation..

Mot allas råd så skickade jag iväg positiv feedback, men tydligen kan man ta bort sådant inom en månad om man vill.

Hursomhelst, nu tidigare ikväll fick jag mail om att säljaren gjort en Non-Paying Buyer-anmälan med anmärkningen att paketet inte kunde levereras till mig.  Som kommentar står även "refunded as order could not be delivered". Står då även att om jag inte svarar på anmälan kommer beställningen annuleras om en vecka, svarar jag så dröjer det två veckor. Alternativt att jag kan "Cancel Order and Accept Penalty" men jag antar att jag inte bör göra det eftersom detta inte handlar om att jag inte betalat.

Som total nybörjare med Bricklink (har bara gjort tre andra köp via BL) så undrar jag då bara om detta är standardförfarande eller om jag ska oroa mig. Själv trodde jag bara att det var för dom att betala tillbaka pengarna via Paypal utan att blanda in BrickLink.. Men detta kanske är det normala i en sådan här situation? Används denna NPB så att säljaren inte behöver betala BrickLink deras procent av summan? Har som sagt ingen aning alls själv så jag skulle verkligen uppskatta åsikter.

Lite korkat att BrickLink inte har en separat funktion just för återköp/återbetalningar. Känns onödigt dramatiskt att bli flaggad som en icke-betalande köpare när det i själva verket handlar om något helt annat.

Nej, normalt använder man en "Order Cancel Request" för att annulllera en order. NPB är enbart för de tillfällen som köparen inte betalar. Och om man får tre genomförda NPB riktat emot sig så blir ens Buying privileges indragna. D.v.s. du kan inte längre köpa saker på Bricklink.

"Cancel Order and Accept Penalty" eller NPX tror jag räknas som en genomförd NPB men jag är inte 100% säker...
Legobloggen: http://legobloggen.com

mechamike

Svara på anmälan beskriv vad som hänt och begär att NPB tas bort. Du har betalat.. Var artig och men påpeka att det är en OCR som ska till.. (vet inte om du kan göra en OCR men du kan ju pröva).

Vilket fraktbolag använde säljaren? har du tracking nr? Kolla upp varför paketet gick tillbaka. Det kan ju vara så att säljaren gjorde fel, skrev fel adress eller liknande.
?

Gray

Men enligt BrickLink så verkar det som att man bara kan göra en OCR innan paket har skickats? Så uppfattar jag det i alla fall när jag kollar denna sida:

http://www.bricklink.com/help.asp?helpID=74

En NPB-varning kan väl säljaren ta bort också, eller? Läser även att jag kan ansöka om att få en NPB borttagen om jag kan visa upp Paypal-historik, vilket jag ju kan.

Förbannades jävla strulhelvete. :(

styrbjörn

Lite off topic, kanske men många set som finns i butik finns ju oöppnade för en tredjedel av priset på bl så varför köper man inte bara där? Och var finns store terms och hur många procent tar bl när man köper? Skulle gärna vilja ha svar...

TheFritz

Citat från: styrbjörn skrivet 06 maj 2012 kl. 05:55
Lite off topic, kanske men många set som finns i butik finns ju oöppnade för en tredjedel av priset på bl så varför köper man inte bara där? Och var finns store terms och hur många procent tar bl när man köper? Skulle gärna vilja ha svar...
Du betalar inget extra när du köper, tänk på att tull/moms tillkommer om du handlar utanför eu, sen har du alltid frakten.

styrbjörn

Men var står frakten? Har frågat förut men hittar inte store terms. Är det "min buy"?

Skafte

Kolla under "Store Terms" eller "Splash". Där brukar det finnas portotabeller. Man kan också lägga till så man ser vikt på allt i ens kundvagn, och då kan man uppskatta hur mycket det kommer väga med emballage etc. Det är inte alltid särskilt klart vad man kommer få betala i frakt...

styrbjörn

Men varför köper man inte oöppnade set som finns i affär på bl i stället för i affär? Det kan ju vara en tredjedel av det svenska priset.

mryxmannen

Citat från: styrbjörn skrivet 06 maj 2012 kl. 13:07
Men varför köper man inte oöppnade set som finns i affär på bl i stället för i affär? Det kan ju vara en tredjedel av det svenska priset.

Frakterna kan ju bli riktigt dyrt ifall man beställer många och stora saker. Sedan är ju tullen på plats när man beställer saker utanför Eu.
Min affär på Bricklink heter "When dreams come true".

Magnus den store

Citat från: styrbjörn skrivet 06 maj 2012 kl. 13:07
Men varför köper man inte oöppnade set som finns i affär på bl i stället för i affär? Det kan ju vara en tredjedel av det svenska priset.
Du missar alla dolda avgifter. Det har hänt att jag köpt set via BrickLink och det går an så länge det får plats i ett stort brev, men om setet måste skickas som parcel ökar fraktkostnaden markant. Ibland kan frakten vara dyrare än setet. Om du köper från utanför EU tillkommer, om du har otur, 25% för moms, 4,7% för tullsats och 100 sek i postens administrativa avgift. Då kan du i slutändan hamna på ett slutpris som är högre än hos TRU.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

styrbjörn

Vad synd! Är lite sugen på 4182 nämligen men orkar inte betala 499 spänn
Sjukt att de kan ta så mycket när det typ kostar 200 om man växlar till SEK i USA >:(

bjomark77

Citat från: styrbjörn skrivet 06 maj 2012 kl. 15:25
Vad synd! Är lite sugen på 4182 nämligen men orkar inte betala 499 spänn
Sjukt att de kan ta så mycket när det typ kostar 200 om man växlar till SEK i USA >:(

Finns ju en i UK som går på ca 245:-med frakt.

styrbjörn

Vilken? Vilken? Länk tack! Och tack för alla tips.


shiftaltcmd

Finns det nåt alternativ till Bricklink?
Alltså säljer bitar och set i någorlunda ordning, sökbar. Alltså inte ebay, tradera eller vanliga lego-affärer som hiko, brixit, amazon mfl.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.