Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

Citat från: boba johan skrivet 17 december 2013 kl. 15:26
Citat från: knalltoss skrivet 17 december 2013 kl. 13:25
Citat från: KizzE skrivet 16 december 2013 kl. 19:51
Någon som vet om det även gäller i Malmö, Arlöv och i Lund?
Malmö Svågertorp hade ett tiotal kvar när jag tog mitt för en timme sen.
Var på Burlöv. De hade inte fått in några. Verkar bara vara Svågertorp och Jägersro som har. Om jag läste lagersaldona rätt så kan det ev vara på ingång i Lund. Om nån har vägarna förbi ett Rusta och sen Lund så hade jag varit jätteglad om nån kunde köpa ut ett åt mig.

Fanns inga i Lund igår. Var hittar du lagersaldo?

boba johan

Citat från: ozp skrivet 18 december 2013 kl. 07:09
Citat från: boba johan skrivet 17 december 2013 kl. 15:26
Citat från: knalltoss skrivet 17 december 2013 kl. 13:25
Citat från: KizzE skrivet 16 december 2013 kl. 19:51
Någon som vet om det även gäller i Malmö, Arlöv och i Lund?
Malmö Svågertorp hade ett tiotal kvar när jag tog mitt för en timme sen.
Var på Burlöv. De hade inte fått in några. Verkar bara vara Svågertorp och Jägersro som har. Om jag läste lagersaldona rätt så kan det ev vara på ingång i Lund. Om nån har vägarna förbi ett Rusta och sen Lund så hade jag varit jätteglad om nån kunde köpa ut ett åt mig.
Fanns inga i Lund igår. Var hittar du lagersaldo?
Jag engagerade en mycket trevlig och service-minded tjej på Rusta i Burlöv igår. Hon kollade alla lagersaldona och jag läste över axeln. Erbjöd sig också att reservera en i Svågertorp

marpe

Citat från: o0ger skrivet 17 december 2013 kl. 23:01
Det kommer nog visa sig vara en dålig affär för Rusta. Det är för "nördigt" set tror jag :)
Är det inte så att Rusta fått köpa ett restparti superbilligt? (Jag är inte insatt, utan bara nyfiken.)

boba johan

Kan nu konfirmera att den finns på Rusta i Lund nu. Enl min fru behöver jag ingen längre ;-)

Studley Heinsbergen

Citat från: marpe skrivet 18 december 2013 kl. 12:21
Citat från: o0ger skrivet 17 december 2013 kl. 23:01
Det kommer nog visa sig vara en dålig affär för Rusta. Det är för "nördigt" set tror jag :)
Är det inte så att Rusta fått köpa ett restparti superbilligt? (Jag är inte insatt, utan bara nyfiken.)

Min första tanke var väl att det var en nyutgåva på samma sätt som TLG nyligen gjorde med . Det vore dock konstigare än det fallet, eftersom Winter Village-seten har så tydlig samlarprägel. Hur skulle samlarnördarna reagera om en massa Exclusives plötsligt skulle gå i nytryck? (Själv skulle jag naturligtvis bli mycket nöjd...)

Tie Fighter

Får se om dom har något set kvar efter den 2/1 då man fick en julcheck värd 100:- som man får i rabatt om man handlar för minst 500:- under perioden 2/1-28/2 2014.
I sådant fall lär det bli ett köp till.  :)

Roger Brickjet

Lyckades ta mig till Rusta Västberga men de hade inga igår. Men de hade många för 30 kr (något färre nu) :) Sen var det under-Hiko-priser på Coop Forum en våning upp, bl.a. (249:-), , och något Friends set

Teabox

Citat från: marpe skrivet 18 december 2013 kl. 12:21
Citat från: o0ger skrivet 17 december 2013 kl. 23:01
Det kommer nog visa sig vara en dålig affär för Rusta. Det är för "nördigt" set tror jag :)
Är det inte så att Rusta fått köpa ett restparti superbilligt? (Jag är inte insatt, utan bara nyfiken.)

Inte heller insatt, men skulle vilja hålla med om att de sannolikt fått det billigt. Gissar vidare på att de fått detta exklusiva set som en morot för börja sälja LEGO. (Är inte på Rusta ofta men fått för mig att LEGO är en nyhet där).

pacc

Citat från: Teabox skrivet 18 december 2013 kl. 13:21
en morot för börja sälja LEGO.
Kanske en belöning för att de sålt megablocks?

marpe

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 18 december 2013 kl. 12:27
Citat från: marpe skrivet 18 december 2013 kl. 12:21
Citat från: o0ger skrivet 17 december 2013 kl. 23:01
Det kommer nog visa sig vara en dålig affär för Rusta. Det är för "nördigt" set tror jag :)
Är det inte så att Rusta fått köpa ett restparti superbilligt? (Jag är inte insatt, utan bara nyfiken.)
Min första tanke var väl att det var en nyutgåva på samma sätt som TLG nyligen gjorde med . Det vore dock konstigare än det fallet, eftersom Winter Village-seten har så tydlig samlarprägel. Hur skulle samlarnördarna reagera om en massa Exclusives plötsligt skulle gå i nytryck? (Själv skulle jag naturligtvis bli mycket nöjd...)
Du jämför äpplen och päron, juh. ;) LEGOs målgrupp är 6-12 år, så vinterseten är nog snarare tänkt som julklappar än samlarobjekt. LEGO påpekar då och då att deras strategier är utformade för att passa huvudmålgruppen, inte oss samlarnördar.  :)

Här är ett par exempel på resonemang ur varför LEGO vill rea ut vinterset på just Rusta.

* Produktionsmiss. (T.ex vinterset funkade inte i Sydamerika.) Strategi: Få tillbaka investeringen snabbt genom att dumpa priset i ett fåtal oviktiga butiker. (Skadar inte LEGOs värde, minskar kapitalbindning)
* Deal för att behålla Rusta som kund. Ex 3 st LEGO-dump per år mot att Rusta...
t.ex inte säljer fusklego.
* locka kunder ur en grupp som annars kanske skulle köpa fusklego.
* väcka tanken hos Rustas kunder att köpa LEGO i julklapp.

marpe


Studley Heinsbergen

Citat från: marpe skrivet 18 december 2013 kl. 14:04
Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 18 december 2013 kl. 12:27
Citat från: marpe skrivet 18 december 2013 kl. 12:21
Citat från: o0ger skrivet 17 december 2013 kl. 23:01
Det kommer nog visa sig vara en dålig affär för Rusta. Det är för "nördigt" set tror jag :)
Är det inte så att Rusta fått köpa ett restparti superbilligt? (Jag är inte insatt, utan bara nyfiken.)
Min första tanke var väl att det var en nyutgåva på samma sätt som TLG nyligen gjorde med . Det vore dock konstigare än det fallet, eftersom Winter Village-seten har så tydlig samlarprägel. Hur skulle samlarnördarna reagera om en massa Exclusives plötsligt skulle gå i nytryck? (Själv skulle jag naturligtvis bli mycket nöjd...)
Du jämför äpplen och päron, juh. ;) LEGOs målgrupp är 6-12 år, så vinterseten är nog snarare tänkt som julklappar än samlarobjekt. LEGO påpekar då och då att deras strategier är utformade för att passa huvudmålgruppen, inte oss samlarnördar.  :)

Här är ett par exempel på resonemang ur varför LEGO vill rea ut vinterset på just Rusta.

* Produktionsmiss. (T.ex vinterset funkade inte i Sydamerika.) Strategi: Få tillbaka investeringen snabbt genom att dumpa priset i ett fåtal oviktiga butiker. (Skadar inte LEGOs värde, minskar kapitalbindning)
* Deal för att behålla Rusta som kund. Ex 3 st LEGO-dump per år mot att Rusta...
t.ex inte säljer fusklego.
* locka kunder ur en grupp som annars kanske skulle köpa fusklego.
* väcka tanken hos Rustas kunder att köpa LEGO i julklapp.

Jag bara tänkte högt, är ganska ny på området. Du har säkert helt rätt.

Hassel


Eigenbrötler

Citat från: Roger Brickjet skrivet 18 december 2013 kl. 13:06
Lyckades ta mig till Rusta Västberga men de hade inga igår. Men de hade många för 30 kr (något färre nu) :) Sen var det under-Hiko-priser på Coop Forum en våning upp, bl.a. (249:-), , och något Friends set

Var på rusta i skövde idag och köpte jag blev tvungen när det var så rimligt pris, sen köpte jag för 19:- på rusta det med, konstigt att du fick ge 30... samt att jag köpte för 19:-
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Jaxne

Idag hade det kommit till Norrköping med! :D Finns massor kvar :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.