Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 26 januari 2018 kl. 19:47
På bilden syns tydligt att hörnet i mitten och de båda till höger är konvexa, medan det övre och undre är konkava. Hur ser de båda vänstra och det dolda längst bak ut?

Det är bara två hörn som är "konkava"
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Halloj!

Här är lösningen:



Alla löste den med brackets av olika slag. Myko löste det med headlight bricks.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#632
God kväll! Glömde nästan bort den, men här kommer o0gers Helgutmaning nr 49!



Biten som man ser undersidan av är en 1x3 plate, och den sitter 1/2 plate in i bygget. De andra bitarna känner ni nog igen. Bygget ser likadant ut från andra hållet och undersidan ser ut som översidan.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Svaret kommer på måndag.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- Edde
- Godtfred
- Etzel
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Godmorgon. Nu är det måndag. Här är två lösningar på utmaningen:



Det gröna är en 1x1 technic brick.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Och mina två lösningar, båda kan med all rätt anses något tveksamma. Jag fick i alla fall godkänt för en av dom...

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 05 februari 2018 kl. 09:05
Och mina två lösningar, båda kan med all rätt anses något tveksamma. Jag fick i alla fall godkänt för en av dom...

Yes, det är lego-text mot lego-text även i det högra av mina exempel. Du har ersatt hingen med den nya SNOT-bricken (32952) vilket var riktigt snyggt! Tänkte inte på den själv.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Citat från: o0ger skrivet 05 februari 2018 kl. 10:41
Yes, det är lego-text mot lego-text även i det högra av mina exempel.

Om du byter ut snotbiten i mitten mot en travis så blir det hollow stud mot lego-text, som kanske är ok?

Edde

Citat från: Myko skrivet 05 februari 2018 kl. 10:45
Citat från: o0ger skrivet 05 februari 2018 kl. 10:41
Yes, det är lego-text mot lego-text även i det högra av mina exempel.

Om du byter ut snotbiten i mitten mot en travis så blir det hollow stud mot lego-text, som kanske är ok?

Det föll min första lösning på. Det är det att inte hela texten omsluts, utan bildar ändå lite mellanrum.

andreaseldh

Min lösning liknar Godtfreds, men blev inte godkänd eftersom läppstiftet är för kort. Sedan gav jag upp och orkade inte leta efter någon annan bit.

o0ger

#639
Nu när alla är sjuka i influensa så kanske ni behöver en liten nöt att knäcka?

Här kommer o0gers Helgutmaning nr 50!



Bygget är 4 studs i djupled. Ser likadant ut från alla håll.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Svaret kommer på måndag.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Edde
- Athley
- Myko
- Etzel
- eon
- andreaseldh
- Godtfred
- neurobengtsson
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Måndag igen. Dags för avslöjandet.



Det var ganska många som klarade den. Det handlar mycket om att hitta rätt bit.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#641
Fredag kväll! Ska hinna med att lägga ut denna innan det är dags för nattning av barn. Dags för o0gers Helgutmaning nr 51!

Idag med gästspel från Etzel!



Ganska lik förra veckans, men... mittdelen lutar ca 12 grader. Och den sitter fast, går inte rotera alltså.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Svaret kommer på måndag.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- o0ger
- Godtfred
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Går inte att rotera = Kan med bitarna som används bara vara vriden 12 grader?

Eller är det så att bitarna inte kan "rotera fritt"?

o0ger

Citat från: Edde skrivet 16 februari 2018 kl. 20:04
Går inte att rotera = Kan med bitarna som används bara vara vriden 12 grader?

Eller är det så att bitarna inte kan "rotera fritt"?
Vet inte om det spelar någon roll? Båda möjligheterna ger väl samma resultat?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Min tanke är att det kan vara så att den går att rotera, men att den kan stanna på plats. Eller är det så att det är omöjligt att vrida den säg 40 grader med den lösning som är tänkt?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.