Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

#585
Helg igen!

Dags för o0gers Helgutmaning nr 42!

Denna gång har andreaseldh bidragit till utmaningen. Ni har väl köpt alla julklappar!?


Bygget mäter 11x11x5 plates. (utan blomman).

Tycker ni det blir för lätt så kan ni begränsa er lite genom att inte använda någon inverted tile.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

På måndag kommer avslöjandet.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Edde
- Godtfred
- Myko
- Dark_Link
- andreaseldh

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Är det nödvändigt att det ska vara skarvar i de röda delarna på precis det sätt som det är på bilden?

o0ger

Citat från: Edde skrivet 08 december 2017 kl. 18:14
Är det nödvändigt att det ska vara skarvar i de röda delarna på precis det sätt som det är på bilden?

Jag tror det. Skicka din lösning så får vi se hur jag bedömer den. :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Blomman var ett trevligt tillägg till mitt original, blir ju en utmaning för mig också!

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 09 december 2017 kl. 12:56
Blomman var ett trevligt tillägg till mitt original, blir ju en utmaning för mig också!

:D jag tänkte att det skulle se ut lite som en julklapp.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#590
Här kommer svaret:



Vet inte vad jag ville lära er egentligen, mer än att 99206 är bra att komma ihåg. De kan ofta ta er ur diverse knipor. Jag tyckte också att bygget blev ett fint paket.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lordflintstone

Citat från: o0ger skrivet 11 december 2017 kl. 13:11
Här kommer svaret:



Vet inte vad jag ville lära er egentligen, mer än att 99206 är bra att komma ihåg. De kan ofta ta er ur diverse knipor. Jag tyckte också att bygget blev ett fint paket.
Tack ni som har fixat med denna. Humm har ett gäng 99206 från bulken. Tog den som bra att ha.

o0ger

#592
Hej hej!

Dags för en ny utmaning. o0gers Helgutmaning nr 43. Denna gång är det Godtfred som gästspelar igen!



Det är alltså en kub. Sidorna är täckta med 1x1 tiles som sitter med en halv plates avstånd från varandra. De tre lagren ska gå att rotera som ni ser på den högra bilden.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

På måndag kommer avslöjandet.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Godtfred :)
- Robinnilsson403
- Myko
- Edde
- andreaseldh
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Jag antar att det inte måste vara solitt mellan alla springorna mellan tilesen?

o0ger

Citat från: Myko skrivet 15 december 2017 kl. 15:49
Jag antar att det inte måste vara solitt mellan alla springorna mellan tilesen?
Det är ett korrekt antagande :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Då var det måndag igen. Dags för avslöjandet!

Jag trodde verkligen inte att detta skulle vara så svårt. Bara fem som klarade det. Bra jobbat av er! Förmodligen är de andra ute och köper julklappar. Men jag hoppas ni har handlat klart till nästa helg för då blir det klurigare! Nästa utmaning vill ni inte missa!

Denna kub går att bygga på många sätt. Här är en möjlighet:



Det är bra om det är en ihålig stud mellan bitarna. Det ger ökad stadga. Det får dock inte vara någon solid stud med LEGO-logga på mellan bitarna, eftersom LEGO-texten sticker ut och gör avståndet för stort.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 18 december 2017 kl. 10:18
Jag trodde verkligen inte att detta skulle vara så svårt.

Jag missade helt att det var igång igen!

o0ger

Citat från: byStfn skrivet 18 december 2017 kl. 14:31
Citat från: o0ger skrivet 18 december 2017 kl. 10:18
Jag trodde verkligen inte att detta skulle vara så svårt.

Jag missade helt att det var igång igen!
Va! Tittar du inte på Swebrick flera gånger per dag som alla andra!? ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#598
Halloj, nu är det dags för o0gers Helgutmaning nr 44!

Jag fick idén av andreaseldh. Sen gjorde jag om den lite. Tack Andreas!  :)


Jag antar att alla inte har en massa just sådana tiles hemma som på bilden (de finns inte i LDD heller), men ni kan ju använda 2420 eller 14719 istället (kom bara ihåg att ni inte kan använda hörnen i så fall). Om ni tycker att den här utmaningen är för lätt så vill jag be er att försöka lösa den utan SNOT-bricks. Alltså ingen av de här (och inte technic bricks med technic half pins heller):


Ni hr nog annat att göra de kommande dagarna, så ni får fram till nästa fredag på er.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Lycka till och GOD JUL!

De som klarat det:

- Myko
- andreaseldh
- Edde
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Beror det svarta glappen mellan tilesen på avfasningen på undersidan, eller ska de sitta nån halv-plate isär som det ser ut?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.