Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego City Moc, Tacksam för inputs

Startat av coburn, 20 augusti 2016 kl. 22:20

Föregående ämne - Nästa ämne

coburn

Hej!

Jag och mina döttrar håller på att planera en legostad som kommer att bli ca 2 x 2 meter. Inför detta projekt så håller jag nu på att rita upp hur själva basen för staden ska se ut, och tänkte se om jag kunde få lite tips här på forumet innan jag surfar in på Bricklink och köper hem allt som kommer att behövas. Detta blir min första legostad moc så jag har lite svårt att uppskatta hur mycket plats olika byggnader, tåg och annat kommer att ta. Vi har en begränsad yta, men man vill ju få plats med så mycket som möjligt :) 

Jag har laddat upp en bild med två alternativ på layouts till staden, och jag hade varit tacksam för lite feedback. Om någon har något förslag på hur man skulle kunna göra layouten bättre så lyssnar jag gärna :)

Tack så länge!

Just kommit ur min Dark age!

Eigenbrötler

Om det "bara" är 2x2 meter så behöver du inte ha ett "hål" i mitten egentligen, på så vis får du plats med mer :)

utrymmet går åt fort när man börjar bygga!
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

andreaseldh

Tänker du använda vägplattor, typ , eller bygga egna vägar, typ Moduverse?

Bilden är svår att se i denna upplösning, men du kan lägga upp den i full upplösning på flickr och länka den.

ByggareDan

Om man kör hela staden på moduverse så blir det ju enkelt och möblera om i layouten.
Att bygga på moduverse är väl lite dyrare än baseplates, om du inte har några baseplates så skulle jag rekommendera moduverse då du kan plocka ut ett hus ur staden och ha med på utställning och det passar rakt in, då vi mer o mer går över mot moduverse.
Däremot om du har baseplates så blir ju det dubbel kostnad att bygga på moduverse och ha massa baseplates som man redan betalt men inte använder.

Ytan är som Eigenbrötler påpekar, alltid för liten  ;D
Så "hålet" är nog läge att layouta in en skog/park/ öde industri eller liknande i.

Hur du än tror/har tänkt din layout ska vara så kommer det nog att ändras när man märker hur hus/industri/skog/park/etc passar in mot varann.
Men att ha en översiktsplan som du tänkt är nog vettigt så man vet vad man ska bygga och vad man vill ha med.

/ByggareDan



Magnus den store

Jag vet inte vad du har för ytor att jobba med, coburn, men istället för en kvadratisk stadsplan med hål i mitten, skulle jag (om möjligt) satsa på en rektangulär form. Anpassa dess djup i så fall efter döttrarnas räckvidd. Sen tycker jag att du har lite mycket väg. Har du en basplatta med en byggnad räcker det med väg på framsidan och ena gaveln. Sätt hellre hus rygg mot rygg så att deras baksidor bildar en gård. Hus är mycket roligare än väg.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

coburn

#5
Tack för era svar och idéer!

Eigenbrötler: Hålet i mitten är tänkt så att barnen ska komma åt, men du har helt rätt i att vi säkert kommer vilja ha ytan att bygga på :) Vi kan ju lägga till ett bord där när övrig yta börjar ta slut.

andreaseldh: Min första tanke var nog att använda vanliga vägplattor och basplattor. Men nu när du tipsade om Moduverse så blir jag helt klart nyfiken :) Jag har en länk till bilden i en större upplösning här: http://www.cooee.se/assets/legoCityCoburnHigh.jpg

ByggareDan: Jag har bara några få baseplates i nuläget, så det vore rätt läge att köra Moduverse nu från början i så fall helt klart. Vi har mest lego från Star wars samt friends set som det ser ut nu. Bitarna från alla lego star wars set kanske kan komma till nytta om man kör Moduverse, mycket grå bitar tänker jag.

Jag gjorde en wish list på både moduverse baseplate samt roadplate. Kan det stämma att en baseplate kostar runt 200kr och en roadplate 400kr? Jag är ganska ny på Bricklink så jag vet inte om jag söker på helt rätt sätt. Använder Auto Finder, best value, EU.

Om det blir att vi kör Moduverse så kommer det nog bli så att staden få växa fram baseplate för baseplate, blir mycket pengar på en gång annars. Om vi kör med vanliga plattor så hade jag tänkt köpa alla baseplates på en gång så man hade grunden klar.

Finns det ritningar / modifieringar på Moduverse roadplate som bildar en T korsning? Jag förstår om det är svårt att få till en rundad sväng dock. Skulle även vara kul och användbart om det fanns ritningar på smal väg (enkelriktat) som man skulle kunna ha som sidogata mellan två byggnader eller dyl.

Magnus den store: Ja en rektangel hade varit bättre i många aspekter, men tyvärr så tillåter inte rummet där staden ska vara placerad mycket längre bygge än 2m. Du har helt klart en poäng angående väg kontra hus och byggnader, och jag håller med. Får titta över det igen på layouten. Men mitt mål var lite att man skulle kunna köra i en loop runt staden. Så det är nog insticksvägarna som jag får kolla över och se om man kan göra bättre. Vägplattorna som ligger intill "Airport" på ritningarna är tänkta som start & landningsbana till flygplanen.
Just kommit ur min Dark age!

Peter S

Ibland är det bättre att ha de högre husen mot mitten och lite lägre byggena i kanten. Både för lekbarhet och överskådlighet.

Yogabeership

#7
Road & Baseplates kostar 40-80 SEK för begagnade. Skall du ha nya kan det vara värt att köpa i närmsta leksaksaffär.

http://www.bricklink.com/catalogList.asp?pg=1&catString=130&catType=P&v=2

http://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=3811&name=Baseplate%2032%20x%2032&category=%5BBaseplate%5D#T=C

Klickar du in på en specifik del på bricklink har du länkar på nedre delen av sidan med "Price guide info" för de olika färgerna. Klicka in dig där så får du upp priser & tillgänglighet. Se till att vara inloggad bara. Väl inne på en price guide kan du även filtrera mot t ex bara Europeiska butiker.

ByggareDan

Nu var frågan vad Moduverse road/Baseplates kostar, inuti dom (det som inte syns) går det att använda dom bitar och färger man har.
Till roadplate finns det en nyare variant (än den Andreaseldhlänkade till) som är mer bitoptimerad dvs billigare.
Själva vägdelen använder jag dom LBG bricks jag har hemma alltifrån 2-16 långa.

Jag och nya BL är inte riktigt kompatibla med varann ännu, så någon annan vet nog bättre vad priset ungefär hamnar på.

Sen kan ju vissa bitar vara billigare direkt på Lego's hemsida, framförallt så har dom mängden och dessutom fraktfritt vid 600kr+

/ByggareDan


coburn

#9
Peter S: Tack för tipset. Om vi bygger ut med bord i mitten där hålet är nu så får det bli typ berg / skogsparti tror jag.

Yogabeership: Tack för tips om BL. Jag har tittat lite på vanliga roadplates och många hamnar på runt 80kr + tycker jag. Då kan man nästan lika gärna köpa nya och få med korsningen, och kanske sälja dem om man inte vill ha dem. Jag hittade också säljare som hade billigare vägplattor, men då hade de bara 1-2st i lager och jag behövde 18. så det blir så spritt bland olika säljare att köpa dem då. De som hade lite fler på lager var också dyrare tyvärr.

ByggareDan: Det har du ju helt rätt i med färgerna där. Stirrade mig helt blind på att det var tvunget att vara grå plattor. Till vägen dock så blir det ju att köpa till ganska mycket delar för min del. Men det sparar ju lite att slippa köpa till underdelen / inuti. Jag kollade lite på den tråden med Moduverse ritningarna och hittade den bit optimerade versionen, det var den jag använde sedan när jag räknade ut kostnaderna i BL. Jag ska smyga in på Legos hemsida ikväll och kika runt lite, jag visste faktiskt inte att man kunde köpa lösa bitar där, trodde bara det var set :) Så grön är jag, hehe   

Tack för era svar och hjälp!
Just kommit ur min Dark age!

Magnusengstrom

Det finns två platser på lego shoppen där man kan köpa löst.

Kolla båda och gemför.

andreaseldh

Citat från: Magnusengstrom skrivet 22 augusti 2016 kl. 12:11
Det finns två platser på lego shoppen där man kan köpa löst.

Kolla båda och gemför.

Pick A Brick
75 kr porto vid köp under 600 kr, portofritt vid köp över 600 kr
Ger VIP-poäng
http://shop.lego.com/en-SE/Pick-A-Brick-ByTheme;jsessionid=09BF4D84E7D6156CF29AC786BE83029E.lego-ps4

Bricks & Pieces
11,50 porto
Ger inte VIP-poäng
https://wwwsecure.us.lego.com/sv-se/service/replacementparts?domainredir=service.lego.com

Ingen av dom säljer dock lösa bas/väg-plattor eftersom dom är egna set.

Magnusengstrom

Sen en sak till är att blå baseplates säljs inte mer, såg att du hade det på ritningen.

Citat från: andreaseldh skrivet 22 augusti 2016 kl. 13:14
Citat från: Magnusengstrom skrivet 22 augusti 2016 kl. 12:11
Det finns två platser på lego shoppen där man kan köpa löst.

Kolla båda och gemför.

Pick A Brick
75 kr porto vid köp under 600 kr, portofritt vid köp över 600 kr
Ger VIP-poäng
http://shop.lego.com/en-SE/Pick-A-Brick-ByTheme;jsessionid=09BF4D84E7D6156CF29AC786BE83029E.lego-ps4

Bricks & Pieces
11,50 porto
Ger inte VIP-poäng
https://wwwsecure.us.lego.com/sv-se/service/replacementparts?domainredir=service.lego.com

Ingen av dom säljer dock lösa bas/väg-plattor eftersom dom är egna set.

Men dem säljer bitar för att bygga moduverse som är på tal om i tråden. ;)



andreaseldh

Jag hade helt fel angående basplattor, just nu finns 7 olika färger till försäljning på Bricks & Pieces.

Vägplattorna finns däremot bara att köpa som hela set och på S@H.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.